Principiile comunicării - învață să comunici asertiv și eficient

©

Autor:

Principiile comunicării - învață să comunici asertiv și eficient

Asertivitatea este considerată cel mai eficient stil de comunicare și comportament. Ne permite să ne reglăm gândurile și emoțiile și să construim și să menținem relații sănătoase. De asemenea, este un stil de comunicare care poate facilita atingerea obiectivelor personale și profesionale.
Asertivitatea poate ajuta la stimularea respectului de sine, fapt ce poate îmbunătăți gestionarea stresului, mai ales dacă ai tendința de a-ți asuma prea multe responsabilități, deoarece îți este greu să spui „nu”.

Numeroasele avantaje ale asertivității o fac una dintre cele mai căutate abilități pe care indivizii doresc să o dezvolte pentru a-și îmbunătăți stilul de viață. Este o cale către independența gândirii, autenticitate și un mediu social armonios.

Asertivitatea se referă la capacitatea de a gândi, de a reacționa emoțional și de a acționa într-un mod care nu este, nici pasiv, nici agresiv. O persoană asertivă este capabilă să își exprime în mod deschis opiniile, sentimentele, nevoile și dorințele, într-un mod care respectă drepturile altora.

Asertiv, agresiv sau pasiv?

Nu este întotdeauna ușor să identifici un comportament asertiv. Acest lucru se datorează faptului că există o limită subtilă între asertivitate și agresivitate, iar oamenii tind să le confunde.

Asertivitatea se bazează pe echilibrul dintre comunicarea ideilor în mod direct și atenția acordată drepturilor, nevoilor și dorințelor altora. Așadar, asertivitatea implică respectul reciproc, fiind un stil de comunicare eficient și diplomatic. A fi asertiv arată că ești dispus să iei atitudine pentru interesele tale și să-ți exprimi gândurile și sentimentele. De asemenea, demonstrează că ești conștient de drepturile altora și ești dispus să lucrezi la soluționarea conflictelor.

Comportamentul agresiv se bazează pe câștig. Faci ceea ce este în propriul interes, fără a ține cont de drepturile, nevoile, sentimentele sau dorințele altor persoane. Când ești agresiv, puterea pe care o folosești este egoistă.

Dacă stilul tău este pasiv, poți părea timid sau delăsător. Ai tendința de a evita conflictul. Există tendința să trimiți mesajul că gândurile și sentimentele tale nu sunt la fel de importante ca ale celorlalți. În esență, atunci când ești prea pasiv, ceilalți îți pot ignora dorințele și nevoile. (1)

Beneficiile asertivității

Comunicarea asertivă te poate ajuta să:

  • Câștigi încredere în tine
  • Înțelegi și recunoști sentimentele
  • Câștigi respect din partea celorlalți
  • Negociezi soluții de succes, de tip „câștig-câștig”
  • Îmbunătățești abilitățile de luare a deciziilor
  • Creezi relații oneste
  • Obții mai multe satisfacții la locul de muncă
  • Te exprimi în mod eficient atunci când comunici cu ceilalți despre probleme tale (2)


Cum poți învăța să comunici în manieră asertivă?

Prioritizează drepturile tale

Pentru a fi asertiv, trebuie să obții o bună înțelegere a personalității tale, precum și să dezvolți încredere în tine. Aceste elemente te vor ajuta să recunoști că meriți să fii tratat cu demnitate și respect și îți vor oferi încrederea de a-ți proteja drepturile, dorințele și nevoile.

Folosește enunțuri cu sintagma „eu”

Atunci când folosești enunțuri care conțin pronumele personal „eu”, îți faci cunoscute gândurile sau sentimentele, fără să folosești un ton care sună acuzator.

Fii conștient că nu poți controla comportamentul altor oameni

Nu fă greșeala de a accepta responsabilitatea pentru modul în care alți oameni reacționează. Dacă, de exemplu, interlocutorul tău acționează furios sau are resentimente față de tine, încearcă să eviți să reacționezi în același mod.

Exprimă-te într-un mod pozitiv

Este important să spui ceea ce gândești, chiar și atunci când ai o problemă dificil de rezolvat. Nu-ți fie frică să iei atitudine și să te confrunți cu persoane care te provoacă, dar, trebuie să ai constant în vedere că îți poți controla emoțiile și poți reacționa într-un mod respectuos.

Fii deschis la critici și complimente

Acceptă, atât un feedback pozitiv, cât și pe cel negativ. Dacă nu ești de acord cu criticile pe care le primești, atunci trebuie să fii pregătit să spui acest lucru, dar fără să te enervezi. Feedback este un instrument excelent care te poate ajuta să îți analizezi propriile reacții emoționale și să le utilizezi pentru a obține schimbări pozitive.

Învață să spui „nu”

Cunoașterea propriilor limite și a volumului de muncă pe care ești capabil să îl gestionezi, te vor ajuta să te ocupi mai bine de sarcinile pe care le ai de realizat.

Amintește-ți că nu poți mulțumi pe toată lumea, de aceea este important să acorzi atenție timpului și volumului de muncă, spunând „nu” atunci când este necesar. Când trebuie să spui „nu”, încearcă să găsești o soluție de tip „câștig-câștig”, care să funcționeze pentru toată lumea.

Empatia

Încearcă întotdeauna să recunoști și să înțelegi modul în care cealaltă persoană privește situația. Apoi, după ce ai luat în considerare punctul său de vedere, îți poți exprima cererea sau părerea. (3)

Alte sfaturi pentru o comunicare asertivă și eficientă

  • Fii conștienți de limbajul corpului tău
  • Menține contactul vizual
  • Vorbește clar și calm
  • Păstrează un ton al vocii uniform și normal
  • Fii specific și direct în ceea ce te privește (4)


Asertivitatea înseamnă să găsești echilibrul între starea de pasivitate și agresivitate. De asemenea, implică un simț puternic de respect față de tine și de valorile tale.
Poți învăța să fii asertiv în timp, identificându-ți nevoile și dorințele, exprimându-le într-un mod pozitiv și învățând să spui „nu”. Poți utiliza, de asemenea, tehnici de comunicare asertivă pentru a învăța să îți comunici, în mod ferm și direct, gândurile și sentimentele.


Data actualizare: 03-10-2019 | creare: 03-10-2019 | Vizite: 141
Bibliografie
1. Learn to Communicate Assertively at Work. Url: https://www.va.gov/vetsinworkplace/docs/em_eap_assertive.html
2. 10 tips for being assertive. Url: https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/ten-tips/10-tips-for-being-assertive
3. Being assertive: Reduce stress, communicate better. Url: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/assertive/art-20044644
4. How to Be Assertive. Url: https://www.mindtools.com/pages/article/Assertiveness.htm
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Comunicarea asertivă
  •  
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.