Perturbarea ritmului circadian modifică microbiota intestinală, ceea ce poate duce la creșterea în greutate

Perturbarea ritmului circadian, un important factor de risc pentru diferite boli severe, inclusiv pentru cancer, ar putea, de asemenea, să inducă creșterea în greutate, prin modificări funcționale ale microbiotei intestinale, sugerează un studiu publicat în revista Molecular Metabolism. Studiul actual, efectuat pe șoareci, a investigat impactul perturbărilor genetice sau de mediu ale ritmurilor circadiene asupra sincronizării ceasului circadian periferic și a sănătății microbiomului intestinal.
Ritmul circadian, menținut în organism de multiple ceasuri interne, asigură o bună funcționare a organismului. Ceasul circadian central, localizat în nucleii suprachiasmatici din hipotalamus, reglează somnul și modulează semnalele neuronale și umorale care asigură sincronizarea ceasurilor circadiene periferice, pentru a se adapta la schimbările din mediu.

Perturbarea ritmului circadian central, în principal din cauza afecțiunilor de somn sau a modului de lucru al unui individ (lucrul exclusiv în ture de noapte), determină desincronizare între diferitele ceasuri periferice, ceea ce duce la modificarea metabolismului general. Numeroase studii au asociat perturbările ritmului circadian cu tulburări metabolice, cum ar fi diabetul și obezitatea. De asemenea, studiile au observat o asociere între perturbările circadiene și modificările compoziției și ritmurilor microbiomului intestinal. Cu toate acestea, este în continuare neclar rolul pe care dezechilibrele metabolice determinate de perturbarea ceasului circadian central și periferic le au în tulburările metabolice.

În noul studiu, cercetătorii au folosit o tehnică moleculară bazată pe reacția în lanț a polimerazei (qRT-PCR) pentru a determina expresia genei CLOCK (n.r genă care codifică diferite proteine implicate inclusiv în menținerea ritmului circadian) în diferite țesuturi gastrointestinale. Rezultatele au evidențiat o desincronizare a ceasurilor circadiene periferice în țesuturile gastrointestinale și o aritmicitate a microbiomului asociată la majoritatea șoarecilor cu creșterea în greutate.

foto: Alpha Tauri 3D Graphics / Shutterstock