ROmedic Cabinete medicale Bucuresti Cabinete Psihoterapie Psihoterapie Bucuresti

SINDROMUL BURNOUT SAU PERICOLUL DE LA LOCUL DE MUNCĂ

Autor: Camelia Mureșanu, psiholog - psihoterapeut

Este cunoscut faptul că de eficiența la locul de muncă depinde atât de motivația personală, de suportul familiei sau, din contra, de greutățile, grijile pe care le aduce aceasta, cât și devstima de sine.

BURNOUT, un sindrom al timpurilor moderne (traducerea este ”ars”),  reprezintă în acest context presiunea pe care foarte mulți o simțim la locul de muncă. Arderea, consumarea lentă interioară, care poate să ne afecteze sănătatea, macină încet, putând duce până la deces.
În mai 2019, OMS a recunoscut acest sindrom drept ”fenomen ocupațional”. Un recent studiu condus de Gallup (companie americană de analiză și consultanță), efectuat pe 7500 de angajați din SUA, a prezentat drept concluzie faptul că 23% erau în ”modul burnout”.

Definiția cea mai scurtă formulată referitor la acest sindrom este ”stresul la locul de muncă, negestionat corespunzător”. Gestionarea necorespunzătoare este vizibilă când apar simptome precum senzația lipsei de energie sau oboseala aproape permanentă, impresia persoanei că nu poate să-și îndeplinească sarcinile (nu îi ajunge timpul sau nu este capabilă). Efectele sunt prezente atât la nivel mental, emoțional, cât și fizic. Toate acestea pentru o perioadă lungă și neîntreruptă de timp (6 săptămâni sau mai mult).
CAUZELE cele mai frecvente sunt: numărul mare de sarcini și presiunea termenelor de îndeplinire. Se pot adăuga însă mediul de lucru toxic (inclusiv la nivelul relațiilor cu colegii de muncă), nemulțumirile financiare, relațiile cu superiorii, bullying-ul.
Unul dintre angajații participanți la studiu a descris astfel senzațiile sale:”este ca și cum aș înota prin mâl, într-un tunel întunecat”. Nu în ultimul rând, supertehnologizarea de astăzi este și ea o cauză, pentru că înlătură comunicarea cu ceilalți oameni, adeseori cel care lucrează are în față doar mașinile sau computerele, dezvoltând astfel un sentiment de izolare, singurătate sau nemaiputând găsi bucuria în plăcerile simple ale vieții (anhedonie).
        CÂTEVA SFATURI PENTRU A FACE FAȚĂ STRESULUI LA LOCUL DE MUNCĂ:
- În primul rând, persoana trebuie să recunoască faptul că manifestă acest sindrom. Cel mai adesea, această confirmare se obține prin comunicarea cu un specialist sau cu colegii, prietenii și reprezintă un prim pas spre rezolvare.
- Ruperea cercului izolării: aceasta înseamnă îndepărtarea sentimentului de singurătate, convingerea că există cineva care să te susțină, că nu ești singurul care se confruntă cu această formă de stres.
- Autopermermisiunea de a-și acorda timp pentru sine – oricât de puțin – în fiecare zi, pentru a face un lucru plăcut sau relaxant.
- Includerea unor scurte pauze în perioadele de muncă tensionată (câteva minute de meditație sau de amintire a unor locuri frumoase, momente plăcute ale vieții ori detensionarea prin desene – inclusiv mâzgăleli sau caricaturi, lectura unui pliant pentru planurile de vacanță etc.). Mai nou, unele companii oferă angajaților pentru detensionare sesiuni de câte un sfert de oră de masaj al umerilor, realizat de kinetoterapeut chiar la birou.
- Un mai bun management al timpului.
- Evitarea gândului că sunt prea multe de făcut în prea puțin timp și a urmăririi disperate a curgerii timpului.
           BUCURAȚI-VĂ CÂT MAI INTENS DE MOMENTELE FRUMOASE PE CARE LE TRĂIȚI!

 

 

 
Programare