ROmedic Cabinete medicale Iasi Cabinete Psihologie Psihologie Iasi

Terapie logopedica complexa - Studiu de caz

Logopedia este o disciplina de sinteza a informatiilor din numeroase stiinte care se preocupa de studiul fenomenelor de limbaj (psihologie, pedagogie, neurologie, psihiatrie, lingvistica, etc.).

Este important sa apelati la logoped atunci cand sesizati o tulburare, o problema in exprimarea verbala sau scrisa a copilului pentru ca acestea afecteaza si transforma intreaga lor personalitate prin frustrarile dobandite din distorsionarea comunicarii cu ceilalti. Copilul are nevoie de ajutor specializat dar mai ales individualizat (unul dintre beneficiile alegerii logopedului particular). Lucrul individual inseamna un program care se muleaza exact pe nevoile copilului, dar si ca atentia si suportul emotional sunt canalizate strict pe acel pacient.
E bine de stiut ca logopedul independent isi castiga dreptul de a profesa in urma unor criterii de selectie exigente impuse de Colegiul Psihologilor din Romania, criterii care nu se aplica insa logopezilor de stat.

Logopedul este specializat in diagnosticul si terapia tulburarilor de vorbire si utilizeaza seturi de exercitii de vorbire pentru a reduce aceasta dizabilitate, dar ofera si consiliere si suport atat pacientului cat si familiei sale.

Atat la copii normali cat si la cei cu diverse handicapuri senzoriale, tulburarile de limbaj survenite din diverse cauze impiedica intelegerea, receptionarea si transmiterea mesajului verbal. Comunicarea prin limbaj este esentiala in dezvoltarea normala a oricaruia dintre noi atat in plan personal cat si in cel personal, ea reprezinta o punte catre ceilalti dar si catre telurile pe care dorim sa le atingem. Cu totii stim povestea lui Demostene care pentru a-si putea sustine procesul, a exersat pledoariile cu pietre in gura, devenind astfel unul dintre cei mai distinsi oratori ai antichitatii. Si in zilele noastre comunicarea prin limbaj este cea mai importanta cale de integrare sociala si scolara a copilului.

Studiu de caz

Numele şi prenumele: P.R.
Data şi locul naşterii: 4 decembrie 2005, Iasi
Domiciliul:Iasi

Problemele cu care se confruntă copilul:

Diagnosticul logopedic este de : dislalie polimorfă:
- prezintă sunetele: S, Z, T, CE+CI, GE+GI distorsionate,nu are o pozitie corecta a
aparatului fono-articulator si a limbii;
- prezintă sunetul omis: R;
- aparatul fonoarticulator este dezvoltat normal;
- nivelul de dezvoltare al limbajului este corespunzător cu vârsta cronologică (evaluat
prin "Testul pentru stabilirea vârstei psihologice a limbajului");
- are vocabular sărac, exprimare deficitară, în ceea ce priveşte articulaţia şi pronunţia;
- particularităţile vocii: ritmul vorbirii este precipitat;

Priorităti pentru perioada urmatoarelor 3 luni:

- obiectivul general al terapiei logopedice este corectarea şi dezvoltarea comunicării orale, în vederea exprimării clare şi expresive;
- obiectivele specifice:
1. obţinerea sunetelor deficitare S, Z şi exersarea lor;
2. consolidarea sunetelor obţinute;
3. diferenţierea sunetelor;
4. automatizarea sunetelor;

Desfasurarea sedintelor :

S1: -realizarea anamnezei impreuna cu parintii pentru stabilirea cauzelor tulburarii, pentru observarea climatului familial dar si al gradului de implicare al parintilor. Aceasta prima etapa ofera copilului sansa de a se acomoda cu cabinetul si de a se familiariza cu logopedul.
-testarea varstei psihologice a limbajului pentru stabilirea nivelului de dezvoltare dar si pentru a putea detecta eventuale probleme de natura cognitiva sau emotionala.

S2: -obţinerea sunetelor deficitare S, Z şi exersarea lor;
-i se arata copilului pozitia corecta a limbii si a aparatului fonoarticulator si se fac mai
multe exercitii pentru a ne asigura ca acesta a inteles, la nevoie se fac exercitii in oglinda;
-emiterea sunetelor prin demonstraţie şi imitaţie, apoi emiterea concomitentă si daca e posibil emiterea independentă.
-metodele folosite pentru inceput sunt :demonstraţia, observaţia, exerciţiul si conversaţia dirijata.

S3: - recapitularea poziţionării organelor fonoarticulatorii pentru sunetele "problema"
-emiterea sunetelor prin demonstraţie şi imitaţie, apoi emiterea concomitentă si daca e posibil emiterea independentă.
- i se cere copilului să întreţină o conversaţie, în care să se respecte pronunţia corectă în exprimare pe o tema de interes pentru el :"de ce ii place inotul".
- să pronunţe corect grupurile de silabe directe şi inverse (ex. su, usu, us, ze, eze, ez etc);
- pronunţarea cuvintelor care conţin fonemele în diferite poziţii.

S4: - recapitularea poziţionării organelor fonoarticulatorii pentru sunetele "problema"
-emiterea sunetelor prin demonstraţie şi imitaţie, apoi emiterea concomitentă si daca e posibil emiterea independentă
-discutii plecand de la imagini distractive cu diverse actiuni, se cere copilului sa formuleze propozitii simple in care sa respecte pronuntia corecta.

S5: - recapitularea poziţionării organelor fonoarticulatorii pentru sunetele "problema"
-emiterea sunetelor prin demonstraţie şi imitaţie, apoi emiterea concomitentă si emiterea independenta
-discutii plecand de la imagini distractive cu diverse actiuni, se cere copilului sa formuleze propozitii simple in care sa respecte pronuntia corecta (pentru fiecare sedinta se vor folosi imagini deferite si subiecte diferite de discutie)
-recitarea unor poezii care contin cuvinte cu sunetele invatate.

S6: -emiterea sunetelor prin demonstraţie şi imitaţie, apoi emiterea concomitentă si emiterea independenta
-discutii plecand de la imagini distractive cu diverse actiuni, se cere copilului sa formuleze propozitii simple in care sa respecte pronuntia corecta (pentru fiecare sedinta se vor folosi imagini deferite si subiecte diferite de discutie)
-recitarea unor poezii care contin cuvinte cu sunetele invatate.
-invatarea unor cantece, alese cu grija pentru a stimula atentia copilului in pronuntarea sunetelor invatate.

S7: -emiterea sunetelor prin demonstraţie şi imitaţie, apoi emiterea concomitentă si emiterea independenta
-discutii plecand de la imagini distractive cu diverse actiuni, se cere copilului sa formuleze propozitii simple in care sa respecte pronuntia corecta (pentru fiecare sedinta se vor folosi imagini deferite si subiecte diferite de discutie)
-cand observam ca celelalte exercitii au ajuns la un nivel satisfacator de exprimare se trece la etapa povestilor, se incepe cu povesti scurte cu personaje simpatice , facil de retinut pentru copii, primele povestiri se fac dupa modelul demostratie-imitatie.

S8: -emiterea sunetelor emiterea concomitentă si emiterea independenta
-discutii plecand de la imagini distractive cu diverse actiuni, se cere copilului sa formuleze propozitii simple in care sa respecte pronuntia corecta (pentru fiecare sedinta se vor folosi imagini deferite si subiecte diferite de discutie)
-recapitularea povestilor din sedinta trecuta si povestirea uneia noi, antrenarea copilului in discutii pornind de la intamplarile din poveste
-recitarea poeziilor invatate.

S9: -emiterea sunetelor emiterea concomitentă si emiterea independenta
-discutii plecand de la imagini distractive cu diverse actiuni, se cere copilului sa formuleze propozitii simple in care sa respecte pronuntia corecta (pentru fiecare sedinta se vor folosi imagini deferite si subiecte diferite de discutie)
-recapitularea povestilor din sedinta trecuta si povestirea uneia noi, antrenarea copilului in discutii pornind de la intamplarile din poveste
-recitarea poeziilor invatate.

S10: -emiterea sunetelor emiterea concomitentă si emiterea independenta
-discutii plecand de la imagini distractive cu diverse actiuni, se cere copilului sa formuleze propozitii simple in care sa respecte pronuntia corecta (pentru fiecare sedinta se vor folosi imagini deferite si subiecte diferite de discutie)
-recapitularea povestilor din sedinta trecuta si povestirea uneia noi, antrenarea copilului in discutii pornind de la intamplarile din poveste
-se cere copilului emiterea independenta a povestii pentru a vedea in ce masura a evoluat limbajul sau, la ce capitol este deficitar si pentru o mai buna autoreglare a limbajului.

Rezultate :

Dupa 3 luni de lucru copilul a inceput sa pronunte corect atat in cabinet cat si in afara cabinetului sunetele S si Z, asta inseamna ca s-a terminat etapa de invatare si se incepe etapa de automatizare a sunetelor. In aceasta etapa se vor face repetitii frecvente pentru ca fara automatizare sunt sanse sporite ca tulburarea sa reapara.
După automatizarea grupului de sunete deficitare S, Z, se va trece la emiterea, consolidarea, diferenţierea şi automatizarea celorlalte sunete.
Frecvenţa activităţilor logopedice este de 2 şedinţe pe săptămână (45-50 de minute).
 
Programare