Copiii îmbrăcați mai subțire devin mai rezistenți la frig și răceli? - ce spun studiile

©

Autor:

Copiii îmbrăcați mai subțire devin mai rezistenți la frig și răceli? - ce spun studiile

Multă lume crede că odată cu venirea frigului, există un risc mai mare de răceală sau gripă din simplul motiv al scăderii temperaturii. Adevărul este că aceste boli predomină în sezonul rece din simplul motiv că limităm pe cât posibil ieșirile afară (pentru că este rece/frig) și stăm înăuntru, în medii aglomerate de la școală sau locul de muncă. În aceste medii va exista cel puțin o persoană răcită (care poate a luat boala de la partenerul de viață sau de la copil) care va transmite virusul și acelora cu care intră în contact sau celor care ating aceleași suprafețe (comune).

Un studiu interesant care a analizat efectul frigului asupra gradului de îmbolnăvire a studiat 180 de voluntari împărțiți în două grupuri. Treisprezece voluntari din primul grup de 90 de persoane au avut picioarele reci, iar în următoarele zile au răcit. Partea și mai interesantă este că din grupul de control, care nu fusese expus la frig, tot cinci persoane au răcit. Cercetătorii au concluzionat că frigul în sine nu are efect asupra incidenței cazurilor de răceală și gripă ci modul în care circulă virusurile (cum iarna încăperile sunt aerisite mai rar, o persoană bolnavă îi poate îmbolnăvi și pe cei din jur). (1)

Deși nu există studii care să analizeze dacă hainele ceva mai subțiri întăresc imunitatea celor mici, cercetările limitate care există spun că expunerea la frig ar putea stimula reacția sistemului imunitar. Un studiu în acest sens a fost realizat de un sportiv scandinav și de câțiva susținători ai săi. Aceștia au făcut băi reci cu obiectivul de a ține la distanță răceala. Experimentul în sine a presupus o combinație între expunerea la apă rece ca gheața timp de 80 minute, exerciții de respirație și meditație. Ulterior, cercetătorii au injectat voluntarii cu o endotoxină care provoca simptome specifice răcelii (febră, dureri de cap, frisoane). Rezultatele au confirmat rezistența la răceală, însă nu au fost acceptate de vreun jurnal științific cu reputație, concluziile fiind publicate doar pe site-urile „curajosului”. Mai mult, repetarea experimentului de către alți voluntari nu s-au soldat cu aceleași rezultate. (2) (3) (4)

Mai apoi, un alt studiu spune că expunerea la frig pe timpul iernii activează un răspuns mai rapid din partea sistemului imunitar și, în teorie, ar putea crește capacitatea oamenilor de a reacționa în fața infecțiilor. (5)

Pe de altă parte, un studiu publicat în 2014 spune că frigul chiar contribuie la apariția răcelii. Atunci când este frig crește și viteza de înmulțire a rinovirusurilor. Studiul realizat pe rozătoare a arătat că genele care produc proteinele care luptă împotriva virusurilor sunt mai puțin active atunci când este frig, potrivit imunologilor de la Universitatea Yale. Mai mult, moleculele care detectează prezența virusurilor sunt mai puțin sensibile la infecție atunci când suntem expuși la temperaturi reduse. Chiar și în aceste condiții expunerea la virus tot este necesară pentru a căpăta răceala. Odată ce am inhalat câteva celulele ce țin de virus, corpul nostru devine un mediu favorabil înmulțirii acestui virus și apariției răcelii. (6)

Ce poți face pentru a stimula în mod natural răspunsul sistemului imunitar?

Cea mai bună modalitate de a apăra copiii de răceală sau gripă este să aibă un stil de viață sănătos. Fiecare componentă a organismului, inclusiv imunitatea, funcționează mai bine dacă adoptați strategii benefice precum: (7)

  • O dietă sănătoasă și echilibrată bogată în fructe și legume
  • Activitate fizică regulate
  • O greutate normal pentru vârsta și înălțimea sa
  • Un somn odihnitor
  • Spălarea pe mâini după toaletă, înainte de masă și după ce vine de afară


În fine, o altă modalitate de a fi mai rezistenți în fața frigului și a răcelii este să evitați contactul cu persoane bolnave și să vă spălați pe mâini după fiecare expunere într-un mediu aglomerat.


Data actualizare: 20-11-2019 | creare: 20-11-2019 | Vizite: 153
Bibliografie
1. Acute cooling of the feet and the onset of common cold symptoms. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16286463
2. Voluntary activation of the sympathetic nervous system and attenuation of the innate immune response in humans. https://www.pnas.org/content/111/20/7379.abstract
3. Testing the Ice Man. https://www.wimhofmethod.com/uploads/kcfinder/files/biology-now-chapter-22-Wim-Hof.pdf
4. Who is the Iceman? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5605164/
5. Immune system of cold-exposed and cold-adapted humans. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8925815
6. Temperature-dependent innate defense against the common cold virus limits viral replication at warm temperature in mouse airway cells . https://www.pnas.org/content/112/3/827
7. How to boost your immune system. https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-boost-your-immune-system
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Imbracamintea copilului mic
  • Cum și cu ce îmbrac bebelușul
  •  
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.