ROmedic Cabinete medicale Navodari Cabinete Psihoterapie Psihoterapie Navodari

Stadii ale limbajului infantil

Stadii ale limbajului infantil
Autor: Monica Purice, logoped - psihopedagog
1 - STADIUL EGOCENTRIC (pana la 5 ani), in care predomina placerea de a vorbi, de a se auzi;

2 - STADIUL SOCIALIZANT (apare la 6-7 ani) este facilitat de incadrarea in colectivitatea scolara, cand potentialul comunicativ este pus mult in valoare.

Dezvoltarea umana, dezvoltarea limbajului, nu este STRICTA, din carti, aceeasi pentru toti si nici lineara; mai apar suisuri (dezvoltare accelerata) sau intarzieri.
Multi fac comparatii intre dezvoltarea/vorbirea celorlalti copii de la gradinita, loc de joaca etc si dezvoltarea/vorbirea copilului lor. Daca discrepanta nu este majora (o distantare de peste 5-6 luni) nu e cazul sa va ingrijorati extrem de tare; cereti o evaluare psiho-logopedica si aflati despre ce este vorba.
E foarte important la copilul cu intarziere in vorbire daca INTELEGE SAU NU (?) ceea ce i se spune.
Mai jos fi aveti o lista de itemi, cu ajutorul careia puteti afla in ce stadiu de dezvoltare a limbajului se afla copilul dumneavoastra.


STADIILE DE DEZVOLTARE A LIMBAJULUI

0-1 an
1. Repeta sunetele facute de alte persoane
2. Repeta aceeiasi silaba de 2-3 ori.
3. Raspunde la gesturi cu gesturi.
4.Indeplineste comenzi simple insotite de gesturi.
5. Inceteaza activitatea 75% din cazuri cind i se spune : NU!
6. Raspunde prin gesturi la intrebari simple.
7. Combine doua silabe diferite in jocul vocal.
8. Imita intonatia vocii altuia.
9. Foloseste un cuvant cu sens ca sa denumeasca o persoana sau un obiect.
10. Vocalizeaza ca raspuns la vorbirea altei persoane.
11. Spune cinci cuvinte diferite (poate folosii acelasi cuvant pentru obiecte diferite).
12.Poate cere "mai mult" .
13. Spune:"Gata/Nu e".
14. Executa comenzi simple fara a i se da indicatii prin gesturi.
15. Poate da sau arata la cerere (cind i se spune: da-mi sau arata-mi).
16.Arata 12 obiecte familiare cind sint numite.
17. Indica 3-5 imagini dintr-o carte, cind acestera sint denumite.
18. Arata 3 parti ale propriului corp.
19. Isi spune la cerere numele sau porecla (diminutivul).
20. Raspunde la intrebarea: "Ce e asta?"-denumund obiectul.
21. Combina cuvintele si gesturile pentru a-si face cunoscute dorintele.

1-2 ani

22. Numeste altiu membri din familie, inclusiv animalele preferate.
23. Numeste 4 jucarii.
26. Pune intrebari folosind o intonatie urcatoare la sfarsitul cuvantului sau a propozitiei.
27. Numeste 3 parti la o papusa sau o alta persoana.
28. Raspunde afirmativ sau negativ la intrebari care cer raspunsuri tip DA/NU

