Mituri despre sexualitate care încă persistă în cuplurile din România

©

Autor:

Mituri despre sexualitate care încă persistă în cuplurile din România
Pentru a înţelege de ce, şi astăzi, multe cupluri româneşti rătăcesc printre ruşini şi neclarităţi când vine vorba de intimitate, trebuie să privim puţin înapoi. În 1966, Decretul 770 a interzis aproape complet avortul şi a blocat importul de contraceptive, încercând să împingă populaţia de la 20 la 30 de milioane de locuitori. Femeile au devenit “resursă demografică”: erau chemate anual la controale ginecologice obligatorii, iar cuplurile fără copii plăteau o taxă de celibat de până la 10 % din salariu. Starea de teamă era reală. În lipsa anticoncepţionalelor şi sub spectrul unei sarcini forţate, multe femei au început să evite contactele sexuale sau să negocieze “relaţii distanţate”, arată interviurile de profunzime realizate imediat după 1989. Între 1980-1989, România a înregistrat cea mai mare mortalitate maternă din Europa, cauzată aproape exclusiv de avorturi clandestine. Această moştenire lasă urme invizibile în modul în care generaţiile de după 1990 privesc încă sexualitatea: între dorinţa firească de plăcere şi reflexul de auto-cenzură. Articolul de faţă demontează şapte mituri mai puţin discutate, dar extrem de vii în cultura noastră relaţională.

1. „Sexul e pentru procreaţie; plăcerea este un moft.”

În anii comunismului, manualele de igienă şi revistele de partid vorbeau despre “nobila misiune a maternităţii” şi despre datoria “de a da naştere unor copii sănătoşi pentru patrie”. Plăcerea nu era condamnată direct, ci pur şi simplu ignorată. Multe cupluri de astăzi poartă, fără să ştie, ecoul acestei doctrine: dacă nu există un motiv “serios” (sarcină, conciliere conjugală), intimitatea pare inutilă sau vinovată. În terapie descopăr adesea parteneri care se iubesc, dar îşi refuză momentele erotice “pentru că nu mai au un scop”. Reapropierea începe abia când înţeleg că plăcerea este o nevoie umană legitimă, nu un moft occidental, iar viaţa sexuală nu are de ce să depindă de planul de naştere al familiei.

2. „Soţia bună nu iniţiază; bărbatul e «vânătorul».”

Modelele tradiţionale accentuate de propaganda epocii – el puternicul vanator, ea figura maternă devotată – continuă să apese relaţiile. Femeile se tem că, dacă cer deschis intimitate, vor fi judecate; bărbaţii, în schimb, se simt obligaţi să dorească mereu. Când rolurile sunt relaxate şi iniţiativa devine reciprocă, presiunea dispare, iar jocul erotic capătă prospeţime.

3. „Despre sex nu se vorbeşte – se ghiceşte.”

Deceniile de cenzură au lăsat ideea că lucrurile cu adevărat intime “nu se discută, se fac”. În realitate, lipsa dialogului transformă dormitorul într-un teren minat de presupuneri. Intimitatea creşte nu din ghicit, ci dintr-o comunicare blândă, lipsită de ruşine.

4. „După naştere, femeia îşi pune sexualitatea «în aşteptare».”

Încă persistă ecoul eroizării maternităţii: mama bună se dă pe sine la o parte. În multe cupluri, anii de după naştere devin o pauză erotică nediscutată, iar dorinţa reînviată e privită cu suspiciune. Reconectarea cu propriul corp şi momentele intime programate conştient redau identitatea de femeie, nu doar de mamă.

5. „Pornografia e numai pentru bărbaţi şi strică relaţia.”

După 1990, avalanşa de materiale XXX a surprins o societate fără educaţie sexuală. Fără dialog, pornografia devine fie secret de ruşine, fie sursă de conflict. Când cuplurile discuta deschis despre limite, curiozităţi şi fantezii, conţinutul vizual îşi pierde caracterul ameninţător şi poate fi integrat (sau exclus) cu sens.

6. „Dacă eşti înşelat(ă), e vina ta – nu l-ai «ţinut».”

În cultura noastră, persoana trădată poartă adesea stigmatul eşecului. Realitatea este că infidelitatea este alegerea celui care o comite; responsabilitatea nu se poate transfera. Vindecarea începe când ruşinea este înlocuită de clarificarea nevoilor reale ale ambilor parteneri.

7. „Educaţia sexuală distruge inocenţa.”

În lipsa orelor de educaţie sexuală, tinerii îşi iau informaţiile de pe forumuri, pornografie sau din folclor. Inocenţa nu dispare când vorbim despre corp, plăcere şi siguranţă; dispare atunci când lăsăm frica şi ruşinea să ocupe locul cunoaşterii.

În loc de concluzie

Istoria recentă ne-a învăţat să privim sexualitatea prin filtrul obligaţiei şi al tăcerii. Astăzi avem şansa să o privim prin filtrul cunoaşterii şi al respectului faţă de propriul corp. Psihosexologia oferă exact acel spaţiu: fără dogme, fără ruşini impuse, ci cu întrebări oneste şi răspunsuri bazate pe știință. Când miturile se risipesc, rămâne libertatea de a trăi intimitatea ca pe o sursă de vitalitate, apropiere şi bucurie autentică.

Data actualizare: 17-06-2025 | creare: 17-06-2025 | Vizite: 131
Bibliografie
1. Bădescu, Ilie, coord. Enciclopedia valorilor reprimate: Sexualitatea. București: Editura Mica Valahie, 2011.
2. Kligman, Gail. The Politics of Duplicity: Controlling Reproduction in Ceausescu's Romania. University of California Press, 1998.
3. Rothschild, Babette. The Body Remembers: The Psychophysiology of Trauma and Trauma Treatment. Norton, 2000.
4. Voiculescu, Alexandra. “Sexualitate și rușine: Moșteniri culturale în România postcomunistă.” Revista de Psihologie Socială, vol. 17, nr. 2, 2015.
5. Tănăsescu, Ana. “Sexualitatea feminină și maternitatea: între presiune socială și autocenzură.” Studii de Gen, USH, 2020.
6. Giddens, Anthony. Transformarea intimității. Editura Univers, 2000.
7. World Health Organization – Europe. Sexual and reproductive health country profile – Romania, WHO Europe, 2022.
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeasi sectiune: