Cum sa te lasi de baut? (plan sugestiv si incurajez sugestiile si povestirea experientei)

11-10-2016
Psiholog Andreea Chifu
Psihologie, Bucuresti, lg.pta.Constitutiei
Psiholog Andreea Chifu
Am vazut ca mai toate intrebarile din aceasta categorie cauta un ghid pentru combaterea alcoolismului. Asa ceva nu exista, din nefericire, incat povestea, cauzele dependentei de alcool si nevoile fiecaruia sunt unice si de aceea este necesar ca fiecare persoana cu aceasta problema care vrea sa faca un angajament real in tratarea problemei sale sa consulte un specialist. Pentru cei care zic ca se descurca singuri si ca nu vor sa arunce banii la psiholog, va incurajez sa faceti o analiza a costurilor alcoolismului. Este de 1000 de ori mai ieftin sa va mobilizati constructiv si sa mergeti pana la sfarsitul drumului cu ajutorul unui specialist, decat sa aveti recaderi si sa va tot invartiti in cerc. Investiti in sanatatea voastra mintala si apoi puteti folosi toti restul banilor economisiti prin renuntarea la alcool ca sa va rasplatiti pentru succes si sa mergeti intr-o vacanta sau sa faceti ceva frumos pentru a-i rasplati pe cei dragi pentru sustinerea in aceasta perioada.

Voi incerca totusi sa includ informatii cat mai complete in cele ce urmeaza si poate vor dori si altii sa se implice si sa ajute cu completari, povesti inspirationale, s.a. sugestii constructive. Sursele ghidului includ experienta mea profesionala din cadrul cabinetului de psihoterapie si consultarea mai mutor articole si surse stiintifice pentru partile ce tin de nutritie si folosirea ceaiurilor ca adjuvant, etc.

Partea 1: Cunoaste-ti cu adevarat problema si pregateste in mod serios decizia de a te lasa de baut

Trebuie sa realizezi ca pana si dupa ce ai recunoscut ca ai o problema cu bautura, este inca posibil sa te tragi inapoi si sa inventezi scuze pentru care sa nu te mobilizezi cum trebuie si sa te autosabotezi. Este important sa constientizezi aceste sentimente mixte pe care le ai in legatura cu lasatul de baut si sa tii cont de ele atunci cand iti faci un plan. Incearca sa te motivezi suplimentar, analizand costurile si beneficiile mentinerii acestui obicei pentru tine.

Spre exemplu, este bine sa-ti asterni gandurile pe hartie (pentru a le putea reciti si in momente mai putin rationale) si sa vezi exact ce beneficii obtii din consumul alcoolului. Orice obicei comportamental avem, este mereu mentinut de beneficii (ex: Cand beau- ma ajuta sa uit de probleme; ma ajuta sa ma detensionez; ma ajuta sa fiu mai sociabil; s.a.m.d.). Nu uita sa analizezi tot pe hartie si ce te costa aceasta adictie (ex: Faptul ca beau- imi dauneaza relatiilor; ma distanteaza sau ma face irascibil/violent cu cei din jur; ma umple de rusine sau tristete; imi afecteaza slujba; imi dauneaza sanatatii; s.a.m.d.). In aceeasi maniera, incearca sa analizezi si ce ai avea de castigat si pierdut daca te-ai lasa de baut, pentru a putea porni cu expectante realiste la drum si sa ai un plan fezabil. (Ex: Daca ma las de baut as avea de castigat deoarece- mi-ar putea imbunatati relatia cu sotia, copiii si parintii; as avea mai multi bani sa fac urmatoarele lucruri distractive...; as fi mai sanatos in urmatoarele feluri...; as putea sa ma concentrez mai bine la munca; etc. Daca ma las de baut m-ar costa prin faptul ca - ar trebui sa gasesc un alt mod de a face fata problemelor; va trebui sa trec printr-un discomfort fizic o vreme; va trebui sa cer ajutor celor din jur cu asta si trebuie sa fiu vulnerabil; mi-as pierde o parte din prietenii de la bautura, s.a.m.d.)

Stabileste-ti apoi tot in scris niste scopuri concrete. Exemplu: am sa ma las de baut incepand de Luni, 12 oct, si am sa o rog pe sotia/tatal/prietenul x sa ma ajute sa ma tin de asta in perioada cea mai grea.

