E normal să vorbești în timpul somnului?

Autor:

E normal să vorbești în timpul somnului?

Vorbitul în somn, cunoscut formal ca somnilocvia, este o tulburare a somnului. (1) Se cunoaște puțin despre conținutul vorbirii în somn: unele vorbe nu au deloc sens și unele se pot referi la evenimente, experiențe și relații trecute care nu mai au relevanță actuală sau impact emoțional. Știința modernă a somnului acceptă ideea că vorbitul în somn nu este un produs al unei minți conștiente sau raționale.

Vorbitul în somn poate implica dialoguri și monologuri complicate sau murmur. Oricine poate experimenta un astfel de episod, dar apare, adesea la bărbați și copii. Aproximativ 50% dintre copiii cu vârste cuprinse între 3 și 10 ani experimentează astfel de episoade.

De ce vorbim în somn?

Cercetătorii încă nu sunt siguri de ce vorbim în somn. Poate fi o problemă care apare și la ceilalți membri ai familiei (2) sau poate fi legată de o tulburare de sănătate mintală. Vorbitul în somn pot fi provocat de stres, febră, medicamente, abuz de substanțe sau lipsa de somn. Privarea de somn în sine se poate datora stresului sau altei probleme de somn, cum ar fi insomnia sau apneea de somn.

În ciuda concepției populare greșite că vorbitul în somn reflectă ceea ce visează o persoană, înregistrările EEG arată că poate apărea în orice stadiu de somn, nu doar în cel REM. (3)

Vorbitul în somn asociat cu boli psihice sau medicale apare mai frecvent la persoanele cu vârsta de peste 25 de ani.

Când este ceva mai grav

După cum am spus, vorbitul în somn apare ocazional și dispare la fel de spontan pe cât a apărut. Cu toate acestea, există câteva cazuri în care poate fi indica o problemă mai serioasă.

Tulburarea de comportament de somn REM (RBD) descrie o tulburare în care oamenii lovesc violent, sau strigă în timpul viselor. În somnul REM normal, creierul îți paralizează mușchii pentru a te împiedica să acționezi fizic și să te rănești. Persoanele cu RBD nu experimentează această paralizie musculară și, prin urmare, sunt capabile să acționeze conform viselor pe care le au, ceea ce poate însemna un risc crescut de rănire pentru ei sau pentru partenerii lor.

Alte două afecțiuni legate de vorbitul în somn includ somnambulismul și tulburarea alimentară nocturnă. În aceste cazuri, o persoană, fie va merge, fie va mânca atunci când doarme, fără a-și aminti a doua zi.

Când ar trebui să vezi un doctor?

Severitatea vorbitului în somn este determinată de frecvența cu care se manifestă:

  • Scăzută: Vorbitul în somn apare mai puțin de o dată pe lună.
  • Moderată: Vorbitul în somn apare o dată pe săptămână, dar nu în fiecare seară.
  • Severă: Vorbitul în somn apare în fiecare seară și poate interfera cu somnul altor persoane din cameră.


Dacă somnul este însoțit de coșmaruri, frică, transpirație sau RBD, este timpul să te adresezi unui medic. De asemenea, poți consulta un medic dacă începi să vorbești brusc în somn sau dacă episoadele de acest tip sunt mai frecvente decât de obicei. Chiar dacă nu se datorează unei tulburări de somn, medicul poate diagnostica o problemă de bază, cum ar fi stresul emoțional sau abuzul de substanțe.

Pe lângă somn, ține evidența stării tale generale, a alimentației, a exercițiilor fizice și a consumului de alcool, cofeină sau droguri.

Dacă nu te simți confortabil să discuți cu medicul, atunci există aplicații pe telefon care înregistrează zgomotele pe care le faci în timpul somnului. Multe dintre aceste aplicații ajută, de asemenea, la diagnosticarea vorbirii în somn. O astfel de aplicație este Sleep Talk Recorder, disponibilă pe iOS și Android.

Cum poți reduce vorbitul în somn?

Redu stresul

Deoarece vorbitul în somn poate fi provocat de stres, încearcă să reduci la minimum stresul din viața ta. Poți apela la câteva tehnici care te vor ajuta să ai rezultate rapide precum exercițiile de yoga, meditația, exercițiile de respirație profundă sau tehnicile de relaxare.

Evită drogurile și alcoolul.

Acestea interferează atât cu somnul, cât și cu sănătatea generală.

Dormi mai mult.

Vorbitul în somn a fost asociat cu privarea de somn, deci asigură-te că vei avea cel puțin 7 ore de somn în fiecare noapte. De asemenea, încearcă să ai o rutină prin stabilirea unei ore la care să mergi la culcare și când să te trezești, în fiecare zi.

Vorbitul în somn nu reprezintă o problemă pentru sănătate, este mai frecvent la copii și bărbați și poate apărea în anumite perioade din viața ta. Nu necesită tratament și, de cele mai multe ori, vorbitul în somn se dispare de la sine. Poate fi o afecțiune cronică sau temporară.


Data actualizare: 10-09-2019 | creare: 10-09-2019 | Vizite: 76
Bibliografie
1. Sleep Talking. Url: https://www.sleepfoundation.org/articles/sleep-talking
2. Genetics of Sleep and Sleep disorders. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3153991/
3. Why Do People Talk in Their Sleep – How Can You Stop it. Url: https://www.sleepadvisor.org/talking-in-your-sleep/
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.