ROmedic Cabinete medicale Bucuresti Cabinete Psihoterapie Psihoterapie Bucuresti

Depresia – ahedonie si pesimism

Depresia – ahedonie si pesimism
Autor: Alexandra Ene

Desi este un cuvant folosit frecvent, putine persoane cunosc semnificatia lui reala, si din fericire, doar parte din populatie cunoaste, din interior, cum se simte. Asa ca fiecare persoana are o imagine proprie pe care o asociaza cu acest cuvant.

Intr-o discutie despre profesia de psiholog, un prieten m-a intrebat senin: cine ar putea sa nu fie deprimat, in tara asta, cu politica asta?

De obicei, cand spunem depresie ne gandim imediat la tristete. Insa tristetea nu este simptomul principal al depresiei. Putem fi tristi, si cu siguranta vom fi tristi intr-o sumedenie de situatii de viata, insa nu toata lumea care simte tristete ajunge sa fie si in depresie. Atunci despre ce este vorba?

In timp, experientele din viata personala si profesionala mi-au aratat ca depresia se poate manifesta intr-o sumedenie de modalitati. Unele persoane se vor simti inutile, neajutorate, lipsite de speranta, pline de vinovatie. Alte persoane devin foarte iritabile – s-ar putea sa ridice tonul cu usurinta, sa aiba reactii emotionale exagerate fata de importanta evenimentului. Unele persoane vor plange cu multa usurinta, in vreme ce altele nu plang deloc. Persoana care sufera de depresie poate sa se simta ingrozitor de obosita sau sa nu se mai poata concentra pe nimic.  Aproape intotdeauna apare ahedonia – lucrurile pe care inainte le faceau cu bucurie si entuziasm, acum le sunt indiferente, ba poate chiar evita activitati pe care inainte le asteptau cu nerabdare. Apare izolarea, pentru ca persoana deprimata este mai degraba iritata de prezenta celor din jur decat sa ii faca placere. Este greu sa fii atent la bucuriile sau necazurile altcuiva atunci cand esti macinat de ganduri negre si incertitudine.  De multe ori, persoana deprimata simte ca nu mai are energie pentru treburile de zi cu zi, pentru indatoririle sociale, familiale sau profesionale. Acest lucru poate duce la un cerc vicios in momentul in care apare critica de la cei din jur sau de la serviciu. Depresivul pune un mare accent pe fiecare critica primita, care in final il duce la gandul “nu sunt bun de nimic”, si astfel depresia se adanceste. Lucrurile pozitive pe care reuseste sa le faca sunt ignorate, pentru ca in depresie atentia este mult mai mult comutata pe tot ce este rau sau ce ar putea sa mearga prost. Si asa se autointretine depresia.

 

Ce facem daca banuim ca o persoana draga ar putea suferi de depresie?

Este o situatie greu de gestionat pentru oricine. Poate ca nu intelegem motivele, poate ca pe noi nu ne-ar afecta chiar atat de tare. Poate ca avem probleme chiar mai mari decat persoana cu pricina. Insa in cazul in care vrem sa ne implicam si sa ajutam, sunt cateva lucruri bine de stiut, care pot imbunatati sau inrautati situatia pentru persoana afectata de depresie.

Primul pas ar fi sa incercam sa il indrumam, cu blandete, spre ajutor specializat.  Psihoterapeutul – sau in cazul unei depresii severe, psihiatrul, este cel mai in masura sa evalueze situatia si sa ghideze clientul spre actiunile care vor duce la vindecare. Pentru a il ajuta, este bine sa evitam sa ii spunem ca este ceva in neregula cu el, pentru ca depresivul deseori crede deja asta. Incercam sa nu ii spunem sa “treaca peste”  si sa nu ii bagatelizam situatia de viata. Ceea ce ajuta este sa ii fim alaturi asa cum are el nevoie, sa il ajutam sa inteleaga ca sentimentele lui nu sunt o pacoste pentru noi, ca este ok, ca oricine poate ajunge intr-un impas.

 

Ce facem daca suferim de depresie?

Stiu ca poate suna ca un cliseu, insa am convingerea ca directia cea mai buna este de a apela la ajutor specializat. Un psihoterapeut va intelege cu mai multa usurinta prin ce treci, va fi deschis sa auda povestea ta de viata si sa vada realitatea ta, asa cum o traiesti tu, fara sa te judece pe tine sau emotile tale. Daca ai nevoie, te poate invata ce sa faci pentru ca treptat insomnia sa dispara (ea fiind in mare parte responsabila pentru lipsa de energie), te poate invata cum si cand este OK sa te fortezi un pic ca sa faci o plimbare sau un dus, dar si sa respecti modul in care te simti fizic in acel moment. Un psihoterapeut stie cat este de important sa ai rabdare cu tine. De cele mai multe ori, depresia se instaleaza treptat, si in acelasi fel se va produce si revenirea la starea anterioara. Cu pasi mici dar consecventi.

In final, depasirea depresiei presupune cel mai mult reluarea treptata a vietii dorite, reluarea activitatilor fizice care ne ajuta sa producem serotonina. Denumita polular si “drogul fericirii”, aceasta substanta produsa in creier contribuie foarte mult la starea de bine si de bucurie, iar activitatile placute, dar si activitatile fizice ii sporesc productia. De cele mai multe ori depresia poate fi intretinuta si de anumite tipare de gandire, invatate poate dintotdeauna, pe care le luam de bune, si care nu ne mai folosesc. Un psihoterapeut te poate ajuta sa le identifici, si sa le inlocuiesti cu tipare care iti pot aduce mai multa bucurie in viata.

Desi situatia fiecaruia difera, de cele mai multe ori depresia poate fi depasita, lasand loc unei vieti satisfacatoare.

 

Cu drag,

Psiholog Alexandra Ene

0742407534