Fa un plan in baza literaturii de pe net, cu ajutorul unui psiholog si in baza a ce ai invatat din experientele din trecut cand ai incercat sa te lasi de baut (daca exista). Planul ar trebui sa includa cat mai multe detalii concrete si usor de pus in practica, inclusiv:
- indepartarea oricarei bauturi sau obiecte ce iti aduc aminte de bautura din mediul de acasa, masina, la munca, etc.
-anuntarea tuturor prietenilor ca doresti sa faci aceasta schimbare si sa nu bea in fata ta o vreme, inclusiv cei cu care bei, si sa-i rogi sa te sustina in asta si sa nu te mai invite la petreceri, beri, etc.
-stabileste limite clare: ex- daca sunt invitat la serate ce vor avea alcool pentru munca, imi asum sa refuz invitatia; nu voi mai merge in locuri unde ii pot vedea pe altii band; nu ma voi mai uita la anumite programe/filme ce arata persoane care beau alcool
- noteaza ce ai invatat din greselile trecutului si cum le-ai putea evita pe viitor
-cere sfatul unui prieten sau rude despre cum ai putea sa-ti imbunatatesti planul si impartaseste-i scopurile tale

Partea 2: Inarmeaza-te cu rabdare si curaj si fa tot ce poti ca sa depasesti cat mai usor perioada de sevraj

Incearca sa te documentezi cat mai bine cu privire la simptomele sevrajului alcoolic si cum difera ele in functie de anumite probleme de sanatate, vechimea abuzului de alcool, etc. Deoarece fiecare caz e unic, ele nu pot fi surprinse in intregime aici dar voi enumera pe scurt simptomele principale ale sevrajului. Ele pot include: dureri de cap, tremuraturi, friguri, voma, greata, anxietate si tensiune psihica, irascibilitate, insomnie, dureri abdominale, diaree, probleme cu concentrarea, tensiune crescuta si senzatia ca inima iti bate foarte tare.

De obicei aceste simptome apar in prima zi sau chiar primele ore de la renuntare, devin cele mai intense in a doua si a treia zi si incep sa se imbunatateasca semnificativ apoi. In aproximativ 5 zile de la incepere, ar trebui sa te simti semnificativ mai bine.

Totusi, in functie de cat de intensa este adictia, s-ar putea sa ai nevoie de asistenta medicala. De aceea este indicat sa ai pe cineva langa tine sau sa apelezi la serviciul de urgenta daca ai oricare din urmatoarele: febra, halucinatii, dezorientare, convulsii sau vomitat prea frecvent.

Pentru a-ti usura cat mai mult lucrurile poti incerca o dieta care stimuleaza detoxifierea in aceasta perioada. Incearca sa te fortezi sa bei cat mai multa apa si sa mananci alimentele de mai jos, chiar daca simti ca ti-e greata sau nu ai pofta de mancare. Te vor ajuta sa-ti revii mult mai repede.

- Consuma cat mai multa apa si include si cateva sucuri diluate de fructe si legume (ex: limonade, smoothie-uri), cat si multe supe sau ciorbite usoare.
- Un supliment de multivitamine este un ajutor imens pentru reechilibrarea corpului in aceasta perioada.
-Incearca sa bei un pahar de lamaie cu o lingurita de ulei si piper cayenne in el pentru favorizarea detoxifierii si intaririi ficatului.
-Pentru starile de tensiune psihica si reglarea tensiunii, am avut clienti care au gasit ca ceaiul de Talpa Gastei le-a fost de un ajutor deosebit in calmare si au simtit un efect dupa 2-3 cani. Ceaiul de musetel se spune ca ajuta si el.
-Pentru insomnie poti incerca un supliment de melatonina cu 1-2 ore inainte de culcare si sa stai cu lumina stinsa sau foarte intunecata dupa ce il iei
-Incearca sa consumi si multa fibra pentru a incuraja detoxifierea. Poti "trisa" mancand seminte nedecorticate de canepa care sunt o sursa bogata de fibra, proteine, vitamine, complexul de acizi Omega 3-6 si alti compusi ce favorizeaza stabilizarea dispozitiei.
Desi simptomele de sevraj vor inceta dupa aprox.5zile, corpul tau va continua sa se refaca in urmatoarele saptamani si este indicat sa mentii aceste sfaturi nutritionale si in aceasta perioada. Am inclus un link mai jos pentru cei care vor sugestii de nutritie mai pe larg si are si trimiteri catre mai multe cercetari:
http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/nutritional-considerations-for-alcohol-detoxification/
http://www.livestrong.com/article/410113-recommended-diet-for-alcohol-withdrawal/

Partea 3: Inlocuirea obiceiurilor legate de alcool cu alte rutine mai adaptative, tratarea cauzelor si mentinerea progreselor

Aceasta se realizeaza cel mai bine cu ajutorul unui psihoterapeut. Nu pot explica cat de mare este diferenta pe care o face in aceasta faza apelarea la un specialist, incat una din cele mai mari probleme ale abuzului de alcool nu este nici macar detoxifierea ci faptul ca are un risc atat de mare de recadere.

