Ce faci dacă ai gâtul înțepenit?

Ce faci dacă ai gâtul înțepenit?

Gâtul înțepenit - senzația de înțepenire resimțită la nivelul musculaturii gâtului - este frecvent însoțit de durere accentuată la mișcările de întoarcere sau de înclinare a capului de o parte și de cealaltă. (1)

Dificultatea la executarea mișcărilor gâtului este adesea cauzată de adoptarea unei poziții vicioase în timpul muncii la birou, grădinăritului, executării incorecte a unor exerciții fizice și uneori, în timpul somnului. (1), (3) Astfel de activități provoacă leziuni musculare în cazul solicitării îndelungate a mușchilor sau compresie a nervilor periferici în situațiile în care sunt adoptate poziții vicioase ale coloanei vertebrale timp îndelungat. (2)

Gâtul înțepenit poate fi însoțit de durere ușoară, moderată sau severă și cronică sau acută. Medicația analgezică și antiinflamatoare prezintă efecte benefice, însă nu tratează cauza înțepenirii gâtului. În cazurile în care este prezentă durere de intensitate crescută, însoțită de alte simptome și care nu cedează la adoptarea unei poziții corecte și la tehnici de relaxare musculară, este necesară adresarea medicului specialist de recuperare medicală și balneofizioterapie. (1)

Cauze ale durerilor resimțite la nivel cervical atunci când ai gâtul înțepenit

  • compresie nervoasă;
  • spasme musculare;
  • accidente sportive;
  • postură necorespunzătoare;
  • mișcări repetitive ale capului de o parte și de cealaltă;
  • menținerea gâtului într-o poziție vicioasă pentru o perioadă mai lungă de timp;
  • afecțiuni ale coloanei cervicale (osteoartrită cervicală, hernie de disc cervicală, spondiloză cervicală). (1)

 

Ce să faci dacă ai gâtul înțepenit

Disconfortul resimțit la nivel cervical cauzat de pozițiile adopate în timpul somnului și a muncii alterează semnificativ activitățile și calitatea vieții. La ameliorarea durerii și a senzației de gât înțepenit, cât și în cadrul prevenției apariției acestor simptome pot contribui următoarele:

  • în timpul lucrului la computer este recomandată adoptarea unei poziții verticale, cu evitarea aplecării capului spre înainte sau spre lateral;
  • poziția recomandată în timpul somnului este cea pe spate sau pe partea stângă sau dreaptă a corpului și evitarea poziției culcat pe burtă;
  • executarea unor exerciții ușoare de mobilitate a gâtului (către înainte și înapoi, întoarcerea și înclinarea capului pe o parte și pe cealaltă, rotirea umerilor către înapoi și revenirea lor);
  • evitarea sedentarismului și executarea unor activități fizice ușoare, care nu provoacă durere. Acestea contribuie la ameliorarea simptomatologiei și reducerea inflamației;
  • aplicarea unor comprese calde sau reci. Compresele reci se aplică în primele 48-72 ore, ulterior aplicându-se local căldura (se poate aplica sub forma dușurilor calde sau a compreselor);
  • masajul zonelor musculare dureroase;
  • medicația analgezică (ibuprofen, paracetamol) ameliorează simptomatologia, însă nu este indicat excesul medicamentos;
  • utilizarea unei saltele de dormit ferme și a pernelor anatomice speciale; (2)
  • asigurarea menținerii coloanei vertebrale într-o poziție adecvată în timpul exercițiilor fizice, cu evitarea ducerii către înainte a gâtului;
  • exerciții statice (șezutul cu spatele la perete și picioarele orientate orizontal spre înainte sau așezarea pe spate cu ridicarea picioarelor și poziționarea acestora astfel încât la nivelul genunchilor și a șoldurilor să se formeze unghiuri de 90⁰, menținerea acestor poziții fiind recomandată pentru 5-10 minute); (1), (3)
  • la recomandarea medicului utilizarea unui guler cervical pentru o perioadă de timp scurtă stabilită de acesta;
  • apelarea serviciilor medicale pentru consiliere, diagnosticare și conduită terapeutică specifică. (2)

Data actualizare: 13-03-2018 | creare: 13-03-2018 | Vizite: 506
Bibliografie
1. Relieve your stiff neck in seconds with these 21 simple tricks, link: https://dailyhealthpost.com/stiff-neck-remedies/
2. Do you have a stiff neck? Try these simple remedies, link: https://health.clevelandclinic.org/do-you-have-a-stiff-neck-try-these-simple-remedies/
3. Is your workout giving you a stiff neck, link: https://www.health.harvard.edu/pain/is-your-workout-giving-you-a-stiff-neck
Alte articole din aceeași secțiune:

Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.