Somnul de frumusețe

©

Autor:

Somnul de frumusețe
Știm că somnul este esențial pentru sănătate, având un rol activ în buna desfășurare a proceselor psihice și biologice ale organismului nostru, importanța sa reflectându-se atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Privarea de somn ne expune atât unor probleme care ne afectează viața cotidiană și relațiile sociale (deficit de atenție, productivitate redusă, incapacitatea de a conduce vehicule, dificultăți în învățare și memorare, iritabilitate, nervozitate, schimbări bruște de dispoziție), dar și unor probleme de sănătăte cu repercursiuni pe termen lung (obezitate, depresie, hipertensiune, probleme ale rinichilor, diabet). (1)

Mai mult, am auzit probabil în unanimitate sintagma „somnul de frumusețe” și poate ne-am gândit că este un  fel de a spune sau o simplă scuză pentru a dormi mai mult. Nu este deloc așa – somnul are un rol activ în felul în care arată pielea noastră și implicit, în felul în care arătăm noi.

Somnul de frumusețe face diferența

Nu numai că somnul de frumusețe nu este un moft inventat de somnoroși, dar se pare că importanța sa a și fost demonstrată. În 2010, un grup de cercetători suedezi au efectuat un studiu experimental al cărui rezultate au fost publicate în British Medical Journal, prin care au vrut să  vadă dacă într-adevăr, somnul de frumusețe se reflectă pe chipul uman și dacă deficitul de somn ne face să părem mai puțin sănătoși și atractivi decât atunci când suntem odihniți.

Pentru studiu, au fost selectate 23 de persoane adulte cu vârste între 18 și 31 de ani care au fost fotografiate mai întâi după o noapte în care s-au bucurat de cele opt ore de somn odihnitor recomandate, și ulterior, după ce nu dormiseră aproximativ 31 de ore. Fotografiile au fost făcute folosindu-se aceleași lumini, aceeași poziție a subiecților, aceeași distanță față de obiectiv și în condițiile în care subiecții nu aveau niciun fel de machiaj pe chip.
Apoi, cele 46 de fotografii au fost evaluate de adulți care nu știau scopul studiului, aceștia având sarcina de a se pronunța în privința felului în care arătau persoanele din fotografii și a gradului lor de atractivitate.

Rezultatele au fost grăitoare: persoanele selectate au fost catalogate ca arătând mai rău în condițiile privării de somn. (2)

Un somn bun pentru o piele frumoasă

Ați experimentat cu siguranță senzația de a vă privi în oglindă și a observa cearcăne după o noapte pierdută, mai ales dacă era vorba și despre o petrecere asezonată cu alcool și tutun. Nu a fost prea plăcut, cu siguranță, mai ales că acoperirea cearcănelor este destul de dificilă.
Cearcănele sunt doar unul dintre efectele privării de somn și sunt cauzate de dilatarea vaselor de sânge.
Atunci când dormim, întregul organism lucrează pentru a echilibra anumite procese metabolice și hormonale. Tot în somn are loc și o accelerare a procesului de reînnoire a celulelor epidermice, asta însemnând că pielea noastră se revitalizează în timpul somnului. Privându-ne organismul de somn, ne vom priva și pielea de un „update”, fapt care se va reflecta la exterior printr-un aspect  tern. (3)

Explicația e aceea că în condițiile în care organismul primește mai puțin somn decât are nevoie, acesta secretă așa-numitul „hormon al stresului”, cortisolul. Cortisolul este direct responsabil pentru secreția de colagen, acea proteină care oferă pielii elasticitate și fermitate. Rezultatul unei cantități mai mici de colagen produse de piele se materializează în riduri, ochi umflați și aspect uscat și îmbătrânit al pielii. (4)

Cum putem avea parte de un somn odihnitor, benefic pentru frumusețe

În primul rând, un somn odihnitor înseamnă un somn profund și cât mai neîntrerupt de episoade de trezie cauzate de stimuli exteriori, ori de stări fiziologice și mentale ale organismului.
Specialiștii recomandă ca, de principiu să nu ne culcăm mai târziu de miezul nopții, ora ideală fiind 23.00. De preferat este și să respectăm un anumit program de somn în fiecare zi, pentru că organismul ajunge să se obișnuiască și îi va veni mult mai ușor să adoarmă și să se refacă dacă este astfel „setat”.

E recomandat să evităm sau să limităm pe parcursul zilei băuturile care conțin cafeină, pentru că ne pot agita și chiar împiedica să adormim la timp, astfel fiindu-ne „furate” chiar ore bune de somn. Dacă simțim nevoia de un ajutor, putem să bem o cană de ceai cu proprietăți liniștitoare, sau o ceașcă de lapte cald.

Înainte de culcare e bine ca măcar cu o oră înainte să nu stăm cu ochii în ecranul televizorului sau al calculatorului, ci mai degrabă să ne delectăm cu o muzică liniștitoare și o carte bună, sau să avem o discuție plăcută cu cei dragi. E bine să ne culcăm cât mai puțin încărcate cu grijile de peste zi și cu emoții negative care ne-ar putea frământa peste noapte.

Patul trebuie să fie primitor: cearșafuri moi, curate, la temperatura camerei. Dacă este cu putință și vă puteți obișnui, se recomandă a se dormi pe spate, și nu pe o parte, pentru că dormind cu fața pe pernă puteți să vă alegeți cu niște cute neplăcute.

Pentru ca somnul să fie cu adevărat o binefacere pentru piele, obligatoriu, înainte de culcare, vă veți demachia atent tenul, îl veți curăța bine cu un gel sau cu o loțiune tonică adecvate și veți aplica o cremă hidratantă de noapte, care să acționeze în timpul somnului. Astfel îl eliberați de impuritățile acumulate în timpul zilei și îi oferiți nutrienți pe care să-i proceze peste noapte. (4)

Atenție, însă. Mai mult poate însemna prea mult, chiar și în cazul somnului. Dacă opt ore ne sunt absolut necesare pentru sănătate și pentru un chip luminos, zece sau chiar unsprezece ore își pun amprena asupra tenului nostru, lăsând acel aspect de ochi umflați. (5)


Așadar, să nu ne gândim de două ori când vine vorba să luăm în serios somnul de frumusețe, ci dimpotrivă, să cântărim mai mult când avem de gând să pierdem o noapte sau să neglijăm calitatea somnului.

Data actualizare: 19-09-2013 | creare: 29-08-2013 | Vizite: 1486
Bibliografie
1 - Why Is Sleep Important?, sursa: http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/sdd/why.html
2 - Beauty sleep: experimental study on the perceived health and attractiveness of sleep deprived people, sursa: http://www.bmj.com/content/341/bmj.c6614
3 - Are You Getting Enough Beauty Sleep?, sursa: http://www.webmd.com/beauty/skin/truth-about-beauty-sleep?page=1
4 - 10 Things to Hate About Sleep Loss, sursa: http://www.webmd.com/sleep-disorders/excessive-sleepiness-10/10-results-sleep-loss?page=2
5 - A good sleep can make you look younger, sursa: http://www.dailymail.co.uk/health/article-51130/A-good-sleep-make-look-younger.html
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

 
 
 
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.