O modificare genetică a unei proteine ar putea crește longevitatea și calitatea vieții

O singură modificare a aminoacizilor omologului de fosfatază și tensină (PTEN), o proteină cu un rol critic în creșterea, proliferarea și diferențierea celulelor, prelungește dramatic perioadele de viață sănătoase, menținând în același timp longevitatea, sugerează o cercetare condusă de oamenii de știință de la Institutul Avansat de Știință și Tehnologie din Coreea (KAIST).
A trăi o viață lungă și sănătoasă este dorința tuturor, dar nu este una ușor de realizat. Multe studii privind îmbătrânirea dezvoltă strategii de creștere a duratei de sănătate, perioada de viață petrecută cu sănătate bună, fără boli cronice și dizabilități. Cercetătorii de la KAIST au prezentat noi perspective pentru îmbunătățirea duratei de sănătate prin reglarea activității unei proteine. Studiul evidențiază importanța proteinei PTEN supresoare tumorale bine conservate în reglementarea duratei de sănătate, care poate fi vizată pentru a dezvolta terapii pentru promovarea longevității sănătoase la oameni.

Semnalizarea insulinei și a factorului de creștere asemănător insulinei-1 (IGF-1) (IIS) este una dintre căile de modulare a îmbătrânirii conservate evolutiv prezente în formele de viață, de la viermi rotunzi mici la oameni. Reducerea adecvată a IIS duce la creșterea longevității la animale, dar adesea provoacă defecte în mai mulți parametri de sănătate. Echipa de cercetare a descoperit că o modificare specifică a aminoacizilor în proteina PTEN îmbunătățește starea de sănătate, păstrând în același timp longevitatea conferită de IIS redus.

Cercetătorii au folosit viermi rotunzi C. elegans, un model de animal utilizat pe scară largă pentru cercetarea îmbătrânirii, în principal din cauza duratei sale de viață normale foarte scurte, de aproximativ două până la trei săptămâni. Proteina PTEN este o fosfatază care elimină fosfatul din lipide, precum și din proteine. Interesant, schimbarea aminoacizilor nou identificată a recalibrat delicat IIS prin menținerea parțială a activității proteinelor fosfatazei, reducând în același timp activitatea fosfatazei lipidice.

Ca urmare, modificarea aminoacizilor din proteina PTEN a menținut activitatea unei proteine care promovează longevitatea factorului de transcripție, în timp ce a restricționat reglarea în detrimentul unui alt factor de transcripție, NRF2, ceea ce duce la o viață lungă și sănătoasă la animalele cu IIS redus. „Studiul nostru ridică posibilitatea incitantă de a promova simultan longevitatea și sănătatea la oameni, modificând ușor activitatea unei proteine, PTEN”, declară autorii.

Data actualizare: 23-11-2021 | creare: 23-11-2021 | Vizite: 318