Ce temperatură să alegem la duș sau la baie?

©

Autor:

Ce temperatură să alegem la duș sau la baie?

Din cele mai vechi timpuri, hidroterapia reprezintă una dintre cele mai utilizate metode de tratament naturist din întreaga lume. Utilizarea apei sub diverse forme și la temperaturi adecvate poate avea multiple efecte pozitive asupra diferitelor sisteme ale organismului. Astfel, dușurile zilnice pot fi privite drept o alternativă modernă a hidroterapiei, disponibilă oricărei persoane. Rămâne însă de văzut care este temperatură optimă a apei la duș sau la baie, raportată la momentul zilei, astfel încât să obținem un maximum de beneficii asupra stării de sănătate fizică și psihică. (1, 2)

Care este temperatura optimă a apei pentru duș sau baie?

În prezent, nu există o valoare unanim acceptată în ceea ce privește temperatura ideală a apei pentru duș/baie. Cu toate acestea, majoritatea medicilor dermatologi recomandă o temperatură medie de 37-38,3°C, dar nu mai mult de 41°C. (9, 10)
Totuși, variația temperaturii apei spre tonuri mai calde sau mai reci în timpul dușului poate oferi organismului diverse avantaje.

Dușurile cu apă caldă (37-41°C)

De cele mai multe ori, oamenii sunt tentați să apeleze la dușurile fierbinți pentru a reduce stresul acumulat în timpul zilei. Pe lângă starea de relaxare musculară indusă, dușurile cu apă caldă prezintă următoarele avantaje asupra organismului:

Îmbunătățesc activitatea aparatului cardiovascular

Un studiu realizat în 2014 indică faptul că dușurile cu apă caldă îmbunătățesc fluxul sanguin la persoanele diagnosticate cu insuficiență cardiacă cronică, datorită procesului fiziologic de vasodilatație ce apare în urma expunerii organismului la temperaturi ridicate. De asemenea, au fost evidențiate efecte pozitive ale imersiei membrelor inferioare în apă caldă asupra rigidității arteriale. Rigiditatea arterială apare ca urmare a diminuării flexibilității pereților arteriali și reprezintă un factor de risc major al aterosclerozei și implicit al apariției hipertensiunii arteriale. (1, 2, 3)

Îmbunătățesc activitatea cerebrală

Rezultatele unui studiu ce au vizat efectele băilor cu apă fierbinte asupra activității cerebrale indică o creștere semnificativă a concentrației factorului neurotrofic derivat din creier (BDNF - brain-derived neurotrophic factor), datorată hipertermiei. Așa cum sugerează denumirea acestuia, factorul neurotrofic derivat din creier reprezintă un compus proteic ce îndeplinește funcții deosebit de importante la nivelul creierului și al măduvei spinării precum:

  • promovează creșterea, dezvoltarea și supraviețuirea celulelor nervoase
  • inhibă moartea neuronală
  • susține neuroplasticitatea
  • asigură funcționarea optimă a proceselor cognitive (învățarea, memoria)
  • previne apariția bolilor neurodegenerative. (1, 2, 4)

Contribuie la ameliorarea simptomelor răcelii

Dușurile/băile cu apă caldă, dar și aburul creat în timpul acestora:

  • înlătură senzația de frig
  • hidratează pasajele nazale
  • induc starea de relaxare a organismului
  • facilitează eliberarea căilor respiratorii. (5, 6)

Sporesc șansele de a avea un somn odihnitor

Dușurile fierbinți pot îmbunătății calitatea somnului prin:

  • activarea sistemului nervos parasimpatic (ceea ce induce starea de oboseală)
  • relaxare musculară
  • scăderea temperaturii corporale. (2, 5)

Scad glicemia

Cercetările efectuate până în prezent raportează că un duș fierbinte contribuie la scăderea glicemiei și la arderea caloriilor. În ceea ce privește consumul caloric, un duș cald/fierbinte este echivalent cu o plimbare de 30 de minute. Mai mult, o baie cu apă caldă poate reduce nivelul de zahăr din sânge cu aproximativ 10%, constatare extrem de importantă pentru gestionarea diabetului zaharat de tip 2. (7, 8)

Favorizează curățarea pielii în profunzime

Apa caldă favorizează deschiderea porilor de la nivel tegumentar și permite astfel înlăturarea celor mai dificile pete. (5)

Dușurile cu apă rece (10 – 14°C)

