ROmedic Cabinete medicale Rosiori de Vede Cabinete Medicina muncii Medicina muncii Rosiori de Vede

In spiritul preventiei, asigura-te ca primesti suficiente vitamine si minerale!

Autor: dr. Liliana Catrinoiu

• Suntem in plin sezon rece, o perioada in care trebuie sa ai multa grija de tine, pentru ca temperaturile scazute si umezeala nu iarta pe nimeni.
• In acest articol vreau sa atrag atentia asupra necesarului de vitamine si minerale, mai ales in anotimpul rece, de ce sunt importante, la ce riscuri ne supunem daca avem carente si ce trebuie sa facem sa avem un aport suficient de vitamine.
Ne putem bucura din plin de acest sezon, daca tinem cont si de cateva lucruri importante pentru sanatatea noastra. Si anume de aportul de vitamine si minerale. Si o sa incep cu cateva informatii despre mineralele esentiale, minerale care nu trebuie sa lipseasca din alimentatia zilnica, si fara de care starea generala a organismului ar fi grav afectata.
Calciul asigura sanatatea oaselor. Daca la copii, in perioada de crestere, hrana nu se orienteaza spre alimente bogate in calciu, vor aparea problemele de crestere si dezvoltare. Daca adultul nu isi ia cantitatea zilnica necesara de calciu, structura osoasa va fi fragila si fracturile frecvente. Dar de calciu are nevoie si creierul sau celulele nervoase. Lipsa de calciu ne face mai obositi, irascibili, anxiosi si agitati.
Calciul ajuta la controlul musculaturii, al contractiilor si relaxarii ei. Mai mult, este esential pentru intreg metabolismul si favorizeaza chiar circulatia sangelui. Lipsa calciului din alimentatie semnifica o persoana fragila, supusa fracturilor dese, cu probleme digestive, de metabolism si predispusa imbolnavirii
Fierul este un alt mineral esential pentru organismul uman. Carentele de fier conduc la aparitia anemiilor. Fierul ajuta la oxigenarea cerebrala si grabeste digestia. Cel mai frecvent simptom al carentei de fier este oboseala cronica. De multe ori organismul se simte slabit imediat dupa ce s-a trezit, fara sa depuna vreun efort. Mai mult, memoria si functiile cerebrale sunt afectate in timp de la carentele de fier, la fel si respiratia.
Toate aceste minerale se pot prelua din alimentatie. Cele mai bune surse de calciu sunt produsele lactate, spanacul, portocalele, pastaile si migdalele. Cea mai bogata sursa naturala de Fier este spanacul, dar il gasim si in broccoli si legume verzi, cereale, fructe uscate, dar si carne.
Pe langa fier si calciu, magneziu este un alt mineral important . Lunile cu aer rece pot duce la stres si deshidratare, care declanseaza dureri de cap si migrene. Acestea pot fi provocate de lipsa de magneziu. O dozare inadecvata a magneziului cauzeaza adeseori spasme musculare si este asociata cu boli cardiovasculare, diabet, hipertensiune si osteoporoza. Spanacul, nucile, semintele si unele cereale sunt o bună sursa de magneziu.
Multe persoane considera ca vit C face parte din topul vitaminelor pentru iarna. Dar exista si alte vitamine de care organismul are nevoie.
Vitamina C este una dintre vitaminele esentiale in lupta cu gripa in sezonul rece. Contrar credintelor populare, vitamina C nu impiedica raceala si gripa dar poate reduce durata si severitatea simptomelor. Are un puternic rol antioxidant. Acest lucru inseamna ca protejeaza organismul impotriva bolilor, inclusiv a celor cardiovasculare sau a cancerului. Este vitala pentru producerea de colagen, care intra in compozita tesuturilor si a oaselor. Daca veti consuma o gama larga de fructe si legume proaspete in fiecare zi, veti avea un nivel echilibrat de vitamina c. Citrice, kiwi, capsuni si afine sunt o sursa excelenta de vitamina C ca si legumele verzi (varza, broccoli, fasolea) dar si cartofii.
