ROmedic Cabinete medicale Iasi Cabinete Psihoterapie Psihoterapie Iasi

Copilul dificil

Autor: Cristina Starica
Studiile realizate în cazul copiilor care manifestă comportamente agresive, au arătat că aceste comportamente antisociale ale copilului, sunt în relaţie cu un stil de educaţie al familiei, care produce creşterea tensiunii negative (furie, tristeţe) în familie. Fiecare factor descris anterior le determină instantaneu pe celelalte două. Rezultatul final ...poate conduce la: scăderea dorinţei membrilor familiei de a mai comunica între ei sau de a se întâlni cu alti prieteni de familie, membrii familiei ajung să nu se mai înţeleagă nici între ei, petrec puţin timp împreună ca să nu se enerveze, până ajung să se izoleze. Copilul nu mai răspunde la încercările adultilor de a-l educa, apar sentimentele de disperare, lipsă de energie, iar persoana care îngrijeşte copilul îşi pierde încrederea în sine.
Neascultarea copilului, care poate duce chiar şi la agresivitate se poate datora unuia dintre următorii factori: relaţiei părinte-copil, caracteristici ale copilului (activi, reacţionează mai rapid emoţional), caracteristici ale părinţilor (nu au experienţă, impulsivi, neatenţi, ostili, depresivi), factori datoraţi de contextul social (evenimente din familie - divorţ, certuri, familii despărţite, boala, sărăcie, şomaj, preocupare exagerată faţă de serviciu) .
De aceea, FACEŢI O SCHIMBARE:
 În situaţii în care copilul are un comportament greşit, ca părinte, fii constant în deciziile pe care le iei. De exemplu, daca copilul" face scene" în locuri publice, ca părinte nu ceda, făcându-i pe plac copilului, deoarece aceasta este o modalitate prin care copilul află că poate să-şi manipuleze părintele. Fii constant în hotărârea ta!
 Opreşte-te de a mai povesti în public ce pozne face copilul tău, încercând să-l faci pe copil să se ruşineze. De fapt, va ajunge să creadă că este laudat deoarece se vorbeste despre el.
 Dacă până acum ai ales să fii atent şi să răspunzi doar la comportamentele negative (chiar şi cu remarci sarcastice, de exemplu "era şi timpul să faci ordine în camera dar nu înţeleg de ce nu ai reuşit ", fără a aprecia "pur şi simplu" comportamentele pozitive, atunci copilul tău nu va ştii ce a făcut bine. Copilul va cunoaşte doar ce nu a făcut bine, iar în plus, a primit şi atenţia mult dorită. Aşa că...Laudă-l de câte ori copilul tău reuşeşte să termine cu bine o sarcină dată. El va repeta comportamentul din ce în ce mai des, dacă se va simţi apreciat.
 Evită să repeţi de multe ori comanda deoarece astfel îi dai şansa copilului să aleagă să nu audă şi să amâne acţiunea.
 Ca părinte, stabileşte reguli pe care să le respecte toată familia!

din Barkley, R.A. (2009). Copilul dificil - Manualul terapeutului
pentru evaluare şi trainingul părinţilor. Ed. ASCR, Cluj