Deși ideea de a face duș/baie cu apă rece pare a fi de-a dreptul înfricoșătoare pentru mulți oameni, acest ritual poate oferi, de asemenea, numeroase beneficii organismului și anume:

Calmează senzația de mâncărime a pielii

Dușurile cu apă caldă îndepărtează uleiurile naturale cu rol de protecție de pe suprafața tegumentului, agravând astfel senzația de mâncărime. Din acest motiv, în cazul persoanelor ce prezintă eczeme sau psoriazis sunt recomandate dușurile cu apă rece. (2, 5, 11)

Stimulează circulația sanguină

Stimularea circulației sanguine reprezintă unul dintre principalele motive pentru care dușurile cu apă rece sunt benefice și chiar recomandate. Contactul tegumentului cu apa rece determină vasoconstricție periferică, îmbunătățind astfel circulația sanguină la nivelul țesuturilor profunde. De asemenea, în urma unui studiu efectuat în 2019 s-a observat că dușurile cu apă rece după antrenament/efort fizic împiedică deshidratarea, prin răcirea corpului. (2, 5)

Contribuie la înviorarea organismului la începutul zilei

Dușul rece de dimineață reprezintă un șoc minim pentru organism, declanșând o stare de alertă la nivelul acestuia. Astfel, are loc creșterea aportului de oxigen, precum și a ritmului cardiac. (5)

Conferă strălucire pielii și firelor de păr

Apa rece, spre deosebire de apa fierbinte, nu înlătură stratul natural de sebum ce protejează suprafața pielii și părului. De asemenea, apa rece închide cuticulele părului, împiedicând evaporarea apei de la acest nivel. (5)

Prezintă efect anti-inflamator

Conform studiilor, expunerea la apă rece determină apariția unui fenomen denumit analgezie indusă de stres (SIA - stres-induced analgesia). Analgezia indusă de stres presupune suprimarea durerii ca un răspuns automat la acțiunea unor stimuli condiționați sau necondiționați (în acest caz, apa rece). (1, 2, 13)

Reduc nivelul seric de cortizol

Cortizolul reprezintă un hormon eliberat ca răspuns la acțiunea agenților stresori. În urma expunerii la apă rece, concentrația serică de cortizol scade și astfel nivelul de stres din organism este diminuat. (2, 12)

Cresc nivelul de endorfine

Hidroterapia reprezintă o metodă tot mai populară utilizată în tratamentul depresiei. În cazul persoanelor care prezintă stări depresive, dușurile reci reprezintă o alternativă mai ușoară la terapia cu electroșoc. Apa rece trimite impulsuri electrice la nivel cerebral, determinând astfel eliberarea de endorfine („hormonii fericiriiˮ). Un nivel ridicat de endorfine induce starea de bine a organismului. (2, 14, 15)

Cresc rata metabolică

Expunerea la apă rece produce o intensificare a proceselor metabolice, generatoare de căldură, cu scopul menținerii în limite fiziologice a temperaturii corporale. (2, 14)

Amplifică frecvența cardiacă și tensiunea arterială

Apa rece determină activarea sistemului nervos simpatic care pregătește organismul pentru elaborarea unui răspuns de tip luptă sau fugă (fight-or-flight) ce presupune:

  • creșterea frecvenței cardiace
  • creșterea tensiunii arteriale
  • creșterea frecvenței respiratorii
  • dilatarea pupilelor (midriază)
  • creșterea activității musculare
  • eliberarea de catecolamine (adrenalină și noradrenalină). (2, 16, 17)

Prezintă un potențial rol în reducerea masei corporale

În timpul dușului cu apă rece sunt activate celulele adipoase brune, implicate în procesul de termogeneză. Aceste celule pot contribui la lupta împotriva obezității, întrucât generează căldură prin arderea grăsimilor. (5)

Pot răci dacă fac duș/baie cu apă rece?

Răspunsul este nu. Răceala apare în urma unei infecții virale, iar dușurile reci nu fac organismul uman mai atractiv pentru aceste virusuri. (18)

Pe care îl alegem?

  • În cazul pacienților diagnosticați cu artrită, dușurile cu apă caldă/fierbinte îmbunătățesc mobilitatea organismului;
  • Dușurile cu apă rece sunt benefice atunci când există leziuni însoțite de inflamații, datorită efectului anti-inflamator;
  • Persoanele ce prezintă eczeme, psoriazis sau orice tip de erupții la nivelul tegumentului ar trebui să evite dușurile fierbinți, întrucât acestea pot usca și irita suplimentar pielea;
  • Dușurile cu apă caldă făcute cu 1-2 ore înainte de a adormi contribuie la îmbunătățirea calității somnului;
  • Dușurile cu apă rece nu reprezintă o alegere potrivită pentru persoanele răcite.


