Hipertensiunea la tineri - cum o recunoști și ce faci când tensiunea e mare

©

Autor:

Hipertensiunea la tineri - cum o recunoști și ce faci când tensiunea e mare

Hipertensiunea arterială, un important factor de risc pentru accidentul vascular cerebral, reprezintă o boală cronică caracterizată prin valori crescute ale presiunii arteriale a sângelui. Adesea asimptomatică, hipertensiunea arterială poate provoca rigidizarea arterelor, ceea ce poate crește riscul pentru o serie de condiții de sănătate severe. (1, 2)

Hipertensiunea la tineri afectează 1 din 8 adulți cu vârste cuprinse între 20 și 40 de ani. Tensiunea arterială crescută poate să apară inclusiv la vârste fragede, fiind asociată cu anomalii neurologice si cu o probabilitate crescută de evenimente cardiovasculare în viața de adult. Supraponderabilitatea și stilul nesănătos de viață, probleme ce s-au accentuat în ultimii ani, sunt principalele cauze ale ratei ridicate a hipertensiunii arteriale la tineri. În ciuda incidentei crescute, afecțiunea este subdiagnosticată, astfel că adesea tratamentul este întârziat. (1, 2)

Cum puteți recunoaște hipertensiunea arterială?

Hipertensiunea arterială la tineri este adesea asimptomatică, simptomele fiind prezente doar în momentul apariției unor complicații cardiovasculare. La persoanele tinere, simptomele hipertensiunii sunt de cele mai multe ori trecute cu vederea, suspiciunea de tensiune arterială crescută fiind ridicată în urma vizitei la medicul de familie. Simptomele incipiente cele mai frecvente la tinerii hipertensivi sunt amețeli frecvente, transpirații reci, dureri în regiunea inimii, dureri de cap, dificultăți de respirație sau sângerări nazale. (5, 6)

Cum puteți afla dacă aveți tensiune arterială crescută?

Singura modalitate de a afla dacă suferiți de hipertensiune arterială este să vă verificați tensiunea arterială, preferabil cu ajutorul unui cadru medical sau a unui farmacist, într-un cabinet sau într-o farmacie. În situația în care vizita la medic nu poate fi realizată, puteți verifica tensiunea arterială acasă, singur sau cu ajutorul unei alte persoane, folosind un tensiometru. După măsurare, valorile obținute vor fi comparate cu cele considerate ideale de ghidurile de sănătate actuale. (3, 4, 5)

În mod ideal, tensiunea arterială are o valoare de 120/80 mmHg. O valoare de peste 130/80 mmHg, măsurată de minimum două ori în cadrul a minimum două sau trei consultații, poate sta la baza diagnosticului. Exista, însă, anumite valori prag pentru stabilirea diagnosticului de hipertensiune arterială, care sunt stabilite în funcție de modul de măsurare. În timp ce o valoare de peste ‪130-135‬/85mmHg este considerată tensiune arterială crescută atunci când este măsurată la domiciliu, aceeași tensiune arterială nu va fi considerată suficient de mare pentru un diagnostic de hipertensiune arterială, dacă măsurarea se realizează într-un cabinet medical. (4, 5)

Tensiunea arterială variază semnificativ pe parcursul aceleiaşi zile, cât şi între luni şi anotimpuri. Din acest motiv, diagnosticul de hipertensiune arterială se bazează pe cel puţin două măsurători ale tensiunii arteriale pe consultaţie şi pe minimum două consultaţie, realizate la un interval de minimum o săptămână, cu mici excepții. (4, 5)

Ce poți face când tensiunea arterială este mare?

Pacienții hipertensivi cu vârsta de sub 40 de ani au o conștientizare mai mică, rate de diagnostic mai lente și un control mai scăzut al tensiunii arteriale, comparativ cu persoanele în vârstă. Studiile de urmărire și constatările cu privire la modificările cardiovasculare apărute la tinerii cu hipertensiune susțin însă argumentul potrivit căruia tinerii ar trebui tratați la fel ca adulții mai în vârstă. Obiectivele în tratamentul hipertensiunii arteriale pot varia. În cazul persoanelor tinere, se recomandă intervenții în stilul de viață, pentru a aborda factorii de risc. (2, 4)

Măsuri pe care le puteți lua pentru a reduce tensiunea arterială:

Evitați sedentarismul și creșteți nivelul de activitate fizică

Sedentarismul este un important factor de risc pentru afecțiunile cardiovasculare, inclusiv pentru hipertensiunea arterială. Activitatea fizică, în schimb, reduce presiunea asupra arterelor și contribuie la reducerea tensiunii arteriale. Meta-analizele arată că activitatea fizică regulată poate reduce tensiunea arterială cu aproximativ 5 până la 8 mmHg. Creșterea nivelului de activitate fizică se poate realiza prin activități de rutină, precum urcatul scărilor, mersul pe jos sau realizarea treburilor casnice. (8, 9)

Înlocuiți carbohidrații cu cereale, legume și fructe

Studiile științifice arată că dietele cu conținut scăzut de carbohidrați pot ajuta la reducerea greutății corporale și implicit la scăderea tensiunii arteriale. În același timp, consumul de cereale integrale, fructe, legume și produse lactate cu conținut scăzut de grăsimi poate reduce tensiunea arterială cu până la 11 mm Hg, la persoanele cu hipertensiune arterială. (8, 9, 10)

Reduceți consumul de sare

Sarea de bucătărie, un amestec mineral alcătuit din clorură de sodiu, este adesea un factor favorizant al hipertensiunii arteriale și al tahicardiei (tulburare de ritm cardiac care presupune un ritm cardiac mai rapid decât cel normal). Reducerea cantității de sodiu consumată sau înlocuirea acesteia cu clorura de potasiu, reprezintă măsuri simple, dar care pot reduce, de asemenea, tensiunea arterială. (8, 9)

