Tehnologia CRISPR ar putea ajuta cercetătorii în dezvoltarea unor tratamente de lungă durată împotriva HIV

O nouă abordare de editare a genelor cu tehnologia CRISPR a fost utilizată de cercetători pentru identificarea genelor umane importante pentru infecția cu virusul imunodeficienței umane (HIV) în sânge. În urma analizelor de laborator, au fost identificate 86 de gene cu un potențial rol în reproducerea virusului. Aproape jumătate dintre gene nu au fost anterior analizate în contextul unei infecții cu HIV. Studiul propune o nouă hartă pentru înțelegerea modului în care virusul se integrează în ADN-ul uman, stabilind astfel o infecție cronică.
Până în prezent, majoritatea studiilor menite să investigheze modul în care HIV se reproduce au presupus utilizarea celulelor canceroase umane imortalizate (cum ar fi celulele HeLa) ca modele de studiu. Deși sunt ușor de manipulat în laborator, celulele canceroase umane sunt modele imperfecte de celule sanguine umane. În plus, comparativ cu studiile anterioare, care au utilizat tehnologii pentru a reduce expresia anumitor gene, în studiul actual CRISPR a dezactivat în totalitate genele. Astfel, cercetătorii au putut determina exact care gene au fost implicate în răspândirea virală sau în suprimarea replicării virale.

În cadrul studiului, celule T (limfocite imunitare vizate în majoritatea cazurilor de HIV) au fost izolate din sânge uman donat. Folosind tehnologia CRISPR, cercetătorii au eliminat sute de gene, iar ulterior au analizat celulele T, pentru a vedea dacă eliminarea unor gene a influențat activitatea lor. Rezultatele au indicat o scădere a capacității de infectare a sângelui în urma pierderii unor gene importante pentru replicarea virală.

Cercetătorii care au lucrat la studiul actual sunt încântați de dezvoltarea în continuare a tehnologiei CRISPR, despre care consideră că ar putea fi folosită pentru a identifica toți potențialii factori HIV. Noi strategii terapeutice împotriva HIV ar putea fi dezvoltate plecând de la premisa că eliminarea sau activarea în mod independent a unor gene ar putea oferi beneficii terapeutice.

foto: Northwestern