Ce să faci dacă ai mâncat prea mult de sărbători?

©

Autor:

Ce să faci dacă ai mâncat prea mult de sărbători?

Consumul exagerat de alimente în timpul sărbătorilor reprezintă un comportament frecvent întâlnit, cu efecte negative asupra întregului organism. Majoritatea evenimentelor de supraalimentare sunt raportate în zilele de sărbătoare, în cele mai multe cazuri fiind vorba doar de excese temporare. Cu toate acestea, excesele alimentare, chiar și de scurtă durată, pot determina creșterea în greutate și se pot manifesta prin disconfort în regiunea abdomenului superior, senzație de greață și de plenitudine, vărsături sau diaree. (1) (2)

De ce apar excesele alimentare în perioada sărbătorilor?

Motivul pentru care tindem să mâncăm mai mult în perioada sezonului de sărbători ar putea fi reprezentat de stres. Deși se presupune că sărbătorile produc fericire și bucurie, acestea pot duce și la creșterea nivelului de stres. Sărbătorile ne obligă la efectuarea într-un timp mult prea scurt a unui număr crescut de activități, ceea ce poate duce la stres și epuizare. Modelele alimentare nesănătoase pot apărea cu ușurință la persoanele stresate, consumul exagerat de alimente fiind considerat un comportament comun. (1) (2) (3)

Ce se întâmplă la nivelul organismului, atunci când consumăm prea multe alimente?

Supraalimentarea din timpul sărbătorilor va determina destinderea stomacului dincolo de dimensiunea sa normală, pentru a se putea adapta cantității mari de alimente consumate. Consumul exagerat de alimente duce, de asemenea, la creșterea producției de acid clorhidric, cu posibilitatea de apariție a arsurilor stomacale. Pe termen scurt, mâncatul excesiv va determina apariția senzației de plin și a gazelor stomacale, în timp ce, pe termen lung, poate crește riscul de obezitate, cancer, boli renale sau boli cardiovasculare. (3) (4)

Cum putem evita mâncatul excesiv de sărbători?

Anumite sfaturile utile pentru menținerea greutății în parametrii optimi ar putea fi aplicate inclusiv în perioada sărbătorilor, pentru a evita supraalimentarea. Pentru a putea face față stresului și a nu exagera cu consumul de alimente, puteți încerca să respectați următoarele sfaturi.

1. Hidratați-vă corespunzător. Consumul de lichide, de preferat fără conținut de zaharuri, este recomandat înainte și după mese. Consumul de apă plată poate ajuta la prevenirea retenției de apă, o problemă care apare în urma consumului exagerat de sare. Un studiu realizat de cercetătorii de la Human Nutrition, Foods and Exercise a constatat că prin consumul unei cantități de aproximativ 330 ml de apă înainte de masă este scăzut numărul caloriilor consumate în timpul mesei cu aproximativ 13%. (1) (5) (6)

2. Nu vă înfometați. Majoritatea oamenilor cu episoade de supraalimentare ajung să se înfometeze, de teamă că simptomele gastro-intestinale se vor amplifica, în cazul în care consumă din nou mâncare. Un astfel de comportament alimentar este de evitat! În schimb, este recomandat ca după consumul unei cantități mari de mâncare, următoarele mese să fie unele reduse cantitativ, cu alimente ușoare, precum legume sau fructe. (1) (3)

3. Dormiți suficient. Obțineți o cantitate suficientă de somn, dar totodată acordați atenție și calității somnului, nu doar cantității. Privarea de somn este asociată cu creșterea nivelului de stres și a aportului de alimente. (3) (6)

4. Nu renunțați la activitățile fizice. O simplă plimbare ar putea ajuta la recăpătarea nivelului de energie și la reducerea nivelului de stres. Antrenamentele fizice ușoare sau activitățile relaxante, precum meditația yoghină, meditația transcendentală sau mindfulness, sunt recomandate. (1) (6)

5. Asigurați un aport suficient de proteine. Atunci când alegeți alimentele pe care urmează să le consumați, optați pentru produsele cu o cantitate mare de proteine, în detrimentul celor bogate în grăsimi sau carbohidrați. Alimente bogate în proteine sunt fructele de mare, lactatele, nucile, semințele, ouăle și carnea ușoară. (5) (6)

Ce să faci dacă ai mâncat prea mult de sărbători?

Este bine-cunoscut faptul că în perioada sărbătorilor sunt înregistrate cele mai multe cazuri de afecțiuni digestive, numărul persoanelor care ajung de urgență la spital fiind cu cel puțin 50% mai mare decât în orice altă perioadă a anului. Arsurile gastrice, constipația severă, balonarea dureroasă și senzația de prea plin reprezintă principalele simptome raportate de către pacienți în momentul prezentării la spital. În urma supraalimentării, în cazul apariției unor simptome gastrice ce nu cedează la administrarea medicamentelor, se recomandă prezența la medic. Atunci când simptomele sunt unele minore, precum balonare sau senzație de prea plin, este suficient să fie luate câteva măsuri simple. (3) (4) (5) (7)

O plimbare în aer liber ar putea ajuta la ameliorarea simptomelor ușoare ale indigestiei sau supraalimentării. Orice tip de activitate fizică ușoară contribuie la normalizