Cum să gândești pozitiv

Cum să gândești pozitiv

Starea de bine, esențială pentru asigurarea unui echilibrul și a unei armonii în viața de zi cu zi, este influențată de modul în care o persoană gândește. Pentru bunăstarea mentală generală și pentru conturarea unei energii emoționale pozitive este esențial ca viziunea asupra vieții și a propriei persoane să fie una pozitivă. Gândurile pozitive aduc beneficii reale întregului organism, cercetările sugerând faptul că persoanele care gândesc pozitiv au o imunitate mai puternică, un risc scăzut de a dezvolta afecțiuni cardiovasculare și abilități mai bune de a face față stresului. Deși pentru unele persoane ar putea părea dificil să gândească pozitiv, tehnicile studiate de către psihologi și psihiatrii și-au dovedit eficacitatea inclusiv în grupurile de oameni care s-au confruntat de-a lungul vieții cu o tulburare psihică. (1) (2) (3)

Este optimismul o alegere?

Perspectiva fiecărui om asupra vieții este diferită. Înclinația oamenilor către optimism sau pesimism poate fi determinată de trăsăturile genetice și de factorii de mediu. Conform unor cercetări publicate în Jurnalul de terapie comportamentală și psihiatrie experimentală, modelele de gândire pot să fie educate. Cinci minute zilnice de gândire pozitivă au fost suficiente pentru a-i face pe oamenii din grupul de studiu să aibă o perspectivă mai optimistă despre societate și despre propria persoană. Optimismul poate să fie integrat în viața de zi cu zi a oricărui om, rezultatele pe termen lung pentru sănătatea fizică și psihică fiind unele remarcabile. (3)

Cum să gândești pozitiv?

Modul în care interpretați evenimentele petrecute în viața voastră nu trebuie să fie unul negativ, ci pozitiv. Ceea ce crezi despre viața ta va determina modul în care vei reacționa. Convingerile negative antrenează credința negativă și sporesc teama de eșec. Eșecul, într-un final, va fi inevitabil. În schimb, atunci când convingerile sunt realiste și pozitive, șansele de succes sunt mult mai mari. Atunci când, în ciuda optimismului emanat, eșuați într-un anumit proces sau nu reușiți să îndepliniți o anumită sarcină, nu este cazul să treceți în extrema opusă, ci să găsiți cauzele alternative care au condus la eșec. (4)

Educarea propriei persoane pentru a putea gândi într-un mod pozitiv ar trebui să reprezinte unul dintre obiectivele majore ale oricărui om. Modul în care gândim influențează dramatic alegerile noastre și poate face diferența dintre o persoană de succes și una care, în ciuda aspirațiilor înalte și a posibilităților de care dispune, nu a reușit să își îndeplinească visurile. Ați vrea să deveniți mai optimist și să aveți capacitatea de a gândi pozitiv, indiferent de situație? Există o serie de strategii care implică identificarea gândurilor negative și înlocuirea acestora cu gânduri pozitive, dar și anumite tehnici de evitare a gândurilor negative, recomandate de către medicii psihologi și psihiatrii. (1) (2) (4)

Care sunt strategiile eficiente pentru gândirea pozitivă?

Începeți ziua într-o notă pozitivă

Specialiștii recomandă crearea unui obicei sau a unui ritual zilnic, care să vă ajute să gândiți pozitiv încă de la primele ore ale dimineții. Ascultarea unei anumite melodii, realizarea unei activități care aduce fericire sau oferirea de complimente propriei persoane ar putea să reprezinte câteva idei. (2)

Concentrați-vă pe evenimentele fericite

Situațiile dificile reprezintă o parte a vieții, uneori acestea fiind imposibil de evitat. Este indicat ca atunci când vă confruntați cu o situație nu tocmai fericită să vă concentrați asupra lucrurilor bune, chiar dacă acestea pot părea la început nesemnificative. De exemplu, dacă vă aflați în gară și trenul are o întârziere, bucurați-vă de timpul în plus petrecut lângă cei care v-au condus la gară sau de posibilele prietenii legate în acel loc. (2)

Încercați să nu vă mai impuneți limite

De foarte multe ori, plecând de la premisa că este imposibil să realizați un anumit lucru, puteți renunța încă dinainte de a încerca. Auto-limitarea în fața unor situații sporește stresul și îngreunează procesul de găsire a unei soluții. Atunci când simțiți că nu puteți îndeplini o anumită sarcină, transformați acel „Nu pot să fac acest lucru!” cu „Cum pot face acest lucru?”. (5)

Evitați cuvintele puternic negative

Transformarea cuvintelor negative în unele neutre ar putea ajuta la minimalizarea experiențelor negative. De exemplu, atunci când situația o impune, cuvântul „ură” poate să fie înlocuit cu expresia „nu-mi place”. Ați fost vreodată internat într-un spital și ați remarcat faptul că asistentele medicale foloseau termenul „disconfort” în detrimentul termenului „durere”? Aceasta este explicația: cadrele medicale își doreau să evite transformarea experienței voastre în una foarte negativă. (5)

Identificați gândurile negative și contextul în care acestea apar

Unele persoane se pot simți negativ la locul de muncă, în timp ce pentru anumiți oameni mediul de acasă poate fi unul nu tocmai pozitiv. Încercați să descoperiți care este mediul în care tendința este de a fi nefericit și de a gândi negativ, pentru ca mai apoi să faceți ceva în privința aceasta. Dacă simțiți că gândurile negative apar la locul de muncă, ar putea fi cazul să vă schimbați job-ul. (1) (3)

Evitați să vă criticați

Stima de sine reprezintă una dintre pietrele de temelie ale unei vieți sănătoase. Sentimentele de nemulțumire cu privire la propria persoană sunt, de cele mai multe ori, cauza anxietății sau a altor afecțiuni psihice. Experții în managementul stresului recomandă observarea propriilor modele de gândire și concentrarea în mod explicit pe schimbarea gândurilor negative în unele pozitive. Acest proces nu este deloc unul simplu, însă, prin repetate încercări, se poate ajunge la un rezultat favorabil. Optimismul se cultivă, urmând ca efortul constant de a gândi pozitiv să fie răsplătit într-un moment. Învățați, totodată, să vă apreciați eforturile! Orice acțiune pe care o realizați și care are un final fericit, ar trebui să vă mulțumească. Chiar dacă ați putea fi tentat să credeți că oricine poate face ceea ce tocmai ați reușit, trebuie să știți că lucrurile nu stau deloc așa. Nu oricine poate să obțină rezultate bune în timpul anilor de studiu, cum nu oricine poate să deschidă o afacere. Realizările trebuie sărbătorite, minimalizarea unor succese nefiind soluția! (1) (4)

Învățați să râdeți

Umorul ar trebui să facă parte din viața unei persoane care își dorește să gândească pozitiv. Numeroase studii au descoperit că râsul scade stresul, ameliorând totodată simptomele anxietății și ale depresiei. De asemenea, râsul ajută la creșterea respectului de sine și îmbunătățește starea de spirit. O persoană care vrea să gândească pozitiv trebuie să învețe cum să rămână deschisă la distracție și umor, chiar și în situații nu tocmai favorabile. Surse de umor există la orice pas, astfel că nu ar trebui să constituie o problemă descoperirea motivului pentru a râde. (1) (2)

Înlocuiți influențele negative cu cele pozitive

Există persoane care, prin atitudinea și prin modul lor de a fi, pot să vă influențeze într-un mod negativ. Oamenii cărora le lipsește sentimentul de empatie față de ceilalți, cei care preferă negativitatea în detrimentul pozitivității cât și cei care doresc să vă împiedice să vă atingeți obiectivele, ar trebui înlăturați din viața voastră. Persoanele pozitive, de partea cealaltă, au un efect opus asupra celorlalți, astfel că vă pot ajuta să vă îmbunătățiți stima de sine și să vă sporiți șansele de a gândi pozitiv. Înconjurați-vă cu oamenii care vă pot ajuta să vedeți partea pozitivă. (2)

Imaginați-vă un viitor optimist

Fiecare dintre noi se gândește la viitor, de foarte multe ori mai mult decât la ceea ce se petrece în prezent. Deși ar putea suna exagerat, ideile despre un viitor optimist pot face cu adevărat diferența atunci când vine vorba de perspectivele generale. Evenimentele importante ce urmează în viața voastră trebuie privite cu seninătate și încredere, rezultate anticipate fiind doar unele pozitive. Specialiștii recomandă notarea pe o foaie de hârtie sau pe un suport electronic ceea ce vă doriți să se întâmple în următoarea zi, următoarele săptămâni sau chiar următoarele luni. (2) (4)

Memorați cuvinte pozitive

Deși ar putea părea total neobișnuită, această metodă v-ar putea ajuta să gândiți pozitiv. Atunci când cuvintele pozitive sunt folosite în mod constant, creierul reușește să facă aceste cuvinte mult mai accesibile și să vă ajute totodată să descoperiți o semnificație pentru fiecare cuvânt în parte. Există mii de cuvinte pozitive, publicate într-un manual realizat de către cercetători de la Centrul de Cercetare în Psihofiziologie de la Universitatea din Florida. Creierul are nu doar capacitatea de a-și construi rețele puternice pentru cuvintele memorate, ci poate și să extindă aceste rețele, astfel că, atunci când gândiți pozitiv, sarcina de refacere a memoriei pozitive se poate realiza mult mai ușor. (4)

Continuați să gândiți pozitiv

Trecerea de la pesimism la optimism se face doar prin exercițiu constant. Nu există butoane pentru oprirea sau pornirea optimismului. Cheia pentru a deveni o persoană pozitivă și optimistă este să gândiți pozitiv pe termen lung. Degeaba viziunile despre viață sunt unele pozitive timp de o săptămână, dacă în săptămâna ce va urma totul revine pe făgașul normal și redeveniți pesimist. (1) (4)

Cum sâ gândești pozitiv atunci când lucrurile nu merg așa cum ar trebui?

Se spune că persoanele optimiste se cunosc cel mai ușor în momentele nefericite, atunci când problemele apărute par să nu aibă o rezolvare. În astfel de perioade ar putea fi necesară obținerea de sprijin de la persoanele apropiate sau de la medicul psiholog. Gândurile pozitive nu vor putea suprima în totalitate gândurile negative și nici nu vor putea preveni anumite emoții negative. În schimb, gândurile pozitive vor putea îmbunătății lucrurile și vor putea face ca problemele întâmpinate să fie depășite cu mai multă ușurință. (2)


Data actualizare: 01-07-2019 | creare: 01-07-2019 | Vizite: 266
Bibliografie
(1) How to Think Like an Optimist and Stay Positive, link: https://www.verywellmind.com/think-positive-2794771
(2) Benefits of Thinking Positively, and How to Do It, link: https://www.healthline.com/health/how-to-think-positive
(3) How to Be Optimistic When the World Around You Isn't, link: https://www.verywellmind.com/how-to-be-optimistic-4164832
(4) Learning to Think Like an Optimist, link: https://www.psychologytoday.com/us/blog/high-octane-women/201112/learning-think-optimist
(5) Reduce Stress and Improve Your Life With Positive Self Talk, link: https://www.verywellmind.com/how-to-use-positive-self-talk-for-stress-relief-3144816
Alte articole din aceeași secțiune:

Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.