Muzica, un nou nstrument de evaluare a nivelului de conștiență la copiii cu lezini cerebrale

Muzica, un nou nstrument de evaluare a nivelului de conștiență la copiii cu lezini cerebrale

©

Autor:

Muzica, un nou nstrument de evaluare a nivelului de conștiență la copiii cu lezini cerebrale
În jurnalul Frontiers in Psychology a fost publicat un studiu despre dezvoltarea È™i validarea iniÈ›ială a unui nou instrument destinat evaluării conÈ™tienÈ›ei la copiii cu leziuni cerebrale dobândite severe. Studiul, coordonat de Pool È™i colaboratorii, a analizat validitatea aparentă a MuSICCA (Music therapy Sensory Instrument for Cognition, Consciousness and Awareness), un protocol inovator de terapie muzicală conceput special pentru copii aflaÈ›i în tulburări de conÈ™tiență. Această lucrare reprezintă prima etapă dintr-un demers mai amplu de validare psihometrică È™i clinică a instrumentului.
Tulburările de conÈ™tiență apărute în urma leziunilor cerebrale severe (ex. stare vegetativă sau stare de conÈ™tiență minimă) reprezintă o provocare majoră pentru clinicieni. Aceste condiÈ›ii sunt dificil de evaluat din cauza naturii subtile a comportamentelor care sugerează conÈ™tiență È™i a riscului ridicat de diagnostic greÈ™it. Instrumentele existente, cum ar fi Coma Recovery Scale-Revised sau MATADOC (Music Therapy Assessment Tool for Awareness in Disorders Of Consciousness), au oferit soluÈ›ii parÈ›iale, dar erau adaptate în principal pentru adulÈ›i.

Nevoia unui instrument adaptat specific pentru copii, care ține cont de dezvoltarea lor cognitivă și comportamentală, precum și de specificul reacțiilor la stimuli, a condus la dezvoltarea MuSICCA. Muzica, ca stimul multisenzorial, este potrivită pentru acest scop, fiind ușor de personalizat și cu impact emoțional și cognitiv puternic, inclusiv la nivel cortical.

Despre studiul actual

Obiectiv

Scopul acestui prim studiu a fost de a evalua validitatea aparentă a instrumentului MuSICCA, adică dacă acesta pare potrivit, relevant È™i acceptabil pentru scopul evaluării conÈ™tienÈ›ei la copii cu tulburări de conÈ™tiență, din perspectiva specialiÈ™tilor È™i a îngrijitorilor.

Participanți

Au fost recrutați 20 de participanți:
  •  10 terapeuÈ›i muzicali instruiÈ›i în MATADOC
  •  5 părinÈ›i ai copiilor cu tulburări de conÈ™tiență
  •  5 profesioniÈ™ti din neuroreabilitarea pediatrică (logopezi, psihologi, terapeuÈ›i ocupaÈ›ionali etc.)

ParticipanÈ›ii aveau peste 3 ani experiență în lucrul cu această populaÈ›ie È™i proveneau din Marea Britanie, Irlanda È™i Spania.

Metodologie

Fiecărui participant i-a fost prezentată o descriere video de 30 minute a protocolului MuSICCA, urmată de o sesiune Q\&A. Apoi, au evaluat două afirmații:
  • 1. MuSICCA pare a fi un instrument de evaluare a conÈ™tienÈ›ei È™i conÈ™tienÈ›ei minime.
  • 2. MuSICCA pare adecvat pentru utilizarea la copii È™i tineri.

Răspunsurile au fost oferite pe o scală de la „dezacord puternic” la „acord puternic”, fiind însoÈ›ite de comentarii libere despre punctele forte È™i limitele percepute ale instrumentului. Nivelul de validitate aparentă a fost considerat atins dacă ≥75% dintre respondenÈ›i au fost de acord sau în total acord cu fiecare afirmaÈ›ie.

Rezultate

Acordul participanților

  •  100% dintre respondenÈ›i au fost de acord că MuSICCA este un instrument valid pentru evaluarea conÈ™tienÈ›ei.
  •  100% au fost de acord că este potrivit pentru utilizare pediatrică.
  •  Coeficientul Gwet AC1 a fost 0,64, indicând o concordanță substanÈ›ială între evaluatori.

Analiza tematică a comentariilor

Comentariile participanÈ›ilor au fost analizate tematic, rezultând două domenii principale: Design È™i Utilitate, cu mai multe teme majore.

Domeniul: Design

  •  Bazat pe dovezi È™i experiență clinică – instrumentul a fost considerat riguros, derivat din MATADOC È™i adaptat specific pentru copii.
  •  Evaluare senzorială cuprinzătoare – include stimulare auditivă, vizuală, motorie È™i vibrotactilă, dar È™i elemente precum biografia muzicală pre-traumă a copilului.

Domeniul: Utilitate

  •  Implicarea părinÈ›ilor – majoritatea au considerat pozitivă prezenÈ›a părinÈ›ilor în timpul evaluării, deÈ™i au fost semnalate È™i posibile riscuri (influenÈ›area răspunsurilor, stres emoÈ›ional).
  •  Utilitate multifuncÈ›ională – protocolul poate informa stabilirea obiectivelor terapeutice È™i adaptarea intervenÈ›iilor din alte specializări.
  •  Formulare clară, uÈ™or de utilizat – formularul electronic, vizual, este considerat uÈ™or de completat.
  •  Adaptabilitate la vârstă È™i preferinÈ›e – permite folosirea cântecelor familiare sau jocurilor sonore relevante pentru vârsta copilului.
  •  Necesitatea instruirii specializate – pentru aplicarea corectă este necesar un nivel ridicat de formare profesională.
  •  Sugestii de îmbunătățire – s-au semnalat nevoi de clarificare în manualul de aplicare, inclusiv pentru momentul optim al sesiunilor È™i aÈ™teptările în funcÈ›ie de vârstă.

Interpretare

Validarea aparentă a instrumentului MuSICCA a fost demonstrată într-un mod convingător prin acordul unanim al participanÈ›ilor. Mai mult, temele emergente evidenÈ›iază caracterul personalizat, comprehensiv È™i centrat pe familie al acestui instrument, într-un domeniu unde lipsa de instrumente valide pentru copii cu tulburări de conÈ™tiență este critică.

Participarea familiei în procesul de evaluare nu este doar o inovaÈ›ie metodologică, ci È™i o intervenÈ›ie cu impact psihologic È™i terapeutic, care:
  •  maximează salienÈ›a stimulilor
  •  permite captarea elementelor identitare ale copilului
  •  întăreÈ™te relaÈ›ia familie-echipa terapeutică

Utilizarea muzicii activează circuite cerebrale multiple, facilitând răspunsuri care altfel pot rămâne nedetectate în cadrul evaluărilor convenÈ›ionale.

Limitări

  •  EÈ™antion relativ mic (20 participanÈ›i), majoritar format din terapeuÈ›i muzicali, ceea ce poate introduce o părtinire profesională.
  •  Instrumentul este destinat în principal terapeuÈ›ilor muzicali instruiÈ›i, reducând potenÈ›ialul de utilizare largă.
  •  Evaluarea validității aparentă este subiectivă prin definiÈ›ie, iar lipsa unui indicator statistic standard pentru acest tip de validare rămâne o limitare recunoscută în literatura de specialitate.

Concluzii

MuSICCA este un instrument cu potenÈ›ial ridicat pentru evaluarea conÈ™tienÈ›ei la copiii cu tulburări de conÈ™tiență. Studiul de față confirmă faptul că instrumentul posedă validitate aparentă suficientă È™i este perceput ca adecvat, credibil È™i util de către specialiÈ™ti È™i îngrijitori.

Această cercetare deschide calea pentru studiile viitoare care vor evalua:
  •  validitatea de construct
  •  fidelitatea inter-evaluatori È™i test-retest
  •  utilitatea clinică generală

În lipsa altor instrumente pediatrice validate, MuSICCA promite să devină un standard în evaluarea tulburării de conÈ™tiență pediatrică, sprijinind echipele multidisciplinare în luarea deciziilor clinice complexe, în optimizarea tratamentului È™i în îngrijirea centrată pe familie.

Data actualizare: 09-05-2025 | creare: 09-05-2025 | Vizite: 68
Bibliografie
Jonathan W. Pool, Wendy L. Magee, Richard J. Siegert, Claire L. Wood. The development and face validity of the music therapy sensory instrument for cognition, consciousness, and awareness (MuSICCA). Frontiers in Psychology, 2025; 16 DOI: 10.3389/fpsyg.2025.1441178

Image by starline on Freepik
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Muzica la locul de muncă È™i productivitatea
  • Muzica È™i dansul, efecte pozitive demonstrate asupra demenÈ›ei
  • Terapii inovatoare, precum terapia prin muzică, pot ajuta la reducerea simptomelor asociate menopauzei
  • Forumul ROmedic - întrebări È™i răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum