Adolescentul la 18 ani are funcțiile executive la fel de mature ca ale unui adult?

©

Autor:

Adolescentul la 18 ani are funcțiile executive la fel de mature ca ale unui adult?
Un studiu recent publicat în revista Nature Communications a explorat vârsta la care funcțiile executive ale adolescenților ating nivelul de maturitate caracteristic adulților. Aceste funcții executive includ abilități cognitive esențiale precum planificarea, trecerea fluidă de la o sarcină la alta, rezistența la distrageri tentante și concentrarea asupra sarcinilor curente. Rezultatele sugerează că aceste abilități se maturizează de obicei până la vârsta de 18 ani.
Cercetarea a implicat colectarea și analiza a aproape douăzeci de măsurători de laborator ale funcțiilor executive din peste 10.000 de participanți, folosind patru seturi de date unice. Aceasta a permis crearea unui grafic la scară largă al dezvoltării cognitive în adolescență, oferind astfel unele dintre primele dovezi definitive privind acest subiect.

Beatriz Luna, Ph.D., profesor de psihiatrie la Universitatea din Pittsburgh și expert recunoscut în dezvoltarea neurocognitivă, a menționat că, deși părinții pot fi sceptici în a considera adolescenții de 18 ani ca fiind adulți pe deplin formați, capacitatea de a folosi funcțiile executive în mod fiabil se îmbunătățește odată cu vârsta și pare să se matureze într-un cadru de laborator până la această vârstă. Totuși, alți factori comportamentali importanți, cum ar fi capacitatea de a controla emoțiile proprii, continuă să evolueze odată cu înaintarea în vârstă.

Studiul a abordat complexitatea proceselor de dezvoltare care sunt inițiate odată cu pubertatea și a încercat să depășească limitările anterioare, cum ar fi variabilitatea mare între indivizi și lipsa instrumentelor pentru analiza seturilor de date complexe. Dr. Brenden Tervo-Clemmens, autorul principal al studiului și asistent profesor de psihiatrie și științe comportamentale la Universitatea din Minnesota, a subliniat că scopul cercetării a fost de a prezenta un consens bazat pe date concrete, nu doar o presupunere.

Cercetarea a utilizat instrumente de analiză de date la scară largă, care nu erau disponibile cercetătorilor până în urmă cu câțiva ani, beneficiind de colaborări și partajarea deschisă a datelor. Studiul a analizat 23 de măsuri distincte ale funcțiilor executive într-un eșantion de participanți cu vârste între 8 și 35 de ani, urmărind evoluția acestor măsuri în timp și verificând dacă performanța la diferite teste se încadrează într-o singură traiectorie descrisă de un model matematic.

Analiza a dezvăluit o dinamică comună a maturizării funcțiilor executive între sexe: o dezvoltare rapidă în copilăria târzie până la mijlocul adolescenței (10-15 ani), urmată de schimbări mici, dar semnificative, până la mijlocul adolescenței (15-18 ani), stabilizându-se la performanțe la nivel adult în adolescența târzie (18-20 ani).

Această hartă a dezvoltării cognitive ar putea permite cercetătorilor să urmărească impactul intervențiilor terapeutice și farmacologice asupra etapelor de dezvoltare. Având în vedere că adolescența este perioada în care multe boli mintale, care implică probleme ale funcțiilor executive, precum schizofrenia, își fac apariția, cartografierea dezvoltării creierului tipic poate permite detectarea mai precoce a abaterilor de la normă și îmbunătățirea diagnosticării timpurii.

sursa. News Medical

Data actualizare: 02-11-2023 | creare: 02-11-2023 | Vizite: 336
Bibliografie
New study provides definitive evidence of executive function maturity in late adolescence, link: https://www.news-medical.net/news/20231031/New-study-provides-definitive-evidence-of-executive-function-maturity-in-late-adolescence.aspx
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune: