Ora de Vis - program audio - 13 sesiuni de hipnoterapie .
ROmedic Cabinete medicale Constanta Cabinete Psihoterapie Psihoterapie Constanta

Crearea unei echipe dinamice

Crearea unei echipe dinamice
Autor: Joseph Murphy
Crearea unei echipe dinamice

„Doreste-le altora ceea ce iti doresti tie. Aceasta este cheia pentru relatii umane armonioase.”

Piata muncii s-a schimbat radical in ultimul deceniu si continua sa se schimbe mai repede decat oricand de la inceputul Revolutiei Industriale. Lucrurile par ca se vor schimba si mai dramatic in urmatoarele decenii.

Era o practica obisnuita ca departamentul managerial sa ia toate deciziile si sa le transmita pe scara ierarhic inferioara catre muncitori. Vedem si vom continua sa vedem cum acest mod de lucru este inlocuit de o organizare cooperanta, in care oamenii de pe toate palierele decizionale sunt asteptati sa contribuie la orice aspect care tine de activitatea organizatiei. Realizarea diferitelor lucruri este acum o activitate efectuata de echipe – grupuri de oameni, condusi de un sef de echipa, care dezvolta impreuna un plan, il implementeaza si efectueaza controlul muncii.

Esenta acestei echipe o constituie hotararea comuna. Fara aceasta hotarare, membrii grupului actioneaza individual; cu aceasta hotarare, devin o unitate puternica a performantei colective.

Intr-o echipa ideala, fiecare asociat isi executa atributiile in completarea celor ale restului membrilor echipei, pentru a-i permite echipei sa-si realizeze obiectivul. Prin aceasta colaborare, rezultatul devine mai important decat partile din care este compus.

Un exemplu excelent in acest sens este o echipa de medici chirurgi. Fiecare membru al echipei – chirurgul, anestezistul, asistentele si ceilalti tehnicieni – isi exercita indatoririle individuale. Intr-o echipa competenta de chirurgi, membrii interactioneaza neintrerupt. Toti sunt dedicati aceluiasi scop: binele apcientului.

Exista exemple de echipe de succes in orice domeniu: sporturi de echipa, cercetarea medicala, echipele de pompieri si de salvare, dar si in orice aspect al unei afaceri.


Coordonarea echipei

Daca filozofia ta de conducere a echipei se bazeaza pe dictonul „Ori faci ca mine, ori pleci” , mai bine renunti. Liderul echipei nu este un tiran de moda veche. El ocupa locul de stimulator, care dezvolta si coordoneaza o echipa inteligenta si motivata sa faca treaba. Accentul se pune pe dezvoltarea calitatilor si coordonarea eforturilor unei echipe formate din asociati inteligenti si motivati.


Nu fii sef, fii lider

Pentru crearea unei echipe dinamice, motivate, trebuie sa renunti la a mai gandi ca un „sef”. Sefii iau decizii si dau ordine . Liderii de echipa coordoneaza grupuri de adulti care gandesc si care, impreuna, rezolva problemele cu care se confrunta . Liderii de succes creeaza un climat in care membrii echipei sunt incurajati sa faca individual analiza problemelor, sa sugereze solutii si sa participe la decizii. Sa analizam cateva dintre metodele folosite de lideri pentru a face acest lucru:

• Se asigura ca membrii echipei cunosc viziunea si misiunea organizatiei si a echipei si le mentin atentia indreptata spre indeplinirea acestor obiective.

• Sunt experti in comunicare si cunosc faptul ca a comunica este un drum cu 2 sensuri. Este foarte important ca lider sa-si comunice instructiunile si conceptele catre membrii echipei, dar este la fel de important pentru ei sa aiba atentia indreptata spre ideile si sugestiile venite din partea membrilor echipei

• Obiectivul de a dezvolta calitatile si capabilitatile membrilor echipei. Liderii de succes acorda timp ca sa identifice punctele forte si punctele slabe ale fiecarui membru al echipei, pentru a-l ajuta sa-si imbunatateasca performantele. Ii incurajeaza pe membrii echipei sa se dedice invatarii constante si le recomanda surse – atat din interiorul, cat si din afara organizatiei – care ii pot ajuta sa evolueze, atat ca individualitati, cat si ca membri ai echipei.

