Copiii bilingvi au o mai mare flexibilitate cognitivă

©

Autor:

Copiii bilingvi au o mai mare flexibilitate cognitivă
Comutarea între două sau mai multe limbi străine măreşte controlul mental.

Potrivit unui studiu nou, vorbirea mai multor limbi străine nu doar că expune copilul la mai multe seturi de vocabulare, dar oferă şi alte beneficii ascunse, cum ar fi controlul cognitiv.

Cercetătorii din Canada au investigat modul în care capacitatea unui copil de a rezolva probleme este influenţată de vorbirea a două sau mai multe limbi străine. Ceea ce s-a descoperit este că acei copii care cunosc două limbi străine şi care sunt obişnuiţi să comute între ele, au o flexibilitate mentală mai mare când vine vorba de anumite exerciţii care le solicită gândirea, decât cei care cunosc o singură limbă.

Copiilor le poate fi greu la început să-şi dezvolte abilitatea de a trece de la o limbă la alta, în contexte diferite, dar aceasta va da roade când vine vorba de rezolvarea unor sarcini conflictuale, în timp ce adulţii trebuie „să sară peste” o regulă sau un comportament învăţat anterior pentru a îndeplini aceeaşi sarcină. Un bun exemplu ar fi identificarea culorii unui text, când textul în sine e menit să păcălească (efectul Stroop).

Această comutare devine mai frecventă pe măsură ce copilul creşte şi implicit şi vocabularul său”, spune psihologul Diane Poulin-Dubois de la Universitatea Concordia. „Prin urmare, performanţa superioară asupra sarcinilor conflictuale pare să fie datorată flexibilităţii cognitive întărite a bilingvilor şi a atenţiei selective, aceştia având experienţă crescută în comutarea între limbi şi în vocabularul expresiv”.

Cercetătorii au evaluat vocabularul a 39 de copii bilingvi şi le-au comparat abilităţile cu cele ale altor 43 de copii monolingvi. Au avut loc două sesiuni de studiu, la 7 luni diferenţă, iar testele au avut loc când copiii au avut vârsta de 24 de luni, respectiv 31 de luni. În ceea ce priveşte vocabularul, bilingvismul nu a părut să ofere abilităţi mai bune de exprimare, dar s-a observat o diferenţă destul de mare în relaţie cu exerciţiile nonverbale.

În mare, nu s-au remarcat diferenţe semnificative între copiii bilingvi şi cei monolingvi, dar acest lucru s-a schimbat radical când a venit vorba de testul inhibiţiei conflictuale. Diferenţele au fost mai pregnante în cazul copiilor bilingvi, cărora vocabularul le-a crescut considerabil”, declară Poulin-Dubois.

Pentru a evalua capacităţile copiilor în sarcini de inhibiţie conflictuală, aceştia au fost rugaţi să facă o categorisire inversă a unui puzzle: să pună cuburi mici într-o găleată mică şi cuburile mari, într-o găleată mare; apoi li s-a spus să inverseze sortarea prin punerea cuburilor mici în găleata mare şi vice versa.

O altă sarcină dată copiilor a fost conflictul formelor. Li s-au arătat fotografii cu fructe de mărimi diferite şi au fost rugaţi să le numească. Apoi li s-a arătat o altă serie de imagini cu fructe mici în interiorul celor mari, iar copiii au trebuit să numească fructul mic, depăşind juxtapunerea. Aşa cum a arătat și un studiu anterior publicat în Journal of Experimental Child Psychology, copiii bilingvi s-au descurcat mult mai bine cu sarcinile inhibiţiei conflictuale, depășind semnificativ performanţele copiilor monolingvi.

În inhibiţia conflictuală, copilul trebuie să ignore un anumit tip de informație – mărimea cubului care era relativă pentru o găleată sau faptul că un fruct se afla în interiorul altuia. Acest lucru reflectă experienţa în a trece de la o limbă la alta, folosind a doua limbă chiar dacă termenul din prima limbă este mai accesibil”, declară una dintre cercetătoare, Cristina Crivello.

Potrivit cercetătorilor, cu cât un copil exersează mai mult această comutare dintre limbi, cu atât mai mult va beneficia de o flexibilitate mentală crescută. Copiii care au reuşit să adune un număr mai mare de „duble” (perechi de cuvinte din două limbi, cu acelaşi înţeles; dog/chien), prezintă o capacitate mai mare de rezolvare a sarcinilor de inhibiţie conflictuală.

Până la sfârşitul vârstei de 3 ani, un copil bilingv foloseşte două cuvinte pentru majoritatea conceptelor din vocabularul său, prin urmare, copiii bilingvi capătă gradual mai multă experienţă în comutarea între două limbi”, spune Poulin-Dubois.

Rezultatele acestui studiu se adaugă la o cercetare în plină dezvoltare care subliniază diversitatea beneficiilor care vin odată cu vorbirea mai multor limbi străine, variind de la bilingvii care au un volum mai mare de materie cenuşie în creier, până la posibilităţi mai mari de recuperare dintr-un accident vascular cerebral. Practic, dacă eşti interesat să mai înveţi o limbă străină, vei avea parte de mai multe beneficii.

Data actualizare: 31-05-2016 | creare: 31-05-2016 | Vizite: 1270
Bibliografie
Bilingual toddlers demonstrate greater cognitive flexibility, study finds - https://www.sciencealert.com/bilingual-toddlers-demonstrate-greater-cognitive-flexibility-study-finds
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!


Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum