Virușii, similar cu bacteriile și fungii, pot fi eliminați cu ajutorul luminii UV: cum acționează lumina UV?

Utilizarea radiațiilor ultraviolete (UV) ca dezinfectant reprezintă un instrument eficient de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2. Cu toate acestea, nu este întotdeauna adecvat pentru utilizarea în viața de zi cu zi, deoarece radiațiile UV dăunează nu doar virușilor, ci și celulelor umane.
Lumina vizibilă ca agent de dezinfecție împotriva ciupercilor și a bacteriilor a fost în centrul multor studii în ultimii ani, lumina albastră și violet fiind cele mai de succes în inactivarea ciupercilor și bacteriilor patogene. Un nou studiu, realizat de cercetători de la Universitatea Ulm, s-a concentrat pe investigațiile privind inactivarea luminii vizibile a virușilor.

Lumina vizibilă este absorbită de ciuperci și bacterii prin fotosensibilizatorii endogeni, cum ar fi flavinele sau porfirinele, care ulterior induc producerea de specii reactive de oxigen. Celulele sunt deteriorate de speciile reactive de oxigen care dăunează proteinelor, ADN-ului sau membranelor, ducând la moartea celulelor. Cu toate acestea, se crede că virușii nu posedă fotosensibilizanți, deși studii recente au arătat că lumina vizibilă a redus cu succes nivelurile de SARS-CoV-2.

Pentru lucrarea actuală, autorii au selectat 30 de studii care au fost considerate adecvate din căutarea literaturii. O parte din studii au fost efectuate cu peste 50 de ani în urmă și au folosit diferite tipuri de becuri albe cu spectru de emisie nedeterminat sau iradiere rezolvată spectral. Nu a existat absolut nicio modalitate de a cuantifica sensibilitatea la lumină (violet/albastru) folosind o doză de reducere logaritmică în astfel de circumstanțe.

Rezultatele studiului sugerează că, chiar și cu variații mari între condițiile experimentale și speciile de virus, lumina albastră sau violetă vizibilă poate inactiva suficient virușii. S-a observat o sensibilitate crescută cu virușii cu înveliș exterior (cum ar fi coronavirusurile) în comparație cu virușii fără înveliș exterior.

foto: creativeneko/Shutterstock

Data actualizare: 03-03-2022 | creare: 03-03-2022 | Vizite: 290
Photoinactivating effect of visible light on viruses, link: https://www.news-medical.net/news/20220223/Photoinactivating-effect-of-visible-light-on-viruses.aspx

• Modalitatea prin care razele ultraviolete alterează microstructura pielii
  • Cum afectează distribuția melaninei în epidermă deteriorarea produsă de lumina ultravioletă?