ROmedic Cabinete medicale Bucuresti Cabinete Psihoterapie Psihoterapie Bucuresti

La ce foloseste o evaluare psihologica?

Autor: psihoterapeut Adriana Serban-Ionescu
Scopul unei evaluari psihologice este de a cunoaste si intelege personalitatea, caracteristicile psihologice, de a surprinde individualitatea, fie in totalitatea ei, fie numai partial, vizand anumite aspecte: cognitiv, emotional, relational sau developmental.

A evalua un copil sau adolescent care intampina dificultati, poate fi util in primul rand parintiilor si apoi tuturor acelora implicati in cresterea si educarea lui, cum ar fi: educatori, invatatori, profesori si de ce nu, bunici- deschisi in cunoasterea copilului/adolescentului si imbunatatirea relatiei cu el. Exista si cazurii in care evaluarea este solicitata de medicul psihiatru- obiectivul fiind acela de a aduce mai mult lumina asupra dinamicii proceselor psihice.

Evaluarea poate sau nu sa fie urmata de consiliere sau psihoterapie, in functie de gravitatea problemelor manifestate si de receptivitatea si decizia parintilor de a aplica recomandarile formulate in urma sesiunii de evaluare. De foarte multe ori „problema” copilului poate fi clarificata prin imbunatatirea sau schimbarea stilului parental sau prin rezolvarea problemelor relationale din cadrul familiei din care face parte copilul.

Situatiile in care parintii pot apela la servicii de evaluare psihologica sunt cele in care, in mod repetat, copilul se manifesta neobisnuit:
- adoarme foarte greu sau se trezeste noptile speriat
- nu mananca sau dimpotriva mananca prea mult
- noaptea, uda patul (dupa 3-4 ani)
- are dificultati de vorbire
- prezinta ticuri sau miscari anormale, repetitive la nivelul fetei sau corpului
- este intr-o continua miscare si agitatie ajungand sa-i epuizeze pe adulti
- se enerveaza repede sau frecvent face „crize de nervi”,
- prezinta neliniste, insotita de teama
- se confrunta cu stari de teama accentuata sau de tristete profunda
- nu se joaca, este inactiv sau se joaca putin, preferand jocuri repetitive, fara reguli (dupa 6-7 ani)
- are ganduri depresive (se devalorizeaza, se simte vinovat)
- are dificultati de adaptare in situatii noi- la gradinita, scoala, medii sociale noi
- prezinta frici intense nejustificate fata de un obiect sau o situatie, care impiedica adaptarea sau evolutia
- are reactii de furie, se manifesta violent fata de cei din jur sau fata de sine insusi (se loveste, vrea sa-si faca rau)
- are performante scolare scazute sau absenteaza de la scoala
- minte sau fura, fuge de acasa sau de la scoala
- fumeaza, consuma alcool sau droguri
- are ganduri sau comportamente suicidare
- manifesta actiuni sau ganduri (copii mai mari) chinuitoare, repetitive, obsedante
- este afectat de un eveniment traumatizant cum ar fi: separarea sau divortul parintilor, boala, decesul unei persoane semnificative


"Adevarata calatorie a cunoasterii nu consta in cautarea de tinuturi noi, ci in a avea ochii noi."
Marcel Proust
 
Programare