Raed Arafat: Prevenirea, cea mai eficienta pentru reducerea mortalitatii
Data publicării: 15-10-2008
"Daca prevenirea esueaza, atunci sistemul medical trebuie sa faca fata la interventie, impreuna cu pompierii, la primirea bolnavului in spital si la tratamentul si recuperarea acestuia", a aratat Arafat, la un seminar pe tema securitatii rutiere, organizat de Grupul Renault.
El a adaugat ca toate aceste probleme impun costuri majore, iar solutiile adoptate, cauzate de esuarea masurilor preventive impuse de lege, ce tin de respectarea prevederilor legislatiei rutiere, sunt tardive.
Potrivit oficialului Ministerului Sanatatii, sistemul de urgenta din Romania a fost abordat, in ultima perioada, de institutia pe care o reprezinta si de MIRA, pe trei paliere - reorganizare, dotare si resursa umana, respectiv instruirea personalului la standarde europene si crearea de centre de pregatire.
Raed Arafat a precizat ca, in Romania, pentru reducerea semnificativa a accidentelor rutiere grave, se impune sanctionarea cu fermitate a celor care incalca legislatia in domeniu.
"Spre exemplu, intr-un canton din Elvetia, daca depasesti limita de viteza cu un anumit numar de kilometri, mai intai te amendeaza usturator iar daca recidivezi, iti executa masina, o taie bucati in piata publica", a sustinut Raed Arafat.
Prof. Jean-Yves Le Coz, director al Politicii de Securitate Rutiera - Grupul Renault, a spus, la randul sau, ca accidentele rutiere, a noua cauza de mortalitate in lume in 1990, ar putea deveni in 2020 a treia cauza a deceselor pe plan mondial, daca nu se vor lua masuri pentru sporirea securitatii rutiere.
In opinia sa, acest obiectiv poate fi atins prin raportarea la deplasarea rutiera in ansamblul componentelor sale (soferi, vehicule, infrastructura si mediu) si aplicarea unor masuri ce tin de prevenire, imbunatatire, protectie si sensibilizare.
Specialistul francez a explicat ca prevenirea inseamna punerea la dispozitia soferului a echipamentelor care ii permit sa anticipeze riscurile in trafic si sa se concentreze asupra condusului iar imbunatatirea presupune optimizarea calitatilor comportamentului rutier si celui de franare, in conditii dificile sau de urgenta. Protectia se refera la dezvoltarea sistemelor de protectie a pasagerilor in caz de soc si vizeaza atat structura vehiculului, cat si sistemele aditionale, cum ar fi locurile din fata si cele din spate, varstele ocupantilor vehiculului, pietonii, alt vehicul.
Potrivit prof. Jean-Yves Le Coz, o importanta deosebita o are sensibilizarea opiniei publice cu privire la importanta respectarii legislatiei rutiere de toti participantii la trafic, o conditie esentiala pentru reducerea accidentelor de circulatie.
El a subliniat ca dotarea vehiculelor cu sistemul de asistenta la franarea de urgenta ar permite reducerea numarului de accidente corporale cu 10%, ceea ce ar putea salva in fiecare an, in Europa, 3.000 de vieti, dintre care 300 de pietoni, iar daca masinile ar fi echipate cu sistemul de control al stabilitatii (ESC), numarul persoanelor ucise ar scadea cu 16% si cel ar ranitilor cu 10%.
"Totalitatea progreselor din domeniul protectiei a permis scaderea ratei mortalitatii de patru ori si a redus cu 80% riscul leziunilor la nivelul capului si toracelui", a aratat specialistul francez.
In fiecare an, in Europa, circa 40.000 de persoane isi pierd viata in accidente rutiere si multe altele sunt ranite. Uniunea Europeana a stabilit ca obiectiv reducerea cu 50% a numarului anual de accidente din 2001 pana in 2010.
In Romania, aproximativ 2.800 de persoane isi pierd viata, anual, in accidente de circulatie, reprezentand 129 persoane la un milion de locuitori, comparativ cu 86 persoane la un milion de locuitori, media in UE. Viteza excesiva si neatentia pietonilor sunt principalele cauze ale accidentelor rutiere.
Sursa: Agerpres,
15-10-2008, Vizualizari 370