Un polimer antimicrobian recent dezvoltat poate ucide virusul SARS-CoV-2 și unele bacterii nosocomiale

Într-un studiu recent publicat în jurnalul ACS Applied Materials & Interfaces, cercetătorii descriu un polimer antimicrobian cu costuri reduse, netoxic și scalabil, care poate fi funcționalizat pe diverse țesături.
Povara globală a rezistenței antimicrobiene crește în proporții ca urmare a utilizării continue și abuzive a antibioticelor. Anumite bacterii pot provoca infecții majore în mediile medicale, ducând la creșterea mortalității și la costuri ridicate pentru spitalizare. De regulă, infecțiile dobândite în spital (infecții nosocomiale) sunt cauzate de transmiterea microorganismelor între pacienți și lucrătorii din domeniul sănătății prin expunerea la suprafețe contaminate.

Pe lângă decesele anuale determinate de infecțiile nosocomiale, estimate la peste 100.000 de oameni numai în SUA, boala COVID-19, cauzată de virusul SARS-CoV-2, a provocat alte peste 5,8 milioane de decese în întreaga lume, în ultimii doi ani, dintre care aproape un milion au fost raportate în Statele Unite. În timp ce vaccinurile și utilizarea măștilor faciale au redus foarte mult transmiterea SARS-CoV-2, mai mulți factori, inclusiv purtătorii asimptomatici și încărcăturile virale mai mari ale pacienților au susținut dezvoltarea unor măsuri antivirale mai puternice, care pot fi aplicate în cazurile cu risc ridicat.

În studiul actual, cercetătorii au dezvoltat un polimer antimicrobian cu două funcții, care utilizează un singur polimer cu funcționalitate antimicrobiană. În plus, un fotosensibilizator atașat covalent generează fie oxigen singlet (1O2), fie ioni de radicali liberi de tip I, care pot duce la deteriorarea nespecifică și ireversibilă a membranelor și componentelor intracelulare ale diferitelor microorganisme.

Cercetătorii au demonstrat o activitate antimicrobiană eficientă mai mare de 98% a polimerului după scăldarea unor țesuturi tratate în soluții bacteriene de E.coli și MRSA la întuneric, unde 1O2 nu este generat. Cercetătorii au descoperit că au rămas 85% bacterii viabile E.coli după 30 de minute de la începutul tratamentului, care a fost redusă la 3% atunci când cârpa tratată a fost expusă la lumină verde pentru aceeași perioadă de timp. În mod similar, 95% dintre bacteriile viabile MRSA au rămas după 30 de minute în întuneric și, ulterior, au scăzut la 35% sub lumină verde. Nu au rămas bacterii după patru ore de iradiere.

Cercetătorii au testat, de asemenea, dacă învelișul a redus infecțiozitatea noului SARS-CoV-2 prin scăldarea țesăturii tratate într-o soluție de particule de virus și apoi adăugarea acelei soluții la liniile de celule gazdă. Proprietățile pasive nu au fost eficiente împotriva SARS-CoV-2. Cu toate acestea, când țesătura tratată a fost expusă la lumină verde timp de două ore, a existat o reducere de până la 90% a infecțiozității SARS-CoV-2.

foto: Vink Fan / Shutterstock.com