Crestere si dezvoltare prescolar

©

Autor:

Crestere si dezvoltare prescolar
Ani prescolari sunt cei mai importanti in dezvoltarea copilului, o perioada in care acesta achizitioneaza aptitudini sociale - invata sa se joace si sa colaboreze cu ceilalti copii, competente lingvistice, noi abilitati fizice si motorii, isi formeaza si dezvolta personalitatea si autodisciplina, dezvolta procesele cunoasterii, etc. In aceasta perioada de varsta - 3 - 6/7 ani - copiii isi testeaza si incearca sa isi depaseasca limitele fizice, comportamentale, emotionale si cognitive. Din acest motiv este important sa se dezvolte intr-un mediu sigur si structurat. Desi explorarea si provocarile sunt importante pentru prescolari, totodata acestia au nevoie de reguli si limite bine definite.

Moralitatea prescolarului se dezvolta din dorinta acestuia de a fi pe plac parintilor sau persoanelor pe care le considera importante si din incercarea de a se "comporta frumos". Parintii trebuie sa fie atenti, deoarece povestirea elaborata se poate foarte usor transforma in minciuna, iar daca acest comportament nu este indreptat in anii prescolari, va continua si la maturitate.

O alta chestiune importanta in aceasta etapa de dezvoltare la prescolar este independenta. Parintii trebuie sa cultive acest sentiment evitand sa pedepseasca copilul si sa ii induca o stare de vinovatie si rusine - ceea ce duce la aparitia indoielii la prescolar. Odata ce stapaneste sentimentul de independenta, copilul este pregatit pentru a avea initiativa - inceperea unor activitati voluntare, actul de creare si actiunea de a munci. Prescolarii cu initiativa au o baza propice unei experiente scolare pozitive si productive.

Prescolarul mic 3 - 4 ani

Prescolarul cu varsta de 3 - 4 ani incepe sa socializeze, pentru inceput cu membrii familiei. Dezvoltarea limbajului ia avant si copilul foloseste corect pronumele si prepozitiile, foloseste propozitii din 3 - 4 cuvinte, numara pana la 4, stie una sau mai multe culori si poate spune o poveste. Indemanare fizica este alt domeniu in care prescolarul face progrese, acest reusind sa mearga pe tricicleta, sa sara intr-un picior, sa arunce mingea peste cap si sa coboare treptele alternand picioarele, precum si sa taie cu foarfeca, sa tina creionul cu degetele si deseneze cercul si un om din 3 - 4 parti.

La aceasta varsta, vorbirea poate fi afectata de balbaiala. Acest lucru se intampla deoarece ideile vin in mintea copilului mai repede decat acesta le poate comunica, fie prescolarul este emotionat. Este important sa nu atrageti atentia asupra acestui defect. In mod normal, va disparea in cateva luni. Apelati la un logoped daca balbaiala persista mai mult decat 6 luni, sau daca este insotita de ticuri sau grimase faciale.

Prescolarul mijlociu 4 - 5 ani

Desi cateodata isi poate stapani emotiile, atunci cand se simte coplesit, prescolarul cu varsta de 4 - 5 ani are nevoie de limite si structuri precise din partea parintilor, fara a se simti vinovat. In ce priveste conversatia, prescolarul vorbeste clar si ii plac glumele si rimele, are un vocabular de 2. 500 - 3. 000 de cuvinte si pune foarte multe intrebari. La aceasta varsta prescolarul capata incredere in fortele sale fizice, insa se poate insela cu usurinta, se poate imbraca si dezbraca singur, sare dintr-un picior in altul. Acum poate aparea preferinta pentru mana stanga sau drepta.

Prescolarul este foarte curios in legatura cu corpul sau si al celorlalte persoane si se joaca "de-a doctorul" sau "de-a mama si de-a tata". Aceste jocuri, combinate cu o curiozitate innascuta, pot duce la atingerea propriilor parti intime, insa intr-un mod inocent. La aceasta varsta prescolarul intelege relatia de marime si lungime dintre diferite obiecte, poate numara pana la 10 sau mai mult, numeste 4 culori sau mai mult si deseneaza triunghiul si patratul.

Prescolarul mare 5 - 6, 7 ani

Pentru prescolarul cu varsta de 5 - 6 ani centrul "lumii" sale este in continuare familia, insa incep sa perceapa diferentele dintre familia sa si celelalte sisteme de valori. Copiii incep sa inteleaga conceptele temporale (dimineata / dupa-amiaza) si spatiale (dreapta / stanga) si se pricep sa sorteze obiectele dupa culoare, forma si marime. La varsta de 6 ani copilul aranjeaza obiectele in ordine, in functie de marime si greutate. In sfarsit copilul intelege ca greutatea ramane aceeasi, indiferent de dimensiune (1kg de pene este egal cu 1kg de fier). Acum deseneaza persoanele cu toate partile corpului si imbracate cu haine.

Dupa ce a implinit 5 ani copilul coloreaza fara sa depaseasca conturul, poate prinde cu mainile o minge de dimensiuni medii, topaie stand intr-un picior. Prescolarul intelege regulile si se revolta din ce in ce mai putin.
Dezvoltarea limbajului la copilul prescolar

Limbajul reprezinta una dintre cele mai importante aptitudini pe care le achizitioneaza copilul prescolar, acesta fiind totodata un element cheie in insusirea unei bune educatii in scoala si mai apoi in mediul universitar. Dezvoltarea limbajului include urmatoarele aspecte: evolutia in plan fonetic, lexical, gramatical si semantic....

Personalitatea prescolarului

Varsta prescolara este asociata cu schimbarile majore in aptitudinile sociale ale copiilor, majoritatea expertilor concluzionand ca, la sfarsitul prescolaritatii, copilul si-a format deja o personalitate stabila....

Dezvoltarea sociala si emotionala a prescolarului

Comportamentul social si emotiile prescolarilor se dezvolta odata cu fiecare etapa de varsta si potrivit temperamentului fiecarui copil. Unii prescolari sunt veseli si se adapteaza usor, in vreme ce altii au tendinta de a raspunde negativ in fata unor situatii diverse....

Dezvoltarea fizica si motorie a prescolarului

Odata ce au trecut de perioada copilariei mici, caracterizata de o dezvoltare fizica si motorie rapida si in"valuri", copiii prescolari au o crestere constanta, pana la inceputul adolescentei. In jurul varstei de 3 ani prescolarii incep sa piarda din grasimea de bebelus si capata un aspect mai zvelt si mai atletic...

Dezvoltarea intelectuala a prescolarului

Prescolarii nu sunt adulti in miniatura, iar gandirea lor nu se va maturiza decat in jurul varstei de 15 ani. Parintii sunt de multe ori uimiti de ideile pe care copiii lor le pot avea, insa trebuie sa stim ca toate acestea fac parte din dezvoltarea lor intelectuala....

Căderea întârziată a dinţilor

Căderea întârziată a dinţilor este o problemă comună a părinţilor care se întreabă dacă pierderea dinţilor de lapte a copilului lor are loc în mod normal. Căderea normală a dinţilor În majoritatea cazurilor, poate exista o mare variaţie a vârstelor la care copiii îşi pierd dinţii de lapte ...

Importanța lecturii în dezvoltarea preșcolarilor

Aparent, cititul pare a fi o activitate destinată vârstei școlare, după ce copilul învață să citească. În realitate, pot face parte din viața micuților de la vârsta preșcolară. Cum pot fi apropiati cei mici de lectura? Sfaturi practice....

Prietenii imaginari

Prietenii imaginari apar la aproximativ 65% dintre copii. Aflați de ce îi creează cei mici, care sunt particularitățile lor, ce beneficii aduc pentru dezvoltarea psihică, când devin o problemă și care este atitudinea potrivită din partea părinților....


Data actualizare: 24-02-2014 | creare: 14-12-2009 | Vizite: 28974
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Evaluarea copilului de 5 ani
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
     
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.