Noile norme privind publicitatea la tutun, aplicate din 2009

Data publicării: 30-01-2008

Executivul a modificat miercuri, printr-o ordonanta, Legea nr. 457/2004 privind publicitatea si sponsorizarea produselor din tutun, in vederea eliminarii prevederilor care permit, in mod direct sau indirect, promovarea consumului de tutun si a produselor din tutun in randul copiilor, adolescentilor si tinerilor.
Actul normativ stabileste ca distribuirea gratuita a produselor din tutun tinerilor cu varsta sub 18 ani sau sponsorizarea pentru produsele din tutun a evenimentelor si activitatilor destinate acestora sunt interzise, iar noile prevederi se vor aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2009.
"Intentia noastra este de a proteja copiii si adolescentii, in conditiile cresterii consumului produselor din tutun in randul acestora", a afirmat ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, la finalul sedintei de Guvern de miercuri.
Potrivit datelor statistice, majoritatea fumatorilor incep sa fumeze inainte de a implini 20 de ani. In Romania, circa 35% dintre persoanele intre 15 si 24 ani sunt fumatoare.
Conform actului normativ, este interzisa publicitatea la produsele din tutun in presa scrisa si in orice alte publicatii si materiale tiparite, in salile de spectacol, cinematografe sau alte tipuri de sali de proiectie a materialelor vizuale destinate publicului.
De asemenea, este interzisa publicitatea realizata prin intermediul mesajelor inscriptionate pe suprafetele interioare si exterioare ale mijloacelor de transport in comun, precum si pe cele exterioare ale oricarui mijloc de transport, precum si folosirea marcilor produselor din tutun pe alte produse decat cele de tutun sau pe servicii care nu au legatura cu comertul cu produse din tutun, cu exceptia acelor produse necesare fumatului, precum scrumiere, brichete, chibrituri, a declarat Nicolaescu.
Se interzice publicitatea pentru produsele din tutun realizata prin crearea, comercializarea sau oferirea gratuita de jocuri, inclusiv cele destinate utilizarii pe calculator sau jucarii care promoveaza fumatul sau in care este utilizata o marca de produs din tutun.
Actul normativ actualizeaza si cuantumurile amenzilor aplicate pentru nerespectarea prevederilor din Legea nr. 457/2004. Astfel, distribuirea gratuita a produselor din tutun tinerilor cu varsta sub 18 ani se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 5.000 de lei la 10.000 de lei pentru persoanele juridice, respectiv cu amenda de la 500 de lei la 1.000 de lei pentru persoanele fizice.
Sponsorizarea pentru produsele din tutun a evenimentelor sau activitatilor destinate tinerilor sub 18 ani sau a evenimentelor si activitatilor care se desfasoara in unitatile medicale sau in unitatile de invatamant medico-farmaceutic se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei.
Nerespectarea prevederilor privind publicitatea produselor din tutun se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 10.000 de lei la 50.000 de lei.
La data intrarii in vigoare a Ordonantei, se abroga OUG nr. 55/1999.
30-01-2008, Vizualizari 1598
 Agentia Nationala de Presa Agerpres Stirile medicale sunt furnizate de Agentia Nationala de Presa "Agerpres", partenerul nostru pe sectiunea de Noutati si Stiri medicale.