Servicii psihologice adresate copiilor și adolescenților

©

Autor:

Vârsta la care un copil ar trebui să fie consultat de un psiholog reprezintă un aspect care nu are valoare în sine deoarece copii pot manifesta dificultăți de funcționare psihologică de la vârste foarte mici, adică din stadiul de infans. Ceea ce este relevant în acest sens este acuratețea pe care părintele o are în a observa aceste dificultăți și deschiderea de a cere părerea unui specialist din domeniul psihologic.

Deși diagnosticul medical nu face parte din responsabilitățile profesionale ale acestei profesii, există un psihodiagnostic care aduce un plus în înțelegerea dificultăților cu care se confruntă persoana, și anume integrarea manifestărilor într-o structurare psihologică ce poate fi evidentă de la vârste foarte mici.

Acest mod de a integra elementele fiziologice, sociale, educaționale și psihologice într-un model structurat de funcționare a copilului care îi este prezentat părintelui, sau copilului în funcție de vârsta acestuia, conduce la o mai bună cunoaștere a propriei ființe sau o mai bună cunoaștere a manifestărilor psihologice de către părinți, ceea ce aduce o fluidizare și flexibilitatea de ambele părți, un element definitoriu pentru consolidarea unor relații trainice de comunicare și adaptare.


Astfel, pot fi întâlnite în cazul copiilor și adolescenților următoarele dificultăți:

  • Probleme de comportament
  • Probleme de învățare
  • Probleme psiho-afective
  • Dificultăți de vorbire
  • Dificulțăți de relaționare sau relații defectuoase cu ceilalți
  • Probleme de motricitate


Pentru o bună circumscriere  a acestora este necesar să se realizeze în cadrul cabinetului de psihologie următoarele tipuri de intervenție:


Evaluarea psihologică

Face parte dintr-o abordare globală a dezvoltării problemei copilului. Astfel, evaluarea poate face posibilă rafinarea orientărilor de tratament. Psihologul clinician va oferi copilului o întâlnire mediată de un instrument (test de eficiență intelectuală, test proiectiv etc.) menit să precizeze factorii implicați în dificultățile care au motivat consultația promovând totodată vorbirea subiectivă.

Terapia logopedică

Evaluarea (articulare, limbaj oral, limbaj scris, limbaj logico-matematic) explorează capacitatea de a însuși codul lingvistic oral și/sau scris dar și modurile de comunicare și sentimentele copilului în raport cu dificultățile sale de limbaj. Terapia logopedică acoperă domeniul dificultăților de limbaj oral și scris. Limbajul este considerat în dimensiunile sale de schimb și comunicare, de structurare a gândirii și personalității.

Evaluarea psihopedagogică

Acesta este un moment de investigare a situației unui copil sau adolescent care se confruntă cu problema școlii. Prin schimburi și o serie de propuneri de exerciții școlare de română și/sau matematică, psihologul clinician va încerca împreună cu acesta să facă lumină asupra diverselor aspecte:
  • modul în care își investește rolul de elev, relația sa cu învățarea, la școala în general, la școala pe care o frecventează, profesorii săi etc...
  • Situația sa față de un nivel mediu ipotetic corespunzător programului clasei sale.
  • Natura dificultăților.
  • Oportunitatea și posibilitatea unei „pedagogie curative” (urmărire psihopedagogică), ținând cont de dificultățile sale, de motivația sa și de capacitatea sa actuală de a investi acest tip de muncă.

Evaluarea psihomotorie

În cadrul acestei întâlniri, psihologul oferă copilului situații dirijate și timp liber de joacă. Considerate în legătură cu cuvintele care le însoțesc, aceste elemente fac posibilă observarea locului în care se află copilul în structura sa corporală (motricitate grosieră și gesturi fine, echilibru, lateralitate, structură temporo-spațială, organizare grafo-perceptivă, diagramă corporală și imagine a corpului, tonus etc...), precum și să-l audă în felul său de a fi, în ceea ce exprimă despre sine, în capacitatea sa de a intra în relație cu celălalt și cu lumea din jurul lui.

Psihoterapie

Serviciul de psihoterapie intervine la două niveluri, cel al timpului de clarificare a dificultății manifestate, prin participarea la primele interviuri cât și cel al tratamentelor, când este indicată o psihoterapie.
În cadrul Cabinetului individual de psihologie - Gurza Maria Ancuța, situat în Timișoara, sunt oferite aceste tipuri de evaluare și intervenție psihologică și în cadrul Programul Național al Guvernului - „Din grijă pentru copii” care asigură ore de consiliere psihologică și psihoterapie pentru copiii identificați cu tulburări psiho-emoționale, mai exact un număr de 10 ședințe.


Pentru mai multe detalii:

Dr. Gurza Maria Ancuța, psiholog clinician specialist
Programari la 0748107800 sau la adresa de email ancagurza@gmail.com
Website: https://www.romedic.ro/gurza-maria-ancuta-cabinet-psihologie



Data actualizare: 19-02-2024 | creare: 19-02-2024 | Vizite: 57
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeasi sectiune: