Modularea microbiomului intestinal poate deveni o abordare terapeutică naturală

Modularea microbiomului intestinal poate deveni o abordare terapeutică naturală
Microbiomul intestinal deține un rol central în reglarea sănătății și a bolilor. Prin urmare, interacțiunile dintre cumonitățile bacteriene și cele fungice din intestin, pe de o parte, și interacțiunea dintre gazdă și microbiomul intestinal pe de altă parte, au devenit o țintă importantă a noilor abordări terapeutice.
Un studiu recent publicat în jurnalul Gastroenterology a prezentat modularea florei intestinale ca o posibilă opțiune terapeutică. S-a raportat că disbioza sau dezechilibrul florei intestinale ar putea promova afecțiuni degenerative, cum ar fi diabetul, obezitatea, bolile cardiovasculare, cancerul, bolile inflamatorii ale intestinului și bolile hepatice. Astfel, microbii probiotici, benefice pentru gazda, ar putea oferi o opțiune pentru îmbunătățirea rezultatelor bolii prin refacerea echilibrului florei intestinale.

În acest studiu, cercetătorii au investigat efectele terapeutice ale modulării florei intestinale utilizând probiotice în boli precum boala Crohn. Echipa a caracterizat flora intestinală, compusă din fungi, bacterii și rudele lor neafectate la pacienții cu boala Crohn. Au fost obținute probe de materii fecale de la participanții la studiu, urmat de extragerea ADN-ului bacterian și a ADN-ului fungic și supunerea acestora la secvențiere de generație următoare. Apoi, au fost efectuate analiza componenților principali (PCA), analiza abundenței și analiza diversității.

A fost efectuată o analiză in vitro a capacității de a forma biofilm a microbilor, fie singuri sau prin interacțiune cu alții. Pentru a identifica microbii benefici care ar putea distruge biofilmurile formate de ciupercile și bacteriile patogene, a fost efectuată o analiză de corelație și, ca rezultat, au fost analizate în continuare patru tulpini terapeutice: respectiv Lactobacillus acidophilus 16axg, Bifidobacterium breve 19bx, Saccharomyces boulardii 16mxg și Lactobacillus rhamnosus 18fx. Tulpinile au interferat cu leziunile epiteliale cauzate de S. marcescens, C. tropicalis și E. coli.

Rezultatele au arătat că o formulare probiotică candidată, împreună cu enzima amilază, poate ameliora severitatea ileitei similară bolii Crohn prin schimbarea compoziției microbiomului intestinal. La șoarecii care au primit acest tratament s-a observat o creștere a numărului de specii Lachnoclostridium și Mucispirillum schaedleri, iar la candidații umani s-a observat o creștere a cantității de Firmicutes și o scădere a numărului de specii Candida și Bacteroidetes.

Acest studiu sugerează că modularea florei intestinale cu ajutorul probioticelor poate fi o opțiune terapeutică pentru afecțiuni precum boala Crohn. Este necesară o cercetare suplimentară pentru a confirma aceste rezultate și pentru a determina dacă această abordare poate fi aplicată în mod eficient în practica clinică.

foto: Emily frost/Shutterstock