O tehnică dezvoltată de dr. Sebastian Kneipp presupune efectuarea unor dușuri de contrast, prin alternarea temperaturii apei de la rece la cald după fiecare minut. Scenariul ideal cuprinde 5 cicluri de 1 minut apă rece - 1 minut apă caldă. Beneficiile dușurilor de contrast provin, pe de o parte, din direcționarea fluxul sanguin către țesuturile profunde (efect determinat de apa rece), iar pe de altă parte, din vasodilatația produsă de apa fierbinte, care favorizează irigarea completă a mușchilor, dar și a diferitelor sisteme de organe. Astfel, sunt intensificate procese fiziologice precum regenerarea și detoxifierea. (2, 5)

Concluzii

Dușurile zilnice reprezintă o alternativă modernă a hidroterapiei, disponibilă oricărei persoane. Deși, temperatura optimă pentru duș/baie este considerată 37-38°C, variația acesteia spre tonuri mai reci sau mai calde poate aduce multiple beneficii organismului. Cu toate acestea, evitarea temperaturilor extreme este deosebit de importantă. În timp ce dușurile prea fierbinți pot provoca uscarea excesivă a tegumentului, dușurile/băile prea reci pot avea consecințe asupra sistemului cardiovascular precum: bătăi neregulate ale inimii și scăderea tensiunii arteriale sub limita fiziologică.


Data actualizare: 23-09-2021 | creare: 23-09-2021 | Vizite: 342
Bibliografie
1. Efecte științifice ale hidroterapiei, bazate pe dovezi, asupra diferitelor sisteme ale organismului, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4049052/
2. Care sunt beneficiile dușurilor cu apă caldă și cu apă rece?, link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/327461
3. Efectele acute ale băilor calde asupra rigidității arteriale la femeile sănătoase tinere și în vârstă, link: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00421-011-2066-1
4. Băile în apă fierbinte determină creșterea nivelului seric de BDNF la bărbații sănătoși, link: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02656736.2017.1394502
5. Dușul rece vs dușul cu apă caldă. Care este mai bun?, link: https://www.healthline.com/health/cold-shower-vs-hot-shower#Why-do-we-like-hot-showers?
6. 8 sfaturi pentru a trata răceala și gripa în modul „natural”, link: https://www.webmd.com/cold-and-flu/8-tips-to-treat-colds-and-flu-the-natural-way
7. Baia fierbinte ar putea îmbunătăți gestionarea diabetului de tip 2, link: https://www.diabetes.co.uk/news/2016/aug/hot-bath-could-boost-type-2-diabetes-management-97414776.html
8. 5 beneficii ale dușurilor fierbinți asupra stării de sănătate, link: https://www.healthshots.com/preventive-care/self-care/here-are-the-5-health-benefits-of-having-a-hot-shower/
9. Temperatura optimă a apei (în timpul dușului) pentru pielea ta, link: https://www.skinvision.com/articles/best-shower-temperature-for-your-skin/
10. Care este temperatură optimă a apei în timpul dușului?, link: https://www.rheemasia.com/blog/what-is-the-ideal-temperature-to-shower-in/
11. Răspunsul definitiv cu privire la beneficiile dușurilor calde și reci pentru sănătatea ta, link: https://www.insider.com/cold-shower-vs-hot-shower
12. Răspunsuri fiziologice umane la scufundarea în apă de diferite temperaturi, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10751106/
13. Analgezia indusă de stres, link: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301008209000574
14. Beneficiile dușului rece pentru sănătatea ta, link: https://www.healthline.com/health/cold-shower-benefits
15. Dușul rece adaptat ca tratament potențial pentru depresie, link: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S030698770700566X
16. Răspunsuri cardiovasculare la dușuri/ băi cu gheață, link: https://journals.physiology.org/doi/abs/10.1152/jappl.1964.19.6.1145?journalCode=jappl
17. Înțelegerea răspunsului la stres, link: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/understanding-the-stress-response
18. Dacă ies afară cu părul umed mă pot îmbolnăvi?, link: https://www.mayoclinichealthsystem.org/hometown-health/speaking-of-health/can-wet-hair-make-you-sick
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

 
 
 
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.