Prima abordare matematică care permite măsurarea ARNm-ului total specific tumorii din probe canceroase și non-canceroase

O nouă abordare de cuantificare a nivelurilor de ARNm specifice tumorilor, care poate ajuta la identificarea celulelor canceroase în mod distinct de cele non-canceroase, a fost dezvoltată de cercetătorii de la Universitatea din Texas. Tehnica, folosită pe celule colectate de la peste 6.500 de pacienți cu tipuri distincte de cancere, a demonstrat că un nivel mai mare de ARNm în celulele canceroase se asociază cu o supraviețuire redusă a pacienților.
Studiul, publicat în revista Nature Biotechnology, sugerează că noua abordare ar putea permite analize la scară largă ale nivelurilor totale de ARNm specifice tumorii din probele tumorale, servind într-un final ca biomarker de prognostic pentru multiple tipuri de cancer. Comparativ cu abordările de secvențiere clasice, care utilizează o singură celulă pentru a profila mai multe celule, noua abordare generează o imagine de ansamblu a tumorii, folosind un număr mai mare de celule. Metoda este considerată semnificativ mai eficientă, deoarece o probă de tumoră conține un amestec divers de celule canceroase și non-canceroase.

Pentru dezvoltarea instrumentului, cercetătorii au a început prin analiza datelor de secvențiere clasice, cu o singură celulă, generate de la zece pacienți cu diferite tipuri de cancer. În total, analiza a inclus peste 48. 000 de celule. Combinarea datelor, într-o abordare de ansamblu, le-a permis cercetătorilor să identifice diferențele în nivelurile totale de ARNm între celulele canceroase și cele non-canceroase.

O analiză a asemănărilor și a diferențelor apărute la nivel celular și genomic în diferite tipuri de tumori a demonstrat că nivelurile totale mai mari de ARNm specifice tumorii au fost corelate cu o supraviețuire redusă a pacienților, indiferent de stadiul în care cancerul a fost diagnosticat. În anumite situații, analiza cancerelor în diferite stadii a arătat o îmbunătățire a rezultalor, chiar dacă nivelul acestora de ARNm era unul ridicat.

Cercetătorii atrag atenția asupra faptului că descoperirile necesită confirmare prin studii prospective cu cohorte mai mari de subiecți, însă, în același timp, sugerează că nivelurile totale de ARNm specifice tumorii ar putea deveni un biomarker de prognostic pentru a identifica pacienții cu risc ridicat și a ghida tratamentului.

Data actualizare: 05-07-2022 | creare: 05-07-2022 | Vizite: 37