Studii
497 studii găsite
fără dată
Revizuire sistematică Rev.sist.
Migrenele și cefaleele de tip tensional reprezintă unele dintre cele mai frecvente și invalidante tulburări neurologice, contribuind substanțial la povara globală a durerilor de cap. Conform datelor din studiul Global Burden of Disease 2021 (GBD 2021), aceste afecțiuni se află printre principalele c
fără dată
Revizuire sistematică Cohortă
Băuturile energizante sunt produse nealcoolice care combină cantități mari de cofeină și zahăr cu alți compuși stimulanți precum guarana, taurina, cacao sau yerba mate. Deși cofeina în cantități moderate poate îmbunătăți vigilența și capacitatea de concentrare, consumul ridicat este asoc
fără dată
Revizuire sistematică Rev.sist.
Un studiu publicat în octombrie 2025 în revista Science Advances a investigat, la scară largă, diferențele de speranță de viață între sexe la 528 de specii de mamifere și 648 de specii de păsări aflate în grădini zoologice, completat de analize pe
Peste 13000 de cabinete medicale își prezintă serviciile pe ROmedic.
fără dată
Revizuire sistematică Rev.sist.
Un amplu studiu realizat de o echipă de cercetători de la Mass General Brigham (Boston, SUA) și publicat la data de 30 octombrie 2025 în prestigioasa revistă Obstetrics & Gynecology a analizat posibila legătură dintre infecția maternă cu SARS-CoV-2 în timpul sarcinii și riscul de apariție a tulburăr
fără dată
Revizuire sistematică Rev.sist.
Pe 28 octombrie 2025, un grup de cercetători italieni a publicat în revista Journal of Parkinson’s Disease un amplu studiu caz-control privind legătura dintre alimentație și riscul de boală Parkinson. Studiul a analizat relația dintre diferite tipare alimentare și apariția bolii Parkinson în rândul
fără dată
Revizuire sistematică Rev.sist.
Un amplu studiu observațional realizat în Italia (Società Italiana di Diabetologia) și publicat în The Lancet Regional Health – Europe în 2025, a analizat frecvența, caracteristicile clinice și consecințele metabolice ale remisiunii diabetului zaharat de tip 2 (DZ2) după inițierea tratamentu
fără dată
Revizuire sistematică Rev.sist.
Diete sustenabile și sănătatea umană: dovezi din cohorta NutriNet-Santé privind legătura dintre impactul ecologic al alimentației și riscul bolilor cronice
fără dată
Revizuire sistematică Rev.sist.
Un amplu studiu publicat pe 27 octombrie 2025 în revista Nature Cardiovascular Research, realizat la Universitatea Zhejiang (China), a analizat diferențele între sexe în relația dintre activitatea fizică măsurată obiectiv cu accelerometre și riscul de boală coronariană (CHD) — atât în populația gene
fără dată
Revizuire sistematică Rev.sist.
Alimentația maternă din timpul sarcinii și alăptării influențează sănătatea copilului prin mecanisme nutriționale, imunologice și epigenetice. Nutrienți precum folatul, colina și acizii grași omega-3 acționează ca donatori de grupări metil sau modulează expresia genelor implicate în inflamație
fără dată
Revizuire sistematică Rev.sist.
Un studiu publicat în Nutrients în octombrie 2025, realizat de cercetători japonezi în cadrul proiectului Japan Gerontological Evaluation Study (JAGES), a investigat dacă persoanele în vârstă care consumă brânză cel puțin o dată pe săptămână prezintă un risc mai scăzut de a dezvolta demență. S
fără dată
Revizuire sistematică Rev.sist.
Un studiu publicat la Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) pe 25 august 2025, realizat la Max Planck Institute for Demographic Research, evidențiază o schimbare semnificativă în tendințele de longevitate din țările cu venituri ridicate. Folosind multiple metode avansate de prognoză
fără dată
Revizuire sistematică Rev.sist.
Un amplu studiu genomic, publicat în Alzheimer's & Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association și realizat pe mai multe cohorte europene, a investigat efectul reducerii genetice a colesterolului non-HDL asupra riscului de demență, utilizând metode de randomizare mendeliană. Studiul s-a conc
fără dată
Revizuire sistematică Rev.sist.
Un studiu publicat recent în BMJ a analizat impactul expunerii timpurii la cantități reduse de zahăr asupra riscului cardiovascular la vârsta adultă, folosind un experiment natural creat de politica de raționalizare alimentară a Marii Britanii între 1942 și 1954.Dieta modernă bogată în zaharuri este
fără dată
Revizuire sistematică Rev.sist.
Un studiu publicat în Communications Psychology în august 2025, realizat de o echipă de cercetători de la Penn State University arată că percepția controlului personal asupra evenimentelor stresante cotidiene are un impact major asupra modului în care oamenii gestionează stresul. Cercetarea sugereaz
fără dată
Revizuire sistematică Rev.sist.
Un studiu realizat de cercetătorii de la University of Chicago Medicine și Columbia University a arătat că un aport mai mare de fructe și legume în timpul zilei este asociat cu un somn mai odihnitor și de calitate superioară în noaptea următoare. Cercetarea, publicată în Sleep Health: The Journal of