Un nou virus cu potențial de transmitere la oameni, descoperit de cercetătorii japonezi

Un virus necunoscut anterior care poate infecta oamenii a fost identificat de oamenii de știință din Japonia. Noul virus, numit Yezo, poate fi transmis prin mușcăturile de căpușe și provoacă o boală caracterizată prin febră și o reducere a nivelului trombocitelor și leucocitelor din sânge.
Descoperirea a fost realizată de cercetători de la Universitatea Hokkaido, iar rezultatele au fost publicate în revista Nature Communications.

Virusul Yezo a fost descoperit după ce un bărbat de 41 de ani a fost internat la spital în 2019 cu febră și dureri de picioare, după ce a fost mușcat de un artropod despre care se crede că este o căpușă, în timp ce se plimba într-o pădure locală din Hokkaido. Pacientul a fost tratat și externat după două săptămâni, dar testele au arătat că nu a fost infectat cu niciun virus cunoscut purtat de căpușele din regiune. Un al doilea pacient a apărut cu simptome similare, după o mușcătură de căpușă, în anul următor.

Analiza genetică a virușilor izolați din probele de sânge a celor doi pacienți a identificat un nou tip de ortonairovirus, o clasă de nairovirus care include agenți patogeni precum virusul febrei hemoragice Crimeea-Congo. Oamenii de știință au verificat apoi probele de sânge recoltate de la pacienții din spital care au prezentat simptome similare după mușcăturile de căpușe și au găsit probe suplimentare pozitive de la cinci pacienți. Toți cei cinci pacienți, inclusiv primii doi, au avut febră și un nivel redus al trombocitelor și leucocitelor din sânge și au prezentat indicatori ai unei funcții hepatice anormale.

Pentru a determina sursa probabilă a virusului, echipa de cercetare a examinat probele colectate de la animale sălbatice din zonă între 2010 și 2020. În urma analizelor, cercetătorii au găsit anticorpi împotriva virusului la cerbi și la ratoni. De asemenea, au descoperit virusul ARN la trei specii majore de căpușe din Hokkaido. După cum demonstrează pandemia COVID-19, animalele poartă mulți viruși necunoscuți, iar unele dintre acestea pot continua să infecteze oamenii. Echipa de cercetare intenționează să urmărească posibila distribuție la nivel național a noului virus la animale sălbatice și pacienți.

foto: Hokkaido University