Renunțarea completă la zahăr/dulce - e o atitudine sănătoasă? (sfaturi și explicații)

©

Autor:

Renunțarea completă la zahăr/dulce - e o atitudine sănătoasă? (sfaturi și explicații)

Renunțarea completă la zahăr sau dulciuri poate avea multiple beneficii asupra sănătății, inclusiv pierderea în greutate, reducerea riscului de boli cardiovasculare și diabet zaharat de tip 2, îmbunătățirea stării de spirit și creșterea nivelului de energie. Cu toate acestea, renunțarea completă la zahăr nu este o alegere potrivită pentru toată lumea, iar eliminarea doar a surselor negative de zaharuri constituie singura abordare acceptabilă. Este esențial ca orice schimbare majoră în dietă să se realizeze treptat și doar la recomandarea unui medic nutriționist, pentru a asigura o tranziție sănătoasă și durabilă. (1, 2)

Sfaturi

Renunțarea completă zahăr/dulce poate fi o decizie dificilă, deoarece zahărul și dulciurile pot fi adictive și se găsesc în multe alimente procesate. Cu toate acestea, există multiple strategii și alternative pentru a reduce consumul de zahăr și a înlocui dulciurile cu opțiuni mai sănătoase.

Următoarele sfaturi vă pot ajuta să renunțați la zahărul nesănătos din alimentație:

  • citiți etichetele alimentelor (încercați să fiți atenți la cantitatea de zahăr din alimente și alegeți opțiuni cu conținut scăzut de zahăr sau fără zahăr adăugat);
  • înlocuiți dulciurile cu alternative sănătoase (puteți încerca să înlocuiți dulciurile cu fructe proaspete, fructe uscate sau nuci, care sunt opțiuni sănătoase și delicioase);
  • beți apă în loc de băuturi îndulcite (consumul de băuturi îndulcite poate fi o sursă majoră de zahăr în dietă, iar înlocuirea acestora cu apă, ceaiuri sau alte opțiuni neîndulcite este întotdeauna benefică);
  • gătiți acasă (gătitul acasă vă permite să controlați conținutul de zahăr din alimente și să alegeți ingrediente sănătoase);
  • începeți treptat (nu este nevoie să eliminați complet toate sursele de zahăr din dietă deodată, ci este de preferat să începeți treptat și să reduceți cantitatea de zahăr în mod gradual);
  • căutați ajutorul unui specialist (dacă sunteți îngrijorați în legătură cu dieta, sau dacă aveți probleme de sănătate, este întotdeauna bine să căutați sfatul unui specialist în nutriție sau al medicului. (1, 2)


Explicații

Este important să țineți cont că există o diferență între zahărul rafinat și zahărul natural din fructe, legume sau lapte. În general, zahărul natural este mult mai sănătos decât zahărul rafinat, dar trebuie consumat cu moderație și în cadrul unei diete echilibrate. Înainte de a renunța complet la zahăr, este recomandat să consultați un medic sau un dietetician, pentru a primi sfaturi personalizate și pentru a evita eventualele deficiențe nutritive. De asemenea, trebuie să acordați atenție etichetelor alimentelor și să evitați produsele cu conținut ridicat de zahăr. (1, 2, 3)

Care sunt beneficiile renunțării la zahăr?

Zahărul este o sursă importantă de carbohidrați și energie pentru organism, dar consumul excesiv poate cauza creșterea în greutate, creșterea nivelului de zahăr din sânge, deteriorarea sănătății dentare și alte probleme de sănătate. În consecință, renunțarea la zahăr poate ajuta la reglarea nivelului de zahăr din sânge și la prevenirea diabetului zaharat de tip 2. De asemenea, poate reduce riscul de boli de inimă, de obezitate și de alte afecțiuni metabolice. Înlocuirea zahărului cu îndulcitori naturali sau artificiali poate fi o alternativă sănătoasă, dar trebuie avut în vedere că pot avea și ei efecte secundare și trebuie consumați cu moderație. (4, 5)

Din ce ne putem lua zaharurile necesare, dacă nu din zahăr și dulciuri?

Zaharurile sunt un tip de carbohidrați și sunt necesare organismului pentru a obține energia necesară funcționării corespunzătoare. Există mai multe alimente care conțin zaharuri naturale și care pot fi incluse într-o dietă sănătoasă. Acestea includ fructe, legume, cereale integrale și lactate. Fructele și legumele sunt, de obicei, surse bune de zaharuri naturale și conțin și vitamine și minerale importante. Cerealele integrale, cum ar fi orezul brun, quinoa, hrișca și ovăzul, sunt, de asemenea, o sursă bună de carbohidrați, inclusiv zaharuri. Lactatele, cum ar fi laptele și iaurtul, conțin, de asemenea, cantități semnificative de zaharuri naturale, dar sunt, de asemenea, o sursă importantă de calciu și proteine. (6, 7)


Data actualizare: 13-04-2023 | creare: 13-04-2023 | Vizite: 677
Bibliografie
(1) What Is a Sugar Detox? Effects and How to Avoid Sugar, https://www.healthline.com/health/sugar-detox-symptoms
(2) Is Quitting Sugar Completely A Healthy Option? https://food.ndtv.com/health/is-quitting-sugar-completely-a-healthy-option-1857585
(3) What happens to your brain when you give up sugar, https://www.bbc.com/future/article/20210818-what-happens-when-you-quit-sugar
(4) 7 Health Benefits Of Cutting Out Sugar, https://www.health.com/nutrition/health-benefits-quitting-sugar
(5) No Sugar Diet and Benefits of Quitting Sugar, https://www.ororecovery.com/no-sugar-diet-and-benefits-of-quitting-sugar/
(6) Understanding Natural Versus Added Sugars, https://chear.ucsd.edu/blog/understanding-natural-versus-added-sugars
(7) Which Sugars Are Good for You — and Which Ones to Avoid, https://www.everydayhealth.com/diet-and-nutrition/diet/which-sugars-are-good-you-which-ones-avoid
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și: