Impactul muzicii asupra învățării și memoriei

Muzica joacă un rol semnificativ în viaÈ›a noastră de zi cu zi, nu doar ca o formă de divertisment, ci È™i ca un mijloc de a influenÈ›a procesele cognitive, cum ar fi învățarea È™i memoria. Un studiu recent realizat de Yiren Ren, doctorand în anul È™ase la Școala de Psihologie din cadrul Georgia Tech, aduce noi perspective asupra modului în care muzica poate modula memoria È™i influenÈ›a stările emoÈ›ionale. Studiul a fost publicat în revistele PLOS One È™i Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience (CABN), oferind dovezi valoroase despre modul în care muzica poate fi utilizată atât în viaÈ›a cotidiană, cât È™i în intervenÈ›ii clinice.
Muzica și modularea memoriei
Studiile realizate de Yiren Ren È™i echipa sa au explorat impactul muzicii asupra memoriei în două moduri diferite. Primul studiu a analizat cum muzica poate influenÈ›a calitatea amintirilor în momentul formării acestora, concentrându-se pe procesul de învățare. Al doilea studiu a investigat modul în care muzica poate schimba emoÈ›iile asociate cu amintirile deja existente.
Dr. Thackery Brown, consilierul de facultate al lui Ren È™i coautor al studiului, explică: „Unul dintre studii se concentrează pe modul în care muzica poate influenÈ›a calitatea memoriei atunci când aceasta se formează, fiind vorba despre învățare. Celălalt studiu se axează pe amintirile deja existente È™i întreabă dacă putem schimba emoÈ›iile asociate cu acestea folosind muzica.”
Crearea stărilor emoționale prin muzică
Când vizionăm un film cu o coloană sonoră puternică, muzica ne îndrumă emoÈ›iile în direcÈ›ia dorită de compozitor. În studiul CABN, Ren, Brown È™i colaboratorii lor de la Universitatea din Colorado au demonstrat că acest tip de „muzică de stare” poate fi suficient de puternic pentru a modifica felul în care ne amintim trecutul.
Studiul a inclus 44 de studenÈ›i de la Georgia Tech care au ascultat coloane sonore de film în timp ce îÈ™i aminteau o amintire dificilă. ParticipanÈ›ii nu au fost identificaÈ›i ca având tulburări de dispoziÈ›ie, deoarece scopul studiului a fost de a evalua modul în care muzica poate modula nivelul emoÈ›ional al amintirilor într-un grup aleatoriu de oameni.
Rezultatele au arătat că participanÈ›ii au integrat noi emoÈ›ii în amintirile lor care corespundeau stării muzicii ascultate. Acest efect a fost persistent, deoarece a doua zi, când participanÈ›ii È™i-au reamintit aceleaÈ™i amintiri, dar fără muzică, tonul emoÈ›ional a rămas similar cu cel indus de muzica ascultată cu o zi înainte.
Cercetătorii au monitorizat această activitate cerebrală folosind imagistica prin rezonanță magnetică funcÈ›ională (fMRI), observând creÈ™terea conectivității între amigdala, responsabilă de procesarea emoÈ›iilor, È™i alte zone ale creierului asociate memoriei È™i integrării informaÈ›iilor. „Acest studiu evidenÈ›iază maleabilitatea memoriei în răspuns la muzică È™i rolul puternic pe care muzica îl poate juca în schimbarea amintirilor existente,” spune Ren.
Importanța familiarității muzicii
Al doilea studiu a pus întrebarea: Ar trebui să ascultăm muzică în timp ce lucrăm sau studiem? Dacă da, există tipuri de muzică mai benefice decât altele? Răspunsul poate depinde, parÈ›ial, de preferinÈ›ele personale, dar cercetările lui Ren sugerează că familiaritatea È™i structura muzicii joacă un rol esenÈ›ial.
Studiul a inclus 48 de participanÈ›i care au fost rugaÈ›i să înveÈ›e secvenÈ›e de forme abstracte în timp ce ascultau diferite tipuri de muzică. Ren a comparat efectele muzicii familiare, cu un tipar tradiÈ›ional de ton, ritm È™i melodie, cu muzică familiară, dar atonală. Rezultatele au arătat că muzica familiară È™i previzibilă a ajutat participanÈ›ii să înveÈ›e È™i să-È™i amintească mai uÈ™or secvenÈ›ele de forme, în timp ce muzica atonală a îngreunat procesul de învățare.
„În funcÈ›ie de familiaritatea È™i structura sa, muzica poate ajuta sau împiedica memoria,” spune Ren, care doreÈ™te să aprofundeze mecanismele neuronale prin care muzica influenÈ›ează comportamentul uman.
Concluzii și perspective viitoare
Ren îÈ™i propune să finalizeze studiile de doctorat în decembrie È™i caută poziÈ›ii de cercetare postdoctorală care să-i permită să continue munca începută la Georgia Tech. Ea doreÈ™te să dezvolte terapii bazate pe muzică pentru condiÈ›ii precum depresia sau tulburarea de stres posttraumatic (PTSD), explorând în acelaÈ™i timp noi strategii de reabilitare pentru populaÈ›iile îmbătrânite È™i pentru persoanele cu demență.
„Aceste studii timpurii dezvăluie că muzica poate ajuta sau împiedica memoria, în funcÈ›ie de familiaritatea È™i structura sa,” spune Ren. „Sunt încântată să combin dragostea mea pentru muzică cu interesul pentru memorie, deoarece cred că următoarea fază a cercetării mele ar putea oferi dovezi valoroase pentru susÈ›inerea dezvoltării unor intervenÈ›ii bazate pe muzică pentru sănătatea mentală È™i funcÈ›ia cognitivă.”
DOI: 10.3758/s13415-024-01200-0
Image by freepik
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
- GLP-1 crește sațietatea preingestivă prin circuite hipotalamice la șoareci și oameni
- Noi tehnici neuroimagistice studiază stimularea cerebrală pentru depresie
- Dezechilibrul colesterolului și defecte de neurotransmisie în neurodegenerare
- Modificările cerebrale la femei în funcție de ciclul menstrual
intră pe forum