• Lucreaza cu membrii echipei ca sa stabilesti standardele de performanta, care sunt clare, realizabile si cuantificabile, si stabileste mijloacele prin care angajatii isi pot da seama de propriile performante.

• Ii motiveaza si ii inspira pe membrii echipei prin intermediul recunoasterii meritelor, al laudei si recompensei. Motiveaza si inspira echipa prin intermediul discutiilor personale, recunoasterii meritelor echipei si prin crearea unui climat de entuziasm.


Aplica „Regula de aur”

„Ce tie nu-ti place altuia nu-i face.” Regula de aur apare, intr-o forma sau alta, in toate marile religii ale lumii. Atunci cand a fost rugat sa reduca invataturile Scripturii la cea mai importanta dintre ele, marele invatat evreu Hillel, care a trait cu un secol inainte de Isus, a raspuns: „Cea mai importanta idee este aceea de a nu-i face aproapelui tau ceva ce nu ai vrea ca el sa-ti faca tie”. Psihologii moderni au reiterat aceasta regula, ca fiind un factor determinant in dezvoltarea relatiilor interpersonale.

Ce are in comun Regula de aur cu drumul spre a deveni un lider de succes? Hillel a raspuns si la aceasta intrebare. A spus: „Daca nu sunt eu insumi, cine va fi in locul meu? Dar daca sunt numai pentru mine, ce sunt?” Da, Dumnezeu ne-a dat puterea de a avea bogatie si abundenta. Este obligatia noastra sa dam ceea ce este mai bun din talentele si oportunitatile noastre, dar, odata cu acestea, vine si bogatia de a avea grija atat de noi, cat si de ceilalti.

Vei gasi Regula de aur la loc de cinste, ca un firmament de aur, in toate sistemele folosofice si de adoratie. S-ar putea sa nu apara cu aceleasi cuvinte, dar intentia ideii este aceeasi: anume ca ar trebui sa dam si altora, sa permitem si sa ne dorim pentru altii, aceleasi libertati de gandire, adoratie, implinire si reusite, pe care ni le dorim si pentru noi insine.

Atunci cand adoptam aceasta atitudine ca un cod etic personal – principiul nostru calauzitor – devine o influenta dinamica si o sursa de energie in viata cotidiana. Este comoara intelepciunii, ascunsa in adancurile fiintei noastre – un ghid, o directiva a inimii si a sufletului fiecarui barbat si fiecarei femei.

Trebuie sa ne programam subconstientul sa accepte ca nu existam numai pentru noi insine, ci ca o parte a unei echipe si ca fiecare coechipier este un partener, o persoana, care isi asuma si accepta responsabilitati pentru succesul echipei si care este gata sa contribuie cu o parte egala de efort si atitudine pentru reusita.

Atunci cand le lasam celorlalti libertatea totala de a gandi, a vorbi si de a lua decizii cu toata inima, ii socotim pe ceilalti ca fiind la fel ca noi. Este un parteneriat in care dam cel putin la fel de mult pe cat ne asteptam sa primim.


Calitatile necesare ca sa fii un bun membru al echipei

Asa cum am mentionat anteror, un lider de echipa nu este seful echipei, ci primul dintre cei egali. Toti membrii echipei trebuie sa conlucreze pentru atingerea scopurilor echipei. Succesul ca membru al unei echipe incepe prin realizare excelenta a partii din treaba care iti revine. Toti membrii echipei trebuie sa fie buni performeri. Dar performanta de varf, prin ea insasi, nu este de ajuns. Sa devii un bun membru al echipei presupune mai multe lucruri. Iata cateva sfaturi care sa te ajute sa atingi acest obiectiv:

• Asculta si participa activ la discutiile de echipa . Contribuie la fiecare discutie. Chiar daca nu ai idei originale de prezentat, comenteaza sugestiile celorlalti membrii si pune intrebari bune. Ofera-ti sprijinul. Ofera-te voluntar sa ajuti.

• Motiveaza-te singur . Stabileste-ti obiective personale care sunt complementare cu misiunea echipei. Va trebui sa muncesti pentru a le indeplini, asadar ar trebui sa te implici in stabilirea lor.

• Incearca lucruri noi . Nu-ti fie teama sa-ti asumi riscuri. Acesta este mijlocul de a avansa. Adu-ti aminte de broasca-testoasa. Este in perfecta siguranta atunci cand se afla in carapace, dar, daca vrea sa avanseze, treubie sa-si scoata capul.

• Studiaza trecutul echipei tale . Studiaza cultura organizatiei din care faci parte. Trebuie sa cunosti si sa intelegi misiunea ei. Analizeaza cat de mult se pliaza echipa ta cu obiectivele departamentului si ale organizatiei. Gandeste-te la modul in care munca ta se potriveste in acest angrenaj.

• Acorda atentie altor puncte de vedere . Asculta opiniile celorlalti membri ai echipei. Nu-ti fie teama sa-ti spui punctul de vedere, chiar daca este diferit sau chiar opus fata de cel al celorlalti. Apara-ti ideile, dar nu te incapatana asupra lor. Fii dispus la compromisuri, ca sa obtii consensul.

• Fii un jucator de echipa . Coopereaza! Nu fi competitor! Sprijina-ti colegii de echipa! Ajuta-i sa creasca, dandu-le informatii, asumandu-ti insarcinari dificile si antrenand membrii noi. Lauda-i pe colegii care s-au descurcat bine. Arata-le aprecierea colegilor care te-au ajutat sau au ajutat echipa.

• Construieste-ti increderea in tine . Fii constient de domeniile in care ai nevoie de imbunatatiri. De ex., daca esti timid, invata cum sa fii dezinhibat; daca nu esti un bun orator sau autor, ia lectii ca sa corectezi aceste neajunsuri.

• Nu lasa conflictele sa stea in calea progresului echipei . Daca tu si un coechipier aveti o neintelegere sau un conflict mai serios, rezolvati situatia cat mai repede posibil. Nu o lasa sa se deterioreze. Odata rezolvata, uita de existenta ei. Nu purta ranchiuna. „Lasa trecutul sa-si ingroape mortii.”

• Asuma-ti sarcini noi in cadrul echipei . Antreneaza-te ca sa poti face si munca celorlalti membrii ai echipei. In acest fel iti sporesti valoarea in cadrul echipei, purtand prelua sarcinile sau alte probleme, in cazul absentei unui coleg.

• Fa-ti insemnari asupra progreselor facute . Analizeaza periodic obiectivele personale si ale echipei. Verifica cat esti de aproape de atingerea lor. Fii pregatit sa iei masuri pentru corectarea problemelor care te impiedica sa progresezi.

Conceptul de echipa este bazat pe principiul ca membrii ei lucreaza impreuna ca sa obtina rezultatul dorit. Acesta inseamna ca toti membrii echipei vor face tot ceea ce este necesar pentru realizarea obiectivului. Aceasta presupune sa faci lucruri care nu iti plac, sa-i ajuti pe membrii mai lenti sa tina ritmul, sa lasi deoparte proiectele personale, pentru a ajuta echipa sa realizeze obiectivele mai importante.


Importanta increderii

Baza oricarei relatii, de serviciu sau din afara lui, este increderea. Daca membrii echipei nu au incredere in ei sau intr-unul sau mai multi membrii ai echipei, echipa nu va functiona niciodata.

Succesul sau esecul unui lider de echipa depinde de increderea echipei pe care o conduce. Daca oamenii au incredere in tine, tot ceea ce spui poate fi auzit. Daca oamenii nu au incredere in tine, mare parte din ceea ce spui le va intra pe o ureche si va iesi pe cealalta.

O persoana nu are nevoie de multe motive ca sa-si piarda increderea in alta persoana. Liderul echipei face o promisiune pe care esueaza sa o implineasca. Increderea este pierduta. Un membru nu-i da unui alt membru informatia de care acesta are nevoie; nimeni nu va mai avea incredere in acel membru.

Reconstruirea increderii nu este usoara. Daca intre membrii echipei domneste neincrederea, liderul echipei trebuie sa intervina ca sa rezolve problema. Oricum, daca membrii echipei isi pierd increderea in liderul echipei, acesta va trebui sa faca un efort extraordinar ca sa restabileasca o relatie de incredere.

Barbatii si femeile care sunt considerati demni de a fi colaboratori trebuie sa aiba incredere in ei, incredere in propriile abilitati de a gandi tipare originale de actiune. Daca exista potential in ei, increderea in sine il va scoate la iveala.

Orice ai face, incurajeaza-i pe membrii echipei sa cultive un spirit de independenta in indeplinirea planurilor lor. Da-le oportunitatea sa se exprime singuri in munca lor. In loc sa fie o biata rotita in sistem, incurajeaza-i sa gandeasca pe cont propriu, cat de mult posibil, chiar daca lucreaza pentru altcineva.


Schimbarea nu este usoara

Schimbarea felului in care lucrezi este adesea dificila. Necesita o schimbare radicala a felului in care iti privesti serviciul si pe tine insuti. Numanui nu-i place cu adevarat sa-si schimbe modul de a face lucrurile. Esti obisnuit sa-ti faci lucrurile intr-un anumit fel. Este confortabil sa le faci la fel in continuare. Schimbarea iti provoaca un dsiconfort. Dar progresul nu se poate face simtindu-te confortabil. Trebuie sa cobori adanc in subconstient si sa-l cureti de obiceiurile vechi si sa construiesti metode noi de a rezolva lucrurile.

Este o procedura dificila, dar merita. Unele dintre beneficiile pe care le castigi sunt urmatoarele:

• Postul tau . Este atat de simplu. Daca, bunaoara, compania da faliment, iti pierzi postul. Daca firma prospera, nu numai ca ai un serviciu, dar cresc si oportunitatile pe care le ai in firma. In lumea competitiva de astazi, daca o companie vrea sa prospere sau chiar sa supravietuiasca, trebuie sa se schimbe. Dar nici o companie nu se poate schimba daca membrii ei nu participa la schimbare. Prin acceptarea schimbarii, joci un mic rol in mentinerea viabilitatii companiei tale. Sustinand cu entuziasm schimbarea, cresti capabilitatea companiei tale de a infrunta competitia.

• Dezvoltarea ta personala . Mediul de lucru al echipei ii provoaca pe membrii sa-si foloseasca inteligenta, creativitatea si aptitudinile in rezolvarea problemelor echipei. Acum, in cele mai multe cazuri, este pentru prima data cand iti poti exprima ideile si poti contribui la felul in care se fac lucrurile. Acest lucru iti stimuleaza mintea si te incurajeaza sa-ti dezvolti cunostintele. Cu fiecare succes, increderea ta in tine creste. Atunci cand exista obstacole, si vor exista, concentrandu-te asupra succeselor obtinute in trecut in loc sa te cramponezi de situatia prezenta, te ajuta sa dezvolti optimismul de a accepta si a invata din aceasta piedica.

• Cariera ta . Daca scopul tau este acela de a avansa ierarhic in cadrul organizatiei, participarea activa in echipa iti va aduce experienta necesara pentru a conduce. Vei lua parte la intalniri de lucru, vei conduce proiecte, vei antrena si motiva coechipierii. Vei atrage atentia celor din departamentul managerial, pe masura ce contributiile tale vor fi apreciate. Atunci cand se vor forma echipe noi, vei fi pregatit pentru a fi numit ca lider al unei echipe.


Infrangerea rezistentei la schimbare

Nu esti singurul care se poate opune schimbarii; si alti membri din organizatia ta se pot opune oricarui efort de a fi mutati din grupuri de lucru in echipe. Cei mai multi oameni se opun schimbarii si vor cauta orice scuza ca sa pastreze lucrurile asa cum sunt.

Adesea, atunci cand sunt confruntati cu schimbari in felul in care se desfasoara activitatea, oamenii vor reactiona spunand: „Dar intotdeauna am facut lucrurile in felul acesta”. Ca sa schimbe modul de realizare al lucrurilor, membrii echipei trebuie sa creada in beneficiile schimbarii.

Un alt motiv pentru care oamenii vor opta pentru pastrarea lucrurilor neschimbate este „daca nu este stricat, nu-l repara” sau comentariul complementar „nu strica ceea ce se bucura de succes”.

Nu exista nici o indoiala ca multe dintre procesele, procedurile si metodele cu ajutorul carora s-au infaptuit lucrurile s-au bucurat de succes. Schimbarea nu trebuie facuta doar de dragul schimbarii. Ideea este ca, indiferent daca procesul „nu este stricat” si functioneaza bine, trebuie vazut ce schimbari se pot face pentru ca el sa functioneze si mai bine atunci cand este convertit la o activitate de echipa.

Avansarea la echipe de lucru nu va functiona daca varful conducerii nu este convins de valoarea acestei metode si nu-i va acorda intregul suport.

Supervizorii principali pot avea temerea ca rolurile lor vor fi diminuate si, poate, ca posturile lor vor fi desfiintate si vor privi schimbarea rolului lor ca o diminuare a statului.

Schimbarea de supervizor la lider de echipa nu se face peste noapte. Necesita timp si, uneori, este dificila. Supervizorilor trebuie sa le fie explicat clar cum vor beneficia de aceasta schimbare. Trebuie sa fie asigurati ca prin delegarea unora dintre atributiile lor vor avea mai mult timp la dispozitie ca sa-si imbunatateasca activitatea in general, sa abordeze proiecte noi si sa-si extinda orizonturile posturilor lor. Daca le vei hrani constiintele cu aceste asigurari, subconstientul lor le va absorbi, ajusta si-i va ajuta sa accepte schimbarile necesare.


Fa din fisa postului un efort de echipa

O echipa este formata din membri care poseda o varietate de abilitati, care pot fi unificate pentru atingerea obiectivelor echipei. Ceea ce face fiecare trebuie sa fie clar si consistent legat de directia echipei. Toti membrii ar trebui sa stie unde se incadreaza in planul general si cum, lucrand impreuna, vor reusi mai multe decat daca ar lucra pe cont propriu.

In proiectarea sarcinilor pe care le va executa echipa, liderul trebuie sa profite de cunostintele si experienta tuturor membrilor echipei. Asa cum obiectivele echipei sunt mult mai valide, atunci cand sunt urmarite de intreaga echipa, la fel este si fisa postului – procesele si metodele folosite pentru atingerea acelor obiective.


Colaborarea la proiect

Vechea zicala „2 minti sunt mai bune decat 1” poate fi extinsa la „3 minti sunt mai bune decat 2” si asa mai departe. Daca putem folosi puterea mintii celorlalti, combinata cu a noastra, posibilitatile de a avea succes cresc.

Lucrand in stransa colaborare cu ceilalti membri ai echipei si cu specialisti din afara ariei tale de competente, nu numai ca vei invata de la ei (si ei de la tine), dar interactiunea din interiorul grupului actioneaza ca un stimulent pentru propria gandire. Iti ascute inteligenta, iti ascute perspectiva, iti stimuleaza creativitatea. Iti sporeste puterea subconstientului, care te ajuta sa iei decizii mult mai intelepte si inovatoare.

Adesea, ideile unei persoane aprind alte idei in mintea altora. In creierul tau exista potential pentru nasterea unui numar infinit de ganduri. Mare parte din puterea creierului se gaseste in subconstient. Asteapta doar sa fie descoperita. Atunci cand un grup de oameni discuta despre o situatie, ideile apar din subconstientul unui membru al echipei, ca urmare a unui lucru spus de un alt membru al echipei. Orice idee poate planta o samanta intr-o alta minte, care da nastere altei idei; de vreme ce fiecare persoana exprima ganduri si concepte, fiecare dintre ceilalti participanti absoarbe, adapteaza si da forma acelor idei in propria lui minte si efortul colaborarii are ca rezultat o noua gandire, care nu ar fi putut aparea de la sine.


Colaborarea sporeste entuziasmul

Atunci cand oamenii participa la luarea unei decizii, ei se dedica succesului acestei decizii. Faptul ca au fost parte a procesului de luare a deciziei le da dreptul de „proprietate” asupra programului. Si nu exista nimic mai puternic decat proprietatea, care sa fie capabila sa genereze entuziasmul. Mintea continua sa repete: „Este proiectul meu. Trebuie sa reuseasca”.

Ceea ce se intampla in minte are consecinte in viata reala. Atunci cand oamenii devin cu adevarat entuziasti, poti vedea asta in stralucirea privirii, in personalitatea lor alerta si vibranta. O poti vedea in sprinteneala mersului. O poti vedea in verva intregii lor fiinte. Entuziasmul face diferenta in atitudinea unui om fata de ceilalti, fata de postul ocupat, fata de lume. Face marea diferenta in energia si incantarea existentei umane.

Michelle Peluso, presedintele consiliului de administratie al companiei Travelocity, o companie online de transport, este sigura ca este sprijinita de echipe entuziaste, asigurandu-se ca aceste echipe sunt unite. Filosofia ei se bazeaza pe faptul ca oamenii merg la serviciu deoarece cred in oamenii din jurul lor si in ceea ce ei reprezinta: egalii lor, colegii lor si convingerea ca firma lor face ceva special pentru clientii sai.

Peluso isi motiveaza echipa in diferite feluri: trimite e-mailuri saptamanale, in care descrie felul in care Travelocity castiga experienta de la clienti. Isi roaga angajatii sa nominalizeze un coleg care reflecta cel mai bine valorile intrinseci ale companiei, descriind aceste valori si munca lor. Isi incurajeaza membrii echipei sa poarte o comunicare regulata cu echipa – nu doar ca sa rezolve o problema. Relationeaza direct cu toate echipele ei, organizand pranzuri lunare, la care poate participa oricine si este oricand deschisa pentru conversatii banale, deschise. Face adesea vizite la birouri si dsicuta despre finantele companiei, pozitia in piata si alte probleme, ceea ce este impresionant pentru membrii echipei, care vor sa stie ca eforturile lor genereaza rezultate.


Antreneaza-ti colegii de echipa dandu-le responsabilitati

Responsabilitatea este un mare dezvoltator de putere. Acolo unde exista responsabilitate, exista si crestere. Oamenii care nu ajung niciodata in pozitii de responsabilitate, nu se dezvolta niciodata la capacitate maxima. Pentru ca nu au fost niciodata obligati sa faca planuri pentru ei insisi, nu si-au dezvoltat niciodata originalitatea, inventivitatea, independenta, increderea in sine, energia si rezistenta. Puterea de a crea, de a face combinatii, de a rezolva situatii de urgenta, puterea care vine din marsul continuu al fortelor cuiva, in lupta cu situatii dificile, de a face ajustarile necesare, rezistenta sau puterea care fac pe cineva sa depaseasca eventualele crize din viata unei natiuni sau a unei afaceri se dezvolta in ani de antrenament practic cu mare responsabilitate.

 
Programare