ROmedic Cabinete medicale Navodari Cabinete Psihoterapie Psihoterapie Navodari

AUTISM

AUTISM

“ Primii mei pasi” - Cum ne dam seama daca copilul ar putea avea autism, ce semne exista ?
Desi este destul de des intalnit, autismul,reprezinta un subiect tabu pentru parinti. Pentru un parinte nu este usor de acceptat faptul ca propriul copil ar putea avea autism, deoarece atunci cand intalnesc cuvantul AUTISM, se gandesc mai degraba la o boala psihica,o consecinta a educatiei,o boala contagioasa sau un refuz de a comunica cu cei din jur,cea ce este total neadevarat. AUTISMUL este o tulburare care afecteaza trei arii de dezvoltare ale copilului,si anume: comunicarea,socializarea si imaginatia.
Tulburarile de limbaj sunt constante in autism, si sunt considerate ca avand un rol important in diagnosticarea autismului . Copiii intarzie in dezvoltarea vorbirii,sau aceasta lipseste cu desavarsire. Cei care pot vorbi ,nu folosesc limbajul cu sensul de a exprima o cerere,ei pot repeta o serie de cuvinte sau de fraze auzite,acest fenomen poarta numele de ecolalie (imediata-la scurt timp dupa ce a auzit cuvantul,sau tardiva-la o perioada mai indelungata). Este frecvent intalnit si fenomenul “inversarii pronumelui”, mai exact inlocuirea pronumelui personal la persoana intai “eu”,cu pronumele personal la persoana a doua “tu”.
De aceea este important sa observam cu mare atentie inca din primul an de viata al copilului ,daca are contact vizual redus,daca nu se intoarce atunci cand aude vocea mamei,nu zambeste si nu arata cu degetul. Pe masura ce copilul inainteaza in varsta semnele se amplifica,dar apar si situatii noi care ar trebui sa ne puna pe ganduri ca este necesar sa apelam la un specialist.
Semnele vizibile care apar dupa varsta de 2 ani sunt:
• nu spune nici un cuvant pana la varsta de 16 luni
• nu combina mai mult de doua cuvinte
• evita atingerile si contactul vizual
• merge pe varfuri
• repeta cuvinte sau fraze
• nu este interesat atunci cand parintii arata cu degetul
• nu stie cum sa se joace cu jucariile
• are activitati repetitive/stereotipe( isi priveste mainile,isi flutura mainile,se invarte in jurul propriei axe,se joaca cu acelasi jucarii de fiecare data,etc.)
• nu foloeste obiectele in scopul lor uzual (linge obiectele,le scutura)
• refuzul de a gusta divere alimente,de a intra in contact cu anumite texturi.
Copilului cu autism este indiferent fata de cei din jurul lui,se izoleaza de ceilalti copii,deoarece nu stie cum sa comunice cu ei,de aceea este foarte important ca cel mic sa fie introdus in grupurile de socializare mixte(si anume copii tipici si atipici).
Acest grup de socializare este menit sa ofere un mediu distractiv unde copiii cu autism vor invata cum sa initieze comunicarea,cum sa se implice in activitatiile de joc,dar si cum sa pastreze contactul vizual.
Alexandra Manea, fost colaborator As. PECA-Psihologie, Educație, Cultură și Artă
Mai multe detalii gasiti accesand www.asociatiapeca.ro

 
Programare