Pachețelul pentru școală

Autor:

Pachețelul pentru școală

Pacheţelul pentru şcoală constituie o gustare importantă a zilei deoarece copilul îşi petrece la şcoală destul de mult timp (pentru cei mai mari chiar şi mai bine de jumătate de zi) şi de aceea trebuie să conţină nutrienţii cei mai importanţi care să îi asigure o bună dezvoltare fizică şi intelectuală precum şi un capital de energie care să îl ajute să facă faţă programului şcolar. [1, 2]

Meniului zilnic conţinut în pacheţelul pentru şcoală constituie de multe ori o provocare pentru părinţi, pentru că aceştia trebuie să ştie să îmbine cu succes alimentele sănătoase, bogate în nutrienţi (calciu, proteine, vitamine, minerale, carbohidraţi, etc.), cu un aspect cât mai atrăgător şi apetisant al pacheţelului, astfel încât „micii şi mai marii mofturoşi” să nu fie tentaţi să uite de mâncarea pregătită acasă, în favoarea snackurilor şi a fast-food-urilor care „pândesc la tot colţul” şi reprezintă o ispită foarte mare pentru copii. În ultimii ani, mancarea de tip fast food a câştigat din ce în ce mai mulţi adepţi în rândul adulţilor dar şi al copiilor, datorită reclamelor la acest tip de produs care suscită curiozitatea şi a formei îmbietoare în care sunt oferite spre a fi consumate. În fapt, mâncarea de tip fast food reprezintă o adevărată „bombă calorică” şi un pericol pentru sănătate dacă este consumată în mod frecvent deoarece conţine foarte multe glucide, grăsimi saturate şi cantităţii mari de sare, obezitatea fiind principalul efect al consumării acestui tip de produs, dar şi diabetul zaharat sau bolile de inimă. În acest context, părinţii trebuie să fie foarte atenţi la ceea ce pun în pacheţelul pentru şcoală, excluzând pe cât posibil acest tip de alimentaţie şi incluzând produse sănătoase care să aducă aportul de nutrienţi necesari. [1, 2]

Alimente sănătoase pentru pacheţelul pentru şcoală

Pacheţelul pentru şcoală pentru copiii aflaţi în plină dezvoltare trebuie să conțină alimente pe care le pot consuma ușor la şcoală, să fie proaspete, să le potolească foamea, să aibă un aspect apetisant şi să varieze cel puţin de două-trei ori pe săptămână. Cea mai simplă şi la îndemână alegere este sandwich-ul pentru că este practic, uşor de transportat şi de mâncat. [3]

Ce trebuie să conțină un sandwich gustos și hrănitor?

Părinţii pot prepara sandwich-ul pentru şcoală folosind de preferinţă pâine din făină integrală (secară sau grâu), pentru că aceasta conţine mai multe proteine, minerale şi fibre care ajută la reglarea tranzitului intestinal. Între feliile de pâine se poate pune brânză de tip mozarella, telemea desărată, cremă de brânză de vaci amestecată cu telemea şi mărar (preparată în casă), evitându-se pe cât posibil caşcavalul şi brânza topită deoarece acestea conţin foarte multe grăsimi, E-uri, aditivi şi fosfaţi care blochează asimilarea calciului.

O altă idee de sandwich este cel umplut cu unt (exclus margarina) şi felii de şuncă de curcan peste care se poate pune o frunză de salată verde sau felii de castravete, ridichi sau roşii. Este bine ca sandwich-ul să conţină şi legume, pentru că acestea sunt pline de vitamine. Căteva bucăţele de morcovi baby, una sau două bucăţele de sfeclă roşie fiartă, eventual condimentată cu mirodenii naturale, feliuţe de ardei sau câteva măsline adăugate în pacheţelul cu mâncare, sunt ideale pentru o gustare sănătoasă deoarece conţin multe vitamine şi antioxidanţi, substanţe nutritive benefice pentru organism. [3, 4]

Sandwich-ul copilului mai poate fi preparat folosind felii de friptură din piept de pui sau curcan, chifteluţe din piept de pui, ton şi avocado, hummus, ouă fierte tăiate felii aşezate între felii de pâine unse cu unt sau cremă de brânză preparată în casă. O altă alternativă o reprezintă sandwich-ul cu unt de arahide. Sunt de evitat mezelurile şi sandwich-urile preparate la fast-food. Atunci când sunt prezentate într-o formă atrăgătoare şi sunt preparate respectând principiile unei alimentaţii sănătoase, sandwich-urile rămân o metodă perfectă de a asigura copilului o gustare hrănitoare şi sănătoasă pe care o va consuma cu plăcere, indiferent de programul şcolar pe care îl are. [1, 3, 5]

La gustarea copilului se poate adăuga iaurt, simplu sau amestecat cu fructe, nuci sau cereale integrale. Iaurtul poate fi pus într-un recipient mai mic, sub forma unui pahar din plastic cu capac şi linguriţă, pentru a putea fi consumat cu uşurinţă de către copil. [5]

Fructele în pacheţelul pentru şcoală reprezintă un capitol important, datorită conţinutului bogat în vitamine şi calciu. În general, părinţii optează pentru clasicul măr, bine-cunoscută fiind zicala „an apple a day keeps the doctor away/un măr pe zi ţine doctorul departe”, însă o alternativă bună o reprezintă şi bananele, perele sau o bucăţică de ananas curăţată în prealabil (acasă). Fructele trebuie spălate bine acasă pentru că cei mici deseori uită sau nu mai au timp să facă acest lucru în pauza de masă. Nu sunt indicate fructele moi, care conţin multe seminţe, pentru că ele pătează. Din când în când, părintele poate opta pentru o salată de fructe, cu condiţia ca aceasta să fie ambalată într-un recipient ermetic pentru că fructele mai lasă zeamă şi să poată fi consumată repede pentru a nu se altera. [2]

Dacă pacheţelului pentru şcoală conține desert, acesta nu trebuie să fie cremos sau siropos şi ar fi ideal dacă acesta este preparat în casă şi nu cumpărat din magazine sau cofetării. Mini cornuleţele cu rahat sau cacao, câteva felii de chec sau o felie de cozonac reprezintă o alegere bună şi practică. Sunt de evitat ciocolata prea concentrată, prăjiturile cumpărate, pentru că se alterează rapid şi conţin foarte multe E-uri şi conservanţi, bomboanele sau acadelele, din acelaşi motiv, plus faptul că strică dinţişorii copilului. În general este bine ca desertul să fie cât mai „micuţ” pentru că adeseori copiii au tendinţa de a uita de mâncare în favoarea acestuia. Fructele reprezintă un înlocuitor foarte bun şi sănătos al dulciurilor.

Pacheţelul pentru şcoală nu trebuie să conţină mâncăruri gătite (ciorbe, mâncăruri cu sos) deoarece sunt dificil de consumat şi nici alimente cu miros persistent (varză, usturoi). În alcătuirea gustării, este bine ca părintele să îl coopteze şi pe cel mic, pentru că arătându-i că ţine cont de părerile şi doleanţele acestuia, îl poate orienta mai uşor către o alimentaţie corectă, explicându-i principiile hranei sănătoase, precum şi motivele pentru care sunt de evitat alimentele de tip fast-food. Este adevărat faptul că este dificil să îl faci pe copil să înţeleagă de ce colegul lui de bancă mănâncă hamburgeri şi cartofi prăjiţi cumpăraţi, însă părintele poate ilustra prin propriul exemplu (adoptarea unor principii alimentare corecte în cadrul familiei) beneficiile unei hrane sănătoase, pe termen lung. Şi aici contribuie foarte mult şi aspectul estetic al pacheţelului pentru şcoală. Cu toate că de multe ori părinţii sunt presaţi de timp şi de multitudinea de responsabilităţi cărora trebuie să le facă faţă în familie şi la serviciu, este important ca gustarea pentru şcoală să aibă un aspect frumos, vesel şi îmbietor, atât în ceea ce priveşte modul de aranjare al alimentelor, cât şi în ceea ce priveşte recipientul în care sunt aşezate acestea. În ultimii ani, pe piaţă au apărut astfel de recipiente, casolete, cutii speciale, ce au un aspect atrăgător, ilustrate cu personaje din filme de desene animate, pentru fete şi băieţi, aşadar, măcar din acest punct de vedere, sarcina părinţilor este cumva uşurată.

Părinţii care au posibilităţi mai mari, nu trebuie să introducă în pacheţelul pentru şcoală alimente extravagante, care se găsesc mai rar şi sunt, nu neapărat sănătoase, ci foarte scumpe, pentru că cei mici sunt foarte pofticioşi şi pot apărea neplăceri, din mai multe puncte de vedere.

În ceea ce priveşte băuturile care pot fi consumate după gustarea de la şcoală, sunt indicate apa plată, ceaiul sau sucurile naturale de fructe, de evitat fiind băuturile carbogazoase (exclus cele pe bază de cofeină care produc copilului stări de agitaţie şi nervozitate).

Gustarea şcolarului trebuie să conțină alimente fie proaspete, foarte bine spălate, în cazul fructelor, şi ţinute la rece, în cazul în care sunt preparate de seara.

În ultimii ani, mai ales în cazul instituţiilor de învăţământ particular, în cadrul programelor after-school, a apărut alternativa prânzului servit în cadrul acestor şcoli. În acest caz, mâncarea este pregătită în bucătăriile proprii, servită în săli de mese special amenajate şi meniul zilnic este alcătuit respectând sfaturile unui nutriţionist care stabileşte astfel o alimentaţie echilibrată şi sănătoasă pentru şcolari.

Principiile unei alimentaţii sănătoase se învaţă şi se cultivă în familie, de aceea este important ca părinţii să fie ei înşişi modele pentru copil în această privinţă şi, cu toate că tentaţiile sunt foarte mari (fast-food-urile, chipsurile, snackurile, etc.), părinţii trebuie să să îndrume copilul spre varianta corectă a unei hrane sănătoase, comunicând permanent cu acesta şi oferindu-i meniuri echilibrate, apetisante şi prezentate într-o formă cât mai îmbietoare, pentru a-i asigura astfel o dezvoltare fizică şi psihică armonioasă, ferindu-l pe cât posibil de pericolele reprezentate de bolile ce pot apărea ca o consecinţă a adoptării unei alimentaţii greşite din punct de vedere nutriţional.


Data actualizare: 29-12-2018 | creare: 23-08-2013 | Vizite: 6156
Alte articole din aceeași secțiune:

Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.