Iarna creşte nevoia de vitamina D
Rolul vitaminei D este de a stimula absorbţia intestinală a calciului şi fixarea sa la nivelul oaselor. Sinteza vitaminei D începe la nivelul pielii, sub acţiunea razelor ultraviolete. În timpul iernii, nivelul vitaminei D din organism este minim, deoarece acest anotimp ne privează de un element foarte important pentru sănătate, şi anume lumina solară. Astfel, substituţia vitaminei D este importanta mai ales in anotimpul rece.
Vitamina AAceasta vitamina, ca si altele, are importante calitati antioxidante. Antioxidantii actioneaza asupra efectelor toxice a radicalilor liber, substante care pot duce la imbolnaviri. Vitamina A, este cea care ajuta ochii sa se adapteze la diferite niveluri de lumina, lucru important mai ales pe timp de iarna.
Pe langa mentinerea unui vaz sanatos Vitamina A este importanta si pentru repararea tesuturilor necesare pentru cresterea si dezvoltarea organismului.
Pentru rezervele de vitamina A avem nevoie de morcovi. Un pahar de suc de morcovi pe zi are efect antiseptic, anti-inflamator, cu efecte impotriva cancerului si revigoreaza culoarea pielii
Principalii furnizori de vitamina A, sunt si: laptele, galbenusul de ou, ficatul, pestele gras (hering, ton, sardine) rosiile, fructele, legumele cu frunze verzi, mango si caisele.
Vitamina E actioneaza ca un antioxidant cu rol in protejarea membranelor celulare de diferite agresiuni si se considera ca poate apara celulele inclusiv de boli de tipul cancerului sau cele cardiovasculare. Experimentele aratat ca vitamina E reduce daunele produse de componentii smogului.
Principalele surse de vit E sunt: Nucile care contin un procent destul de ridicat din aceasta vitamina, uleiuri vegetale, legume cu frunze verzi (broccoli, spanac, varza), cereale.
Nu in ultimul rand atrag atentia supra Vitaminelor din complexul B, cum ar fi B12 si B6, Cele mai bune surse de vitamina B se gasesc in produsele de origine animala si in extractele din drojdie de bere.
Deficienta de vitamine din complexul B poate duce boli de piele si ale sistemului nervos. O deficienta usoara de vitamina B6 poate cauza dermatite. Sunt alimente si bauturi care inhiba absorbtia acestor vitamine: ceaiul, cafeaua sau bauturi care contin cofeina, dulciurile, Cercetatorii din America au testat nivelul de B6 la pacientii suferinzi de depresie si au constatat ca acestia - absolut toti! - aveau deficit de vitamina B6. O atentie deosebita trebuie acordata persoanelor care tin post, intrucat vitaminele B se gasesc indeosebi in carne de vita, de pasare, ficat de pasare, rinichi de vita, drojdie de bere, lapte integral si produse lactate, somon, dar si in orez nedecorticat, germeni de grau, faina integrala.
Eu recomand frecvent cure cu vitamine pacientilor mei, dar, trebuie sa raspund multor intrebari puse de pacienti, sau sa combat unele conceptii despre suplimentele cu vitamine.
Sunt multe personae care ma intreaba de ce trebuie sa ia vitamine, pentru ca manaca destule fructe si legume!
In timpul iernii odata ca necesarul de vitamine si minerale este mai mare, pe de alta parte nu mai avem surse de fructe si legume proaspete. De asemenea, specialistii atentioneaza ca procesul modern de preparare a alimentelor reduce considerabil continutul de vitamine si minerale.
Altii imi spun ca vitaminizarea este necesara doar copiilor, batranilor sau persoanelor bolnave.
Chiar si persoanele tinere, pline de viata si puternice au deficiente de vitamine. Contraceptivele reduc foarte mult gradul de absorbtie al vitaminelor. Necesarul de vitamine este mare si la persoanele care traiesc in situatii stresante, atleti, fumatori, precum si cei ce consuma frecvent alcool.
Un mit des intalnit este ca vitaminele care se gasesc pe piata nu sunt la fel de bune ca cele pe care le obtii din alimente si ca un consum de suplimente dauneaza. Gresit!
Specialistii sustin ca vitaminele si mineralele obtinute din suplimente pot sa iti ofere aceeasi valoare nutritionala ca si cele din alimente. Moleculele vitaminelor farmaceutice si a celor vegetale sunt absolute identice. O exceptie ar fi acidul folic, care se regaseste in suplimente intr-o forma diferita.
Prin urmare, in lipsa surselor vegetale de vitamine, suplimentele cu vitamine sunt o solutie salvatoare. Iarna trebuie sa le folosim pe cele sintetice pentru ca nu avem la dispozitie o gama larga de fructe si legume.
Sunt si situatii sau perioade in viata cand este obligatorie suplimentarea cu vitamine. In continuare va dau cateva exemple de cazuri cand vitaminizarea devine obligatorie.
Suplimentarea vitaminica se impune atunci cand:
• nu te hranesti sanatos, ai o alimentatie dezordonata
• esti vegetarian si apar carente de vitamina B12, calciu, fier, zinc;
• sugarii proveniti de la mame cu alimentatie necorespunzatoare pot dezvolta carente de vitamine si anemii.
• persoanele care tin diete de slabit pe perioade indelungate au frecvent dezechilibre de vitamine si minerale care pot afecta pe termen lung sanatatea; in aceste diete nu se tine cont de raportul dintre aport si necesar.
•persoanele cu boli cronice, cu digestia dificila; care iau zilnic medicamente, pers cu operatii pe tractul digestiv au deficit de vitamine liposolubile, vit B12, calciu, fier.
• la femeile in postmenopauza scade nivelul estrogenului cu consecinte in pierderea densitatii masei osoase; este nevoie de vitamina D, calciu.
• sangerarile abundente la menstruatie duc la deficitul de fier, anemie. Anemia ulterioara si deficitul de fier duc la scaderea hemoglobinei (cu rol binecunoscut in oxigenarea tesuturilor) si cu consecinte in plan clinic.
• sarcina si alaptarea necesita un aport crescut de vitamine;
• la persoanele in varsta scade simtul olfactiv, gustativ. Singuratatea, bolile cronice, imobilizarea sunt factori ce impun suplimentarea cu vitamine; absorbtia la acesta varsta este scazuta si poate contribui la carenta de fier, osteoporoza, osteomalacie.
• alcoolul impiedica digestia, absorbita vitaminelor si mineralelor (vitamina B1, acid folic, fier, zinc, magneziu).
• tutunul scade absorbtia multor vitamine (vitamina C, acid folic), magneziului, calciului.
Concluzii:
Vitaminele si mineralele joaca un rol important in intarirea sistemului imunitar, cresterea nivelului de energie, pastrarea frumusetii tenului si mentinerea unei stari de vitalitate. Nu cu mult timp in urma se credea ca o alimentatie echilibrata este suficienta pentru a-ti asigura o sanatate impecabila. Astazi sunt dovezi clare ca folosirea zilnica a unui sistem vitaminic poate intari sistemul imunitar, poate preveni boala cardiaca, cancerul, osteoporoza si alte boli cronice.
Desigur sunt multe intrebari ce survin atunci cand te afli in pozitia de a alege un produs. Insa ideal ar fi sa iti consulti medicul de familie de fiecare data cand prezinti simptome ca oboseala, dureri musculare, iritabilitate, lipsa de concentrare, tulburari de crestere, dezvoltare frecventa de infectii.
In spiritul preventiei, asigura-te ca primesti suficiente vitamine si minerale!