Renunțați la tutun și evitați să vă expuneți fumului de țigară

Fumatul este responsabil pentru creșterile temporare ale tensiunii arteriale și ale ritmului cardiac. Pe termen lung, fumatul crește riscul bolilor de inimă, substanțele găsite în tutun fiind responsabile de deteriorarea pereților vasculari. Nu doar fumătorii activi pot fi afectați, ci și cei pasivi, în special atunci când vine vorba de persoanele tinere. Un studiu condus de o echipă de cercetători de la Universitatea de Științe Medicale Kermanshah din Iran a arătat că copiii care fumează pasiv în casă au tensiune arterială mai mare decât cei care trăiesc într-o familie de nefumători. (8, 9, 11)

Reduceți nivelul de stres zilnic

Stresul poate contribui la creșterea tensiunii arteriale, în special atunci când se manifestă pe o perioadă lungă de timp. Nu doar stresul cronic poate crește tensiunea arterială, ci și stresul ocazional, dacă consumul de alimente nesănătoase, consumul de alcool sau fumatul reprezintă modalități prin care alegeți să reacționați la stres. (8, 9)

Reduceți greutatea corporală

Meta-analizele arată că pierderea în greutate are un impact mai mare asupra tensiunii arteriale în comparație cu tratamentul cu metoprolol la pacienții tineri supraponderali. (2, 7, 8, 9)

Asigurați-vă că dormiți suficient

Nu doar calitatea somnului este esențială pentru o bună sănătate cardiovasculară, ci și numărul de ore dormite. Privarea de somn, o problemă cu care se confruntă multe persoane tinere, predispune la creșterea tensiunii arteriale. Dacă nu reușiți să obțineți mai mult de șapte ore de somn pe noapte, încercați să modificați obiceiurile de somn. Puteți, printre altele, să renunțați la somnul din timpul zilei, să realizați exerciții fizice pe timpul zilei sau să setați un program regulat de somn. Dormitul regulat mai puțin de cinci ore pe noapte este asociat cu un risc semnificativ de hipertensiune pe termen lung, indică studiile. (8, 12)

Reduceți cantitatea de alcool consumată

Consumat în cantități moderate, alcoolul poate avea beneficii pentru sănătatea cardiovasculară. Un consum exagerat, însă, poate crește semnificativ tensiunea arterială. De asemenea, alcoolul reduce eficiența medicamentelor antihipertensive, sporind riscul unei afecțiuni cardiovasculare acute. (8, 9)

Reduceți cantitatea de cofeină consumată

La fel ca tutunul, cofeina poate crește temporar tensiunea arterială, cu variații ce depind de organismul fiecărei persoane. Dacă în urma consumul de cofeină prezentați simptome de hipertensiune arterială sau tahicardie, este indicat să renunțați la cofeină și să optați pentru produsele decofeinizate. Studiile arată că efectul cofeinei asupra tensiunii arteriale poate să fie unul redus sau chiar inexistent la persoanele care consumă cafea în mod regulat. (8, 9, 13)

În anumite situații, atunci când există un risc important de atac de cord sau accident vascular cerebral, de regulă după mai multe măsurători ale tensiunii arteriale de peste 160/100 mmHg, tratamentul împotriva hipertensiunii arteriale va include și medicamente antihipertensive, pe lângă modificările stilului de viață. (1, 4, 8)


Data actualizare: 19-08-2021 | creare: 19-08-2021 | Vizite: 386
Bibliografie
(1) High blood pressure (hypertension), https://www.nhs.uk/conditions/high-blood-pressure-hypertension
(2) Investigation and Treatment of High Blood Pressure in Young People, https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/HYPERTENSIONAHA.119.13820
(3) High Blood Pressure Ignored in Young Adults, Teens, https://www.healthline.com/health-news/high-blood-pressure-ignored
(4) Protocolul de diagnostic și tratament al hipertensiunii arteriale, https://www.spitalul-municipal-timisoara.ro/data_files/content/sectii/clinica-de-cardiologie-ascar/protocol-diagnostic-tratament-hipertensiune-arteriala.pdf
(5) How Hypertension Is Diagnosed, https://www.verywellhealth.com/all-about-hypertension-diagnosis-1746064
(6) Here’s What Young People Need to Know About High Blood Pressure, https://www.premiermedicalhv.com/news/heres-what-young-people-need-to-know-about-high-blood-pressure
(7) Comparison of weight reduction with metoprolol in treatment of hypertension in young overweight patients, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2860441
(8) 17 Effective Ways to Lower Your Blood Pressure, https://www.healthline.com/health/high-blood-pressure-hypertension/lower-it-fast
(9) 10 ways to control high blood pressure without medication, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-pressure/in-depth/high-blood-pressure/art-20046974
(10) Dietary Salt Intake and Hypertension, https://e-bp.org/DOIx.php?id=10.5049/EBP.2014.12.1.7
(11) Relationship between Blood Pressure and Passive Smoking in Elementary School Children, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3564091
(12) Sleep and Hypertension, https://journal.chestnet.org/article/S0012-3692(10)60428-X/fulltext
(13) Hypertension Risk Status and Effect of Caffeine on Blood Pressure, https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/01.HYP.36.1.137
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Consumul crescut de cartofi, asociat cu un risc mai mare de hipertensiune
  • Hipertensiunea arterială ar putea crește riscul pentru demență vasculară
  • Muzica lui Mozart și Strauss pentru tratamentul hipertensiunii
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
     
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.