Vitaminele îngrașă?

©

Autor:

Vitaminele îngrașă?

Luarea de vitamine poate completa sau asigura necesarul nutritiv pentru funcționarea normală a organismului. Efectului asupra greutății apare din efectul vitaminelor asupra metabolismului. Acesta din urmă reglează modul în care corpul arde calorii, iar un metabolism echilibrat este esențial pentru o greutate constantă în timp. (1)

Un alt mod prin care ne afectează vitaminele este prin efectul lor asupra apetitului și deci al cantității de alimente ingerate. De exemplu, un nivel redus al vitaminei B6 este asociate unei producții reduse de serotonină în creier, iar acest lucru, la rândul său, duce la un stimulare a apetitului. (2)

De asemenea, persoanele care dau vina pe multivitamine pentru îngrășare uită să se uite la imaginea în ansamblu. Nu doar vitaminele pot fi responsabile de îngrășare (prin efectul lor asupra apetitului), ci și lipsa somnului, stresul, o alimentație deficitară, sedentarismul, existența unei boli nedepistate etc. (3, 4, 5, 6)

Vitaminele îngrașă? - ce spun studiile

Studiile cu privire la efectul vitaminelor asupra greutății arată, din contră, că luarea unor suplimente alimentare vitaminice susține slăbirea, atât în cazul bărbaților, cât și al femeilor. Rezultatele au arătat că bărbații care iau multivitamine au avut o greutate corporală mai mică, un procent mai mic de grăsime și un index de masă corporal (IMC) inferior celor care nu luau vitamine. În ceea ce privește femeile, acestea au sesizat o reducere a senzației de foame și un apetit redus după pierderea kilogramelor în plus, prin comparație cu femeile care au luat un placebo. Cercetătorii spun că slăbirea apare deoarece vitaminele acționează asupra hormonilor foamei (insulină, leptină, cortizol) și astfel ajută la controlul porțiilor. (7)

Vitamina 12, de exemplu, joacă un rol în reglarea apetitului, deficiența ducând la o lipsă de poftă de mâncare. Dacă iei prea multă vitamina B12, din alimente (ouă, carne de pui, fructe de mare, lactate, pește, carne de curcan) și multivitamine, riști să te îngrași. (8)

O deficiență a vitaminei D poate duce la îngrășare. Dacă un nivel normal al acestei vitamine susține dezvoltarea armonioasă a sistemului osos și reduce riscul de osteoporoză un nivel prea mic poate duce la îngrășare. Studiile au arătat că femeile cu deficiențe de vitamina D sunt mai predispuse la îngrășare, prin comparație cu grupul care are acest nutrient în limite normale. Un alt studiu a arătat că ambele sexe riscă un procent mai mare al grăsimii corporale dacă au deficiențe ale vitaminei D. Este bine de știut că deficiența de vitamina D se remarcă prin oboseală, dureri articulare și infecții frecvente. (9, 10)

Complexul de vitamine B, în special niacina (vitamina B3) este asociată unui volum mai mare a meselor zilnice, îngrășării pe termen lung și unui procent mai mare a grăsimii abdominale în studiile pe animale. Alte studii pe animale au arătat că vitamina B6 poate duce la îngrășare, însă doar atunci când este administrată alături de vitamina B1, B2 și B5 (acidul pantotenic). (11, 12)

Vitaminele, în ele însele, nu îngrașă dacă ai un stil de viață sănătos și activ, dormi suficient, mănânci echilibrat și faci mișcare cel puțin 30 minute în fiecare zi. Ia vitamine doar la recomandarea doctorului (deci nu după ureche) și vei avea doar de câștigat.


Data actualizare: 02-10-2019 | creare: 02-10-2019 | Vizite: 162
Bibliografie
1. Early Time‐Restricted Feeding Reduces Appetite and Increases Fat Oxidation But Does Not Affect Energy Expenditure in Humans. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/oby.22518
2. The effect of vitamin B6 deficiency on food intake, growth, and renal function in chronically azotemic rat. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3613037
3. Molecular ties between lack of sleep and weight gain. https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/molecular-ties-between-lack-sleep-weight-gain
4. A Transcriptional Circuit Filters Oscillating Circadian Hormonal Inputs to Regulate Fat Cell Differentiation. https://www.cell.com/cell-metabolism/fulltext/S1550-4131(18)30190-6
5. NIH study finds heavily processed foods cause overeating and weight gain. https://www.nih.gov/news-events/news-releases/nih-study-finds-heavily-processed-foods-cause-overeating-weight-gain
6. Ultra-Processed Diets Cause Excess Calorie Intake and Weight Gain: An Inpatient Randomized Controlled Trial of Ad Libitum Food Intake. https://www.cell.com/cell-metabolism/fulltext/S1550-4131(19)30248-7
7. Multivitamin and dietary supplements, body weight and appetite: results from a cross-sectional and a randomised double-blind placebo-controlled study. https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/multivitamin-and-dietary-supplements-body-weight-and-appetite-results-from-a-crosssectional-and-a-randomised-doubleblind-placebocontrolled-study/8C6C9CF2A7B2A9E81825CB4E2AE419AA
8. Excess vitamin intake: An unrecognized risk factor for obesity. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3932423/
9. Associations Between 25-Hydroxyvitamin D and Weight Gain in Elderly Women. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3466912/
10. Larger waistlines are linked to higher risk of vitamin D deficiency. https://www.eurekalert.org/pub_releases/2018-05/esoe-lwa051718.php
11. Effect of dietary supplemental nicotinic acid on growth performance, carcass characteristics and meat quality in three genotypes of chicken. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20666866
12. B Vitamins and the Brain: Mechanisms, Dose and Efficacy—A Review. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4772032/
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

 
 
 
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.