Prima abordare matematică care permite măsurarea ARNm-ului total specific tumorii din probe canceroase și non-canceroase

O nouă abordare de cuantificare a nivelurilor de ARNm specifice tumorilor, care poate ajuta la identificarea celulelor canceroase în mod distinct de cele non-canceroase, a fost dezvoltată de cercetătorii de la Universitatea din Texas. Tehnica, folosită pe celule colectate de la peste 6.500 de pacienÈ›i cu tipuri distincte de cancere, a demonstrat că un nivel mai mare de ARNm în celulele canceroase se asociază cu o supravieÈ›uire redusă a pacienÈ›ilor.
Studiul, publicat în revista Nature Biotechnology, sugerează că noua abordare ar putea permite analize la scară largă ale nivelurilor totale de ARNm specifice tumorii din probele tumorale, servind într-un final ca biomarker de prognostic pentru multiple tipuri de cancer. Comparativ cu abordările de secvenÈ›iere clasice, care utilizează o singură celulă pentru a profila mai multe celule, noua abordare generează o imagine de ansamblu a tumorii, folosind un număr mai mare de celule. Metoda este considerată semnificativ mai eficientă, deoarece o probă de tumoră conÈ›ine un amestec divers de celule canceroase È™i non-canceroase.

Pentru dezvoltarea instrumentului, cercetătorii au a început prin analiza datelor de secvenÈ›iere clasice, cu o singură celulă, generate de la zece pacienÈ›i cu diferite tipuri de cancer. În total, analiza a inclus peste 48. 000 de celule. Combinarea datelor, într-o abordare de ansamblu, le-a permis cercetătorilor să identifice diferenÈ›ele în nivelurile totale de ARNm între celulele canceroase È™i cele non-canceroase.

O analiză a asemănărilor È™i a diferenÈ›elor apărute la nivel celular È™i genomic în diferite tipuri de tumori a demonstrat că nivelurile totale mai mari de ARNm specifice tumorii au fost corelate cu o supravieÈ›uire redusă a pacienÈ›ilor, indiferent de stadiul în care cancerul a fost diagnosticat. În anumite situaÈ›ii, analiza cancerelor în diferite stadii a arătat o îmbunătățire a rezultalor, chiar dacă nivelul acestora de ARNm era unul ridicat.

Cercetătorii atrag atenÈ›ia asupra faptului că descoperirile necesită confirmare prin studii prospective cu cohorte mai mari de subiecÈ›i, însă, în acelaÈ™i timp, sugerează că nivelurile totale de ARNm specifice tumorii ar putea deveni un biomarker de prognostic pentru a identifica pacienÈ›ii cu risc ridicat È™i a ghida tratamentului.

Data actualizare: 05-07-2022 | creare: 05-07-2022 | Vizite: 236