Sunt aici pentru tine!
ROmedic Cabinete medicale Constanta Cabinete Psihologie Psihologie Constanta

*Orientare in carieră

“Alege o meserie care-ti place și nu trebuie să muncești o zi din viaţa ta.”

 

Orientez în cariera adulți, adolescenţi și copii. Primii pași în alegerea carierei unui adolescent revin părinţilor. Se stie că fiecare părinte vrea ce e mai bun pentru copilul său, vrea să-I scutească de experientele neplăcute prin care a trecut el însuși, fiind în acelaşi timp temător că decizia pe care o va lua astăzi, s-ar putea să nu-şi mai dovedească utilitatea atunci când copilul va încheia ciclul respectiv de învățământ.

 

Întrebări legate de construirea unei cariere:

 

Cine sunt eu? – Autocunoaştere: care sunt caracteristicile personale, interesele, aspiraţiile, calităţile, deprinderile, abilităţile, competenţele, aptitudinile, atitudinile, pasiunile/hobby-urile, capa­cităţile, stilul de viaţă etc.;

Ce vreau să fac? – care sunt obiectivele de carieră pe termen scurt, mediu şi lung;

Cine mă ajută? – reţeaua de persoane semnificative din viaţă;

Care sunt paşii? – planul de acţiune concret, realizat cu activităţi şi termene-limită.

 

Ce trebuie făcut pentru a alege un profil al liceului / facultății pe măsura profilului psihologic al adolescentului? 

 

In primul rand parintii trebuie sa incerce sa-si cunoasca cat mai bine copilul si sa afle ce profil si-ar dori acesta sa urmeze.

 

Apeland la un psiholog specializat in orientarea in cariera putem determina propriul profilul ocupational. Exista mai multe teste de orientare in cariera, unul din cele mai cunoscute fiind cel al lui John L. Holland.

 

Acesta a dezvoltat o teorie conform careia, alegerile vocationale se fac in functie de personalitatea fiecaruia. De asemenea, studiile au demonstrat ca fiecare tip de personalitate evolueaza, daca si-a ales mediul de lucru potrivit. Cele sase tipuri de personalitate dupa Holland sunt: realist, investigativ, social, conventional, intreprinzator si artistic. 

 

Tipul realist  Se manifestă prin tendinta de a se îndrepta spre activităti care presupun manipularea obiectelor, masinilor si instrumentelor. Meserii adecvate: inginer, constructor, miner, mecanic auto, padurar, depanator radio-tv, tehnician dentar, electrician, bijutier, instalator, masinist, lacatus, pilot de avion, tamplar. 

 

Tipul investigativ  Presupune o atractie pentru cercetare, investigatie sub diverse forme si în cele mai diverse domenii. Meserii adecvate: economist, medic, antropolog, astronom, fizician, chimist, laborant, psihiatru, psiholog, cercetator, farmacist, operator PC, geolog, matematician, statistician, meteorolog, biolog, horticultor, oceanograf, radiolog, stomatolog, chirurg, proiectant, biochimist, biofizician. 

 

Tipul artistic  Se manifestă prin atractie spre activităti mai putin structurate, care presupun o rezolvare creativă si oferă posibilitate de autoexpresie. Meserii adecvate: dansator, filosof, profesor de literatura/muzica/arte plastice, regizor, actor, jurnalist, reporter, muzician, dirijor, designer, decorator, creator de moda, arhitect, artist, fotograf, compozitor, manager publicitar, fotomodel, moderator tv, scriitor. 

 

Tipul social  Implică orientarea spre activităti care necesită relationare interpersonală – preferintă pentru predare sau pentru a ajuta oamenii să-si rezolve diverse probleme. Meserii adecvate: psihoterapeut, fizioterapeut, consilier scolar, asistent social, profesor, sociolog, asistent medical, infirmier, ministru, bibliotecar, istoric, medic specialist, consultant resurse umane, director servicii sociale, preot. 

 

Tipul intreprinzator (antreprenorial) Se manifestă prin preferinta pentru activităti care permit initiativă si posibilitate de coordonare a propriei activităti sau a activitătii unui grup. Meserii adecvate: analist financiar, agent comercial, agent de asigurari, bancher, avocat, procuror, judecator, crainic radio-tv, jurnalist, mic intreprinzator, analist de sistem, manager. 

 

Tipul conventional  Presupune preferinta pentru activităti care necesită manipularea sistematică si ordonată a unor date sau obiecte într-un cadru bine organizat si definit. Meserii adecvate: contabil, secretar, stenodactilograf, functionar public, expert financiar, postas, casier, receptioner, vanzator, ospatar.

 

 


 

 

 

Orientare in cariera

 

 

Experiență de 25 ani, din anul 1997

Consiliere şi orientare în carieră pentru adolescenţi, tineri … şi nu numai…

„Alege o meserie care-ţi place şi nu trebuie să munceşti o zi din viaţa ta.”

 

Sunt psiholog – consilier  şcolar la Colegiul National Bilingv “George Coşbuc” din Bucureşti şi, totodată, activez ca psiholog și psihoterapeut într-un cabinet privat din sectorul 2 fiind specializată în consilierea vocațională a persoanelor adulte care doresc să se reorienteze în carieră .

Ședintele consiliere psihologică focalizată pe orientarea vocatională se desfașoară în cabinetul psihologic din str. Maior Coravu, metrou Piața Iancului sau Piata Muncii- sector 2.

Orientez în cariera adulți, adolescenţi și copii şi am o experienţă in domeniul psihologiei și al orientării școlare și profesionale de peste 25 de ani, din anul 1997.

Primii paşi în alegerea carierei unui adolescent revin în primă instanţă părinţilor şi eventual familiei extinse (bunici, unchi, mătuşi). Se ştie că fiecare părinte vrea ce e mai bun pentru copilul său, vrea să-l scutească de experienţele neplăcute prin care a trecut el însuşi, fiind în acelaşi timp temător că decizia pe care o va lua astăzi, s-ar putea să nu-şi mai dovedească utilitatea atunci când copilul va încheia ciclul respectiv de învăţământ.

Astfel, părinţii, copleşiţi şi dezorientaţi de avalanşa informaţiilor pe care le deţin, sau dimpotrivă în absenţa unor informaţii suficiente – întrucât situaţia s-a schimbat semnificativ faţă de momentul cand ei şi-au ales cariera – în faţa unor dileme şi întrebări fără răspuns, ajung în situaţia de a apela la un psiholog specializat în consiliere vocaţională.

Întrebările cele mai frecvente:

-ce liceu să alegem?
-ce facultate să urmeze?
-ce profil să urmeze: real, uman, ştiinţele naturii, filiera tehnologică etc?
-dacă urmează profilul uman, are mai puţine şanse în alegerea unei facultăţi?
-să urmeze ceea ce-i place sau ceea ce pare să aibă un viitor?
-să avem încredere în deciziile copilului sau să alegem noi în locul lui?
-să urmeze studiile în ţară sau în străinătate?

 

am menţionat aici cele mai frecvente întrebări, situaţii problematice cu care m-am confruntat, în cabinetul psihologic privat precum si la Colegiul National Bilingv “George Coşbuc” din Bucureşti , în cei 25 de ani de experienţă ca psiholog, în procesul orientării în carieră a mii de de elevi de gimnaziu, liceu, studenţi sau chiar adulti care doreau o reorientare vocaţională.

Dacă şi dumneavoastră simţiţi că vă aflaţi într-un asemenea impas decizional, nu ezitaţi să apelaţi la ajutorul unui psiholog.

 

Construirea unei cariere de succes

 

Întrebări legate de construirea unei cariere (Gerard Egan, de la Universitatea Loyala din Chicago):

Cine sunt eu? – Autocunoaştere: care sunt caracteristicile personale, interesele, aspiraţiile, calităţile, deprinderile, abilităţile, competenţele, aptitudinile, atitudinile, pasiunile/hobby-urile, capa­cităţile, stilul de viaţă etc.;

Ce vreau să fac? – care sunt obiectivele de carieră pe termen scurt, mediu şi lung;

Cine mă ajută? – reţeaua de persoane semnificative din viaţă;

Care sunt paşii? – planul de acţiune concret, realizat cu activităţi şi termene-limită.

 

De ce calităţi este nevoie pentru a avea o carieră de succes?

 

– cunoaşterea propriilor aptitudini;
– nivel de aspiraţie ridicat;
– curajul de a-ţi asuma riscuri;
– persuasiune, perseverenţă;
– asertivitate în comunicare;
– respectarea angajamentelor;
– capacitatea de a finaliza o sarcină;
– îndrăzneala de a renunţa atunci când trebuie;
– puterea de a o lua de la capăt;
– coeficient ridicat de inteligenţă emoţională;

şi nu în ultimul rând, să-ţi placă ceea ce faci!

 

Ce trebuie făcut pentru a alege un profil al liceului / facultății pe măsura profilului psihologic al adolescentului? 

 

In primul rand parintii trebuie sa incerce sa-si cunoasca cat mai bine copilul si sa afle ce profil si-ar dori acesta sa urmeze. Apoi i-as recomanda parintelui sa discute cu dirigintele clasei, cu profesorul de matematica, cu cel de romana si poate si cu alti profesori. Spun aceasta pentru ca in calitatea pe care o am si de cadru didactic pot spune foarte multe despre calitatile unui elev mai ales in domeniile mele de specialitate. Sigur ca se poate intampla ca un elev la care sesizez prezenta unor aptitudini de psiholog sa nu fie interesat de aceasta cariera. Totodata pentru a fi siguri ca optiunea este buna, as recomanda parintelui sa solicite ajutorul unui psiholog specializat in domeniul psihologiei scolare, cu care parintii si adolescentul sa stea de vorba si sa se aplice si un test de orientare vocationala. 

 

Prejudecati care pot determina alegerea gresita a profilului 

 

Cand se alege profilul liceului, exista cateva prejudecati in mintea parintilor atunci cand fac optiunea, prejudecati care pot impiedica alegerea profilului adecvat:

  • “realul ofera mult mai multe perspective in viata !”
  • “ai o medie prea mare mare pentru a alege umanul“
  • “e baiat, ce sa caute la uman?”
  • “la uman sunt prostii si nu se invata nimic !”

 Testele de inteligenta aplicate elevilor de la uman si de la real dovedesc o distributie egala a inteligentei pe ambele specializari, adica nu sunt cu nimic mai inteligenti elevii de la real decat cei de la uman; e adevarat insa ca au alt tip de inteligenta. Tot in calitate de psiholog pot sa spun ca exista mult mai multe transferuri de la real la uman decat invers, acest fapt dovedind ca cel mai frecvent ajung la sectia real elevi nepotriviti cu acest profil. 

 

Care sunt consecintele care pot aparea daca se face alegerea gresit? 

 

  • lipsa de interes a elevului / studentului fata de scoala;
  • insatisfactia adolescentului, studentului, adultului, care poate duce pana la depresie;
  • performanta scolara scazuta;
  • daca pana atunci era premiant acum abia mai trece clasa; performanță în muncă scăzută in propriul domeniu de activitate;
  •  pregatire suplimentara, meditatii pentru a reusi sa promoveze in anul urmator, iar la final examenul de bacalaureat (foarte greu mai ales la matematica); 

In cazul alegerii nepotrivite a specializarii, solutia o reprezinta transferul la o specializare adecvata. Pentru a te putea transfera, trebuie sa sustii un examen de diferenta, sa existe un loc liber la specializarea la care vrei sa te transferi si sa ai cel putin media ultimului din clasa in care vrei sa te transferi. Daca vii de la real la uman, e mai greu, intrucat la uman mediile sunt mai mari. 

 

Cum putem identifica propriul profil ocupational? 

 

Apeland la un psiholog specializat in orientarea in cariera putem determina propriul profilul ocupational. Exista mai multe teste de orientare in cariera, unul din cele mai cunoscute fiind cel al lui John L. Holland.  Acesta a dezvoltat o teorie conform careia, alegerile vocationale se fac in functie de personalitatea fiecaruia. De asemenea, studiile au demonstrat ca fiecare tip de personalitate evolueaza, daca si-a ales mediul de lucru potrivit. Cele sase tipuri de personalitate dupa Holland sunt: realist, investigativ, social, conventional, intreprinzator si artistic. 

Tipul realist  Se manifestă prin tendinta de a se îndrepta spre activităti care presupun manipularea obiectelor, masinilor si instrumentelor. Meserii adecvate: inginer, constructor, miner, mecanic auto, padurar, depanator radio-tv, tehnician dentar, electrician, bijutier, instalator, masinist, lacatus, pilot de avion, tamplar. 

Tipul investigativ  Presupune o atractie pentru cercetare, investigatie sub diverse forme si în cele mai diverse domenii. Meserii adecvate: economist, medic, antropolog, astronom, fizician, chimist, laborant, psihiatru, psiholog, cercetator, farmacist, operator PC, geolog, matematician, statistician, meteorolog, biolog, horticultor, oceanograf, radiolog, stomatolog, chirurg, proiectant, biochimist, biofizician. 

Tipul artistic  Se manifestă prin atractie spre activităti mai putin structurate, care presupun o rezolvare creativă si oferă posibilitate de autoexpresie. Meserii adecvate: dansator, filosof, profesor de literatura/muzica/arte plastice, regizor, actor, jurnalist, reporter, muzician, dirijor, designer, decorator, creator de moda, arhitect, artist, fotograf, compozitor, manager publicitar, fotomodel, moderator tv, scriitor. 

Tipul social  Implică orientarea spre activităti care necesită relationare interpersonală – preferintă pentru predare sau pentru a ajuta oamenii să-si rezolve diverse probleme. Meserii adecvate: psihoterapeut, fizioterapeut, consilier scolar, asistent social, profesor, sociolog, asistent medical, infirmier, ministru, bibliotecar, istoric, medic specialist, consultant resurse umane, director servicii sociale, preot. 

Tipul intreprinzator (antreprenorial) Se manifestă prin preferinta pentru activităti care permit initiativă si posibilitate de coordonare a propriei activităti sau a activitătii unui grup. Meserii adecvate: analist financiar, agent comercial, agent de asigurari, bancher, avocat, procuror, judecator, crainic radio-tv, jurnalist, mic intreprinzator, analist de sistem, manager. 

Tipul conventional  Presupune preferinta pentru activităti care necesită manipularea sistematică si ordonată a unor date sau obiecte într-un cadru bine organizat si definit. Meserii adecvate: contabil, secretar, stenodactilograf, functionar public, expert financiar, postas, casier, receptioner, vanzator, ospatar.

 

Descrierea detaliata a celor 6 tipuri de interese

 

TIPUL REALIST

–          se caracterizează prin tendința de a se îndrepta spre acele activități care presupun manipularea obiectelor și a instrumentelor;

–         posedă aptitudini manual, mecanice sau tehnice și este satisfăcut de acele medii profesionale care necesită un nivel optim de dezvoltare a acestor aptitudini;

–          uneori are dificultăți în a se exprima prin cuvinte sau de a-și comunica sentimentele celorlalți;

–          preferă să aibă de a face, mai degrabă, cu lucruri decât cu idei sau oameni; îi face placere să creeze lucruri cu propriile sale mâini; prezintă opinii politice și economice;

–          interese: mașini, unelte, aer liber;

–          activități: operarea cu echipamente, folosirea uneltelor, construcție, reparație;

–          abilități: ingeniozitate, tehnică, dexteritate, coordonare fizică;

–          valori: tradiție, realism, simț practic;

–          caracteristici de personalitate: conformist, sincer, onest, supus, materialist, natural, consecvent, practic, modest, timid, stabil, econom, atletic, iubitor de natură, curios în legătură cu lumea fizică, independent, rezervat, persistent;

–          întrebări pe care și le pune acest tip în legătură cu viitoarea să profesie: “Voi avea rezultate corecte la finalizarea unui proiect?”, “Există posibilitatea să fac proiecte în grup”, “Există limite clare ale responsabilităților?”, “Voi lucra cu unelte sau mașini?”, “Produce această meserie un produs/serviciu folositor?”;

–          opțiuni de carieră: astronaut, pompier, pădurar, mecanic de avion, technician dentar, manager de fermă, inspector în construcții, inginer mecanic, șofer de mașină,  inginer, constructor, miner, mecanic auto, padurar, depanator radio-tv, tehnician dentar, electrician, bijutier, instalator, masinist, lacatus, pilot de avion, tamplar,horticultor,

–          hobby-uri: practicare de sporturi, pescuit, vânat, reparare de echipamente.

 

 TIPUL INVESTIGATIV 

–         se distinge prin apetit deosebit pentru cercetare, investigare sub diverse forme și în cele mai diferite domenii (biologic, fizic, social, cultural etc.) ;

–         are de obicei abilități matematice și preferă să lucreze singur pentru rezolvarea de probleme ;

–         nu este interesat să lucreze alături de alte persoane ;

–         îi face mare plăcere să rezolve probleme abstracte și prezintă o nevoie intensă de a cunoaște lumea fizică ;

–         preferă să se gândească la probleme și mai puțin să acționeze asupra lor; tinde să fie original și creativ, mai ales în ariile științifice ;

–         îl atrag provocările ambigue, evitând situațiile puternic structurate, cu multe reguli;

–         interese: știință, teorii, date, idei;

–         activități: muncă de laborator, rezolvare de probleme abstracte, cercetare;

–         abilități: matematică, scris, analiză ;

–         valori: independență, curiozitate, învățare ;

–         caracteristici de personalitate: analitic, precaut, critic, curios, independent, cognitiv, introvertit, metodic, modest, precis, rațional, rezervat, bun observator, complex;

–         întrebări pe care și le pune acest tip în legătură cu viitoarea sa profesie: „Cât de flexibil este mediul?”, „Voi fi liber să realizez proiecte în mod liber?”, „Voi avea posibilitatea să-mi exersez deprinderile de redactare, cercetare, analiză?”, „Voi fi provocat din punct de vedere intelectual?”, „Voi avea posibilitatea să învăț noi deprinderi?”;

–         opțiuni în carieră: farmacist, ecologist, fizician, veterinar, meteorolog, dentist, profesor de matematică, asistent medical, specialist în rețele de calculatoare, horticultor;

–         hobby-uri: astronomia, creșterea plantelor, călătoriile, computerele, vizitarea muzeelor, bibliotecile;

 

TIPUL ARTISTIC 

–         Manifestă atracţie spre activităţile mai puţin structurate, care presupun o rezolvare creativă şi oferă posibilitatea de autoexpresie; este ȋnzestrat cu abilităţi artistice şi imaginative;

–         Ȋi place să lucreze ȋn locaţiile artistice unde are multe oportunităţi de autoexprimare;

–         Preferă să lucreze singur, are o mare nevoie de exprimare individuala, este sensibil şi emoţional;

–         Se caracterizează printr-o mare originalitate, prezentând cel mai mare scor din acest punct de vedere ȋn comparaţie cu celălalte tipuri;

–         Interese: autoexprimare, aprecierea artei;

–         Activităţi: compoziţie muzicală, scris, artă vizuală;

–         Abilităţi: creativitate, talent muzical, expresivitate artistică;

–         Valori: frumuseţe, originalitate, independenţă, imaginaţie;

–         Caracteristici de personalitate: complicat, creativ, curajos, deschis, introspectiv, dezordonat, emoţional, expresiv, idealist, imaginativ, impulsiv, independent, intuitiv, nonconformist, original, ȋncordat;

–         Ȋntrebari care apar la tipul artistic ȋn legatură cu viitoarea profesie: “Voi avea posibilitatea să ȋmi folosesc imaginaţia, creativitatea, inventivitatea?”, “Voi putea să realizez proiecte ȋn mod independent?”;

–         Opţiuni de carieră: artist, profesor de muzică, profesor de teatru, profesor de engleză, scriitor, poet, dramaturg, decorator florar, fotograf, reporter, instructor de dans, arhitect, muzician, decorator de interior, jurnalist.

–         Hobby-uri: călătoriile, arta fotografică, aranjamente florare, să danseze, să cânte , să ia lecţii de dans, să viziteze muzee.

 

TIPUL SOCIAL

–        este interesat de activități care implică relaționarea interpersonală;

–        preferă să ajute oamenii să-şi rezolve problemele sau să-i învețe diverse lucruri, decât să realizeze activități care necesită manipularea unor unelte sau maşini;

–        se exprimă bine şi se întelege cu ceilalți;

–        rezolvă problemele prin discuții cu ceilalți sau prin aranjarea sau rearanjarea relațiilor dintre aceştia;

–        interese  : oameni, muncă în echipă, servicii comunitare, bunăstarea oamenilor;

–      activități: predare, consiliere, suport social;

–       abilități: comunicare, abilități verbale, înțelegere, orientare;

–       valori: cooperare, generozitate, servicii în favoarea celorlalți;

–        caracteristici de personalitate: convingător, cooperant, prietenos, generos, săritor, idealist, centrat pe probleme, amabil, sociabil, responsabil, cu tact, înțelegător;

–        întrebări care apar la tipul social în legătură cu viitoarea profesie: “Se pune accent pe munca în grup sau pe interacțiunea socială?”, “Voi ajuta oamenii prin instruire, predare, consiliere?, “Voi avea posibilitatea să împărtăşesc sentimentele, intuițiile şi responsabilitățile mele?”

–       opțiuni de carieră: asistent social, director/preşedinte de organizație nonguvernamentală, profesor, ministru manager de personal, paramedic, consilier, sociolog, psiholog, terapeut, consilier marital, consilier în carieră, psihopedagog, consultant în carieră;

–         hobby-uri: petrecerile, dansul, să participe la evenimente de tot felul, să întâlnească noi prieteni. 

 

TIPUL INTREPRINZATOR (ANTREPRENOR) 

–         prefera sa lucreze in echipa, insa, in primul rand, cu scopul de a conduce, a dirija, a ocupa locul de lider;

–         evita activitatile stiintifice sau domeniile care implica o munca foarte dificila, preferandu-le pe acelea care ii pun in evidenta valorile oratorice si manageriale;

–         de obicei prefera joburile legate de vanzare;

–         ii face placere sa-i convinga pe ceilalti asupra punctelor sale de vedere;

–         este nerabdator atunci cand este implicat intr-o sarcina precisa sau in munci care necesita perioade lungi de efort  intelectual;

–         le place puterea, statutul, binele material si sa lucreze in locuri scumpe (extravagante);

–         interese: afaceri, politica, conducere, influenta;

–         activitati: vanzare, management, negociere;

–         abilitati: abilitati verbale, abilitatea de a-i motiva si directiona pe ceilalti;

–         valori: asumarea riscului, statut, competitie;

–         caracteristici de personalitate: este curajos, ambitios, dominant, vorbaret, sociabil, energic, spontan, asertiv, agreabil, intuitiv, aventuros, extravertit, optimist, impulsiv, popular, atrage atentie, cauta placere, este increzator in sine;

–         intrebari tipice pe care si le pune in legatura cu slujba pe care o va avea:

–         “Ofera aceasta ocupatie posibilitati de promovare?”, “ Voi putea sa-mi asum rolul de lider?”, “Va exista posibilitatea de a-mi exersa abilitatile de comunicare?”, “Este acesta un mediu de munca dinamic si competitiv?”, “Voi putea sa-mi utilizez abilitatile de negociere?”;

–         optiuni de cariera: agent de turism, politician, manager de companie (politica), vanzator, promotor, manager de marketing. 

 

TIPUL CONVENŢIONAL 

–         se indreaptă către acele activităţi care se caracterizează prin manipularea sistematică şi ordonată a unor obiecte într-un cadru bine organizat si definit;

–         are abilităţi secretariale si matematice ceea ce il face potrivit pentru activităţile administrative sau de birou;

–         reuşeşte să se adapteze cu dificultate la situaţiile cu grad ridicat de ambiguitate şi care nu au descrise cerinţe clare;

–         se potrivesc foarte bine in organizaţiile mari dar nu sunt interesaţi de poziţiile de conducere cu toate că ii atrage puterea;

–         sunt puţin interesaţi de problemele care solicită abilităţi fizice sau relaţionări intense cu ceilalţi, fiind foarte eficienţi in sarcinile bine definite;

–         valorizează posesiunile materiale si statutul;

–         cel mai mult se potrivesc in lumea afacerilor;

–         interese: organizare, date, finanţe;

–         activităţi: operare pe computer, aplicarea unor proceduri, organizare;

–         abilităţi: matematica, analiza datelor, înregistrarea datelor, atenţie pentru detalii;

–         valori: acurateţe, stabilitate, eficienţă;

–         caracteristici de personalitate: conformist, atent, conservator, eficient, controlat, inhibat, conştiincios, ordonat, bine organizat, politicos, ambiţios, supus, stabil, dependent;

–          întrebări tipice pe care şi le pune in legătura cu slujba pe care o va avea: “Este mediul suficient de structurat?”, “Voi putea să-mi explorez capacităţile organizatorice”, “Oferă mediul stabilitate si control?”, “Valorifică acest mediu abilităţile mele de calcul si analiză a datelor?”;

–         opţiuni de carieră: profesor de afaceri, secretar, lucrător in bibliotecă/librărie, manager de credit, manager de bancă, analist de conturi, analist de buget, operator pe computer, programator in afaceri, consultant in taxe.

 

 

Iuliana Fülas psiholog clinician,  psihoterapeut. 

Telefon: 0723.081070.