2-3 ani

29. Alatura un substantiv si un adjectiv (mingea mea, mingea rosie)
30. Alatura un substantiv si un verb in propozitia de doua cuvinte (mama vine).
31. Foloseste un cuvant anumit pentru nevoia de a merge la toaleta.
32. Alatura un verb cu un substantiv cu "acolo" sau "aici in propozitia de doua cuvinte:“papa aici”.
33. Alatura doua substantive ca sa exprime posesia (mingea Ana).
34. Foloseste NU in vorbirea spontana.(Nu papa)
35. Raspunde la intrebarea: ce face? Pentru actvitati spontane. (fuge, cade)
36. Raspunde la intrebarea: “unde este?”.
37. Numeste sursa unor sunete familiare din mediu.
38. Da cel mult un obiect cand i se cere folosind pluralul (cuburi).
39. In vorbire se refera la sine prin numele proprii.
40. Indica imaginea unui obiect uzual descris prin imaginatia lui.
41. Arata pe degete cati ani are.
42. Isi spune sexul cind este intrebat (baiat-fata).
43. Indepline4ste doua comenzi legate intre ele.
44. Foloseste forma continua (limba romana).
45. Foloseste forma obijnuita apluralului (cub-cuburi).
46. Foloseste cateva verbe neregulate la trecut (a fost; aplecat; a facut).
47. Pune intrebarea: “ce e asta?”.
48. Isi controleaza volumul vocii 90% din timp.
49. Foloseste “Asta” si “Aia” in vorbire.
50. Foloseste “este” si “e” in afirmatia: “asta este mingea”.
51. Foloseste mai mult “eu: sau “al meu” decat numele propriu.
52. Indica un obiect care nu este: “nu este o minge”.
53. Raspunde la intrebari cu : “cine?” indicand numele.
54. Foloseste forma de posesiv: “a lui tata”.
55. Foloseste articolul hotarat si nehotarat in vorbire pentru masculin si feminin.
56. Foloseste cateva substantive care desemneaza categorii (animale, mancare, jucarii).
57. Foloseste uneori “Pot” si forme de viitor.
58. Poate descrie lucruri ca fiind “inchis” sau “deschis”.
59.Construieste propozitii interrogative cu “este” la inceput
60. este atent 5 minute cand I se citeste o poveste
61. Indeplineste o serie de 2 comenzi care nu sunt correlate
62. Isi spune numele intreg cind I se cere.
63. Raspunde la intrebari simple de tip “cum”, “cand”.
64. Foloseste trecutul verbelor regulate (sarit, lovit)
65. Povesteste despre lucruri care i s-au intamplat recent.
66. Spune la ce folosesc obiectele uzuale.
67. Exprima ce se va intampla folosind formula “Vreau” , “doresc sa”.
68. Schimba ordinea cuvintelor in modul adecvat pentru a pune intrebari:”Pot sa merg la?”.
69. Foloseste cateva substantive la plural.
70. Relateaza doua evenimente in ordinea intamplarii lor.

4-5 ani

71. Indeplineste o serie de 3 comenzi legate intre ele.
72 Demonstreaza intelegerea propozitiilor :”Fata ca a fost lovita de baiat”.
73. Poate alege o pereche de obiecte sau imagini la cerere.
74. Foloseste verbe la optativ (: “As dori, as putea, as vrea etc).
75. Foloseste fraze ca: “Am lovit mingea si a sarit in strada”
76. Poate gasi partea de jos si de sus a diferitelor obiecte.
77. Poate sa sesizeze si sa indice absurditatile din imagini.
78.Foloseste cuvinte: “sora”, “frate”,”bunic”,”bunica”.
79. Spune cuvintele corespunzatoare care lipsesc din constructii tip analogii opuse:”fratele este baiat, sora este…?”
80. Poate spune o poveste cunoscuta fara ajutorul imaginilor.
81. Numeste o imagine care nu se incadreaza intr-o anumita categorie, de exemplu ceea care nu reprezinta un animal dintr-un set cu mai multe animale.
83. Spune daca doua cuvinte rimeaza sau nu.
84.Foloseste propozitii complexe: “ea vrea ca eu sa intru pentru ca…”

5-6 ani

85. Poate sa spuna daca un sunet este tare sau incet.
86. Poate indica unde sint cateva, multe, sau mai multe obiecte.
87. Isi spune adresa.
88 Isi spune numarul de telefon.
89. Spune glume simple.
90. Poate sa-ti indice unde sint putine, mai multe sau cateva obiecte.
91. Spune ghicitori simple
92. Poate sa relateze intimplari din experienta sa zilnica.
93. Descrie pozitia sau miscarea folosind propozitii: “Prin”, “de la”, “catre”, “peste”, “departe”.
94. Raspunde la intrebarea :”de ce?” cu o explicatie.
95. Aseaza in ordine 3-5 imagini reprezentand o poveste si poate spune povestea.
96. Defineste cuvinte.
97. Poate sa dea antonimul unui cuvant
98. Foloseste correct notiunile de ieri si maine
99 Intreaba ce inseamna cuvintele noi

Mai multe detalii gasiti accesand www.asociatiapeca.ro
 
Programare