Copilul obez și rezultatele școlare
Autor: Iacob Nicoleta
Obezitatea reprezintă o problemă tot mai acută, în toată lumea, afectând atât populația din țările dezvoltate, cât și pe cea din țările în curs de dezvoltare.
Acest lucru se resimte mai ales în rândul copiilor și adolescenților - rata obezității și a supraponderalității crește simțitor de la an la an.
Din cauza kilogramelor în plus, copiii și adolescenții supraponderali și obezi pot întâmpina grave probleme de sănătate, pe termen scurt și lung.
Astfel, printre problemele de sănătate imediate care pot apărea la copiii obezi se numără:
- boli cardiovasculare (creșterea colesterolului și hipertensiune arterială);
- prediabet (valori ridicate ale zahărului în sânge);
- afecțiuni ale oaselor și ale articulațiilor;
- apnee în somn;
- probleme psihologice și sociale;
Problemele de sănătate care pot apărea pe termen lung:
- boli de inimă;
- diabet zaharat de tip 2;
- atac cerebral;
- diferite tipuri de cancer;
- osteoartrită. (1)
Obezitatea afectează copiii de la o vârstă fragedă și până la adolescență. Copiii supraponderali pot fi tachinați de către colegi și excluși din activitățile în echipă, ceea ce poate duce la scăderea stimei de sine și, în cele din urmă, la depresie. (2)
Obezitatea și rezultatele școlare
Obezitatea nu are rol negativ doar asupra sănătății, ci afectează și performanțele școlare ale copiilor. Alimentația are un efect direct asupra capacităților cognitive ale individului, iar o dietă nesănătoasă poate afecta dezvoltarea intelectuală și performanțele școlare. (3)
Cercetătorii au analizat mai mulți factori pentru a stabili relația dintre alimentația și sănătatea copiilor și rezultatele școlare. Printre aceștia se numără greutatea, calitatea și cantitatea consumului alimentar și activitatea fizică.
În unele studii au fost analizate și alte aspecte precum cadrul familial, statutul socio-economic, nivelul de educație al părinților, pentru a vedea cum pot părinții, dar și școala să le asigure copiilor un stil de viață sănătos. (4)
Supraponderalitatea poate afecta rezultatele școlare în diferite moduri, de la probleme de sănătate până la absenteism. Deși nu s-a putut stabili o legătură clară între greutate și performanțele școlare, s-a observat că percepția copiilor și a adolescenților în ceea ce privește greutatea lor le influențează în mod evident activitatea școlară. (5) Aceste probleme apar încă de la începutul școlii, deoarece orele de masă de schimbă și copilul nu mai face efort fizic suficient.
În studiul Childhood overweight and elementary school outcomes (Excesul de greutate în copilărie și rezultatele elevilor din școala primară), realizat în 2006, se arată că luarea în greutate poate începe de la o vârstă fragedă, prevalența obezității crescând de la 9% în primii ani de grădiniță, de la vârsta de 5 ani, până la 17% la vârsta de 8 ani.
Studiile arată că acest fenomen se manifestă în special la fete și mai puțin la băieți. Astfel, fetele care au o greutate normală încep școala, dar devin supraponderale la sfârșitul clasei a III-a, au rezultate mai slabe la anumite materii precum matematica sau au dificultăți la citit. La băieții supraponderali s-a observat un absenteism mai mare de la școală. (6)
Un alt studiu desfășurat în 2008, asupra copiilor din școala gimnazială și liceu, Childhood Obesity and Academic Outcomes (Obezitatea la copii și rezultatele școlare), a arătat aceleași rezultate îngrijorătoare: adolescenții pot avea rezultate slabe sau pot chiar abandona școala.
Din nou, fetele supraponderale sau obeze sunt mai afectate decât băieții care suferă de aceeași problemă. Faptul că sunt supraponderali sau obezi le scade încrederea in sine și îi determină să nu își mai concentreze atenția în timpul orei de curs sau în timp ce învață acasă. (7)
Legătura dintre nutriție, funcțiile cognitive și performanțele școlare
Obezitatea duce la creșterea riscului de apariție a altor boli care, de asemenea, pot afecta performanțele școlare. Neurotransmițătorii sunt substanțe chimice care permit transmiterea impulsurilor nervoase în sinapse, iar fiecare substanță chimică are un rol diferit în funcționarea neuronilor.Seretonina, de exemplu, intervine în controlul poftei de mâncare, somn, memorie și învățare, stare de spirit, comportament, depresie, iar acetilcolina și noradrenalina au un rol important în controlul sistemului nervos central, contracțiilor cardiace și atenție. Pentru producerea acestor substanțe este necesar un aport alimentar bogat în aminoacizi și vitamina B7 (colina sau vitamina memoriei). De asemenea, lipsa de fier din organism duce la dificultăți de concentrare, neatenție, stare de nervozitate. (8)
Astfel, este esențial ca alimentația să asigure toate substanțele de care creierul are nevoie. Consumul de calorii în exces afectează funcționarea corectă a creierului, mai ales la copiii care sunt în dezvoltare, iar efectele se resimt asupra sănătății și implicit în activitățile pe care le desfășoară și în rezultatele pe care le obțin la școală. (3)
Obezitatea duce la apariția sindromului metabolic, boală care crește riscul de accidente vasculare și diabet, și care poate apărea și la adolescenți. Astfel, în cadrul unui studiu efectuat în 2012, Obesity and Metabolic Syndrome and Functional and Structural Brain Impairments in Adolescence (Obezitatea, Sindromul Metabolic și afecțiuni structurale și funcționale ale creierului în adolescență), au fost evaluați adolescenți luându-se în considerare diferite criterii: capacitatea intelectuală, rezultatele școlare, capacitatea de memorare, funcțiile executive, atenția și abilitățile psihomotorii. S-a constatat că adolescenții obezi au înregistrat o rată scăzută a coeficientului de inteligență (IQ) și au obținut rezultate mai slabe la diferite materii. (4)
De asemenea, alimentele de tip fast-food sunt oricând la îndemâna copiilor, dar sunt nesănătoase și împiedică procesul cognitiv al copiilor, ceea ce afectează performanța școlară. Într-un studiu realizat în 2011, Fast-food consumption and educational test scores in the USA (Consumul de alimente fast-food și rezultatele testelor școlare în SUA) s-a observat că copiii care consumă alimente de tip fast food, au rezultate scăzute la diferite teste. (11) În plus, s-a constatat că și lipsa activității fizice poate duce la rezultate slabe la învățătură. Activitatea fizică la școală îi ajută pe copii să comunice mai bine, să fie într-o stare psihică mai bună și să prevină adoptarea unui comportament riscant. (8)
Copiii obezi pot întâmpina dificultăți și în ceea ce privește relațiile sociale. Și de această dată, fetele au fost cele care s-au confruntat mai des cu astfel de probleme, interacționând mai puțin cu cei din jurul lor, după cum se arată într-un studiu numit Childhood obesity and self-esteem (Obezitatea în copilărie și stima de sine) (9). Și acest fapt duce la performanțe scăzute, deoarece competențele de comunicare și relaționare, precum și comportamentul elevilor le influențează activitatea la școală. Aici se mai adaugă și stima de sine, care poate fi scăzută la adolescenții obezi sau supraponderali, mai ales în cazul în care se fac glume pe seama greutății lor. (4)
De asemenea, în studiul Childhood Obesity and Academic Outcomes s-a observat că adolescenții supraponderali se gândesc mai puțin să continue școala, fetele obeze sau supraponderale fiind mai puțin interesate să urmeze o facultate, sau chiar renunță la școală. (7)
Nu numai că obezitatea nu ar trebui să reprezinte o problemă care să îi afecteze pe copii, ci totodată nu ar trebui să reprezinte un impediment în activittea și performanțele lor școlare.
Este de datoria părinților să supravegheze alimentația copiilor și activitățile pe care aceștia le desfășoară, să îi facă conștienți de importanța unei alimentații sănătoase și să îi încurajeze să facă sport, chiar dacă sunt obezi sau nu.
(2) Problemele de greutate și obezitatea la copii, link: https://www.helpguide.org/mental/childhood_obesity.htm
(3) Nutriția și performanțele școlare ale copiilor, link: https://omicsonline.org/nutrition-and-academic-performance-in-school-age-children-the-relation%20to-obesity-and-food-insufficiency-2155-9600.1000190.php?aid=11123
(4) Relația dintre obezitate și performanțele școlare, link: https://collected.jcu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1008&context=honorspapers
(5) Afectează obezitatea rezultatele școlare, link: https://edition.cnn.com/2012/06/14/health/obesity-affect-school-performance/
(6) Obezitatea afectează educația, link: https://www.weightlossresources.co.uk/children/obesity-affecting-education.htm
(7) Obezitatea la copii și rezultatele școlare, link: https://www.hunt-institute.org/elements/media/files/Hunt_Obesity_Memo.pdf
(8) Rolul școlii în prevenirea obezității, link: https://futureofchildren.org/publications/journals/article/index.xml?journalid=36&articleid=98§ionid=607
(9) Obezitatea în copilărie și stima de sine, link: https://www.pediatricsdigest.mobi/content/105/1/e15.full.pdf
(10) Obezitatea, Sindromul Metabolic și afecțiuni structurale și funcționale ale creierului în adolescență, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3457620/
(11) Consumul de alimente fast-food și rezultatele testelor școlare în SUA, link: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2214.2011.01349.x/pdf
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
- Vreau sa slabesc!!!!Am 16 ani si am 72 kg!!!!
- Greutatea si depresia
- Obezitate si hipotiroidism
- Obezitate de gradul 2, am sa inving obezitatea! voi nu vreti?
- Problema cu greutate mi dai sfaturi!
- Ajutor sunt obeza!
- Obezitate - dieta sau chirurgie?
- Sindromul Klinefelter - sfaturi
- Miopie forte copil, sfaturi va rog
- O problema nebuloasa... oboseala continua, obezitate