Inconjoara-te de cei dragi si sarbatoreste (o ocazie perfecta sa descoperi ca poti sarbatori la fel de bine si fara alcool) absolut fiecare progres facut pana acum. Incearca sa gasesti placeri noi si sa te umpli de cat mai multe persoane si obiceiuri pozitive in jurul tau si sa fii cat mai mandru de ceea ce ai reusit deja sa realizezi. Poti tine chiar un mic carnetel in care sa notezi ganduri pozitive si cateva lucruri frumoase pe care le-ai obervat sau facut in fiecare zi acum ca nu mai bei. Nu trebuie sa fie lucruri mari. Spre exemplu: cineva ti-a zis ca arati mai sanatos, ai mai multa energie, ai vazut un film frumos cu copii aseara, ai facut un gest frumos pentru cineva drag sau chiar si un necunoscut.

Incearca sa-ti asiguri o retea cat mai diversa cu putinta de suport: cei dragi, mergi la grupuri pentru Alcoolici Anonimi, consulta un psihoterapeut cateva saptamani.

Cei mai multi nu isi dau seama ca renuntarea la alcool de la inceput e doar primul pas catre a te vindeca de adictie. Pentru a ramane sanatos, trebuie sa iti schimbi viata si sa rezolvi problemele care te-au impins initial catre bautura. Un psihoterapeut te va ajuta sa gasesti un nou sens in viata, sa descoperi noi placeri si activitati, sa iti organizezi gandurile si sa faci un plan de autoingrijire care sa te ajute sa mentii o stare de well being si sa eviti recaderile. Te va ajuta sa descoperi si sa controlezi stimulii care te imping la bautura si sa gasesti un mod de a mentine progresele facute. Mai important, te va ajuta sa creezi moduri sanatoase de a face fata stresului intr-o maniera sanatoasa, adaptativa, fara alcool si iti va oferi toata sustinerea neconditionata de care ai nevoie in aceasta perioada.

Avand in vedere cat de frecventa este aceasta tulburare la noi in tara si ca, din nefericire, statul nu aloca suficiente resurse accesarii programelor de dezintoxicare si educarii publicului pentru a putea apela corect la ajutorul de care are nevoie, este important de realizat ca depasirea tulburarii dependentei de alcool nu se refera numai la lasatul de alcool si dezintoxicarea. Este nevoie de transformarea spre bine a intregii tale vieti, de un suport social extrem de divers si un plan foarte minutios si bine pus la punct de tratament care sa includa asistenta psihologica, inclusiv in vederea evaluarii si tratarii altor potentiale dificultati psihologice asociate de obicei cu alcoolul, precum anxietatea, depresia, insatisfactia in relatii sau alte domenii, s.a. Alcoolismul este, de fapt, mai mult un simptom al acestor probleme si nu cauza lor si pentru a ne vindeca si a duce o viata implinita si sanatoasa, trebuie sa tratam mai ales cauza si nu doar efectul.

Sper din tot sufletul sa fie de cat mai mult folos pentru cat mai multi timpul si efortul investit in realizarea acestui ghid si sa ne indemne pe toti sa facem o schimbare pozitiva, fie ca aceasta implica incurajarea si sustinerea unei persoane dragi care sufera de aceasta boala, fie ca inseamna dobandirea curajului de realiza o schimbare in propria viata.

Sper sa se simta si altii inspirati sa contribuie cu propriile sfaturi si incurajari sau povesti de succes, incat dupa cum am subliniat, o retea de sustinere cat mai diversa e una din cheile succesului si nu exista reteta universala de tratament, fiecare boala manifestandu-se diferit pentru fiecare.
Sanatate si numai bune si succes tuturor!
0 comentarii
Adaugă un comentariu / răspuns

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
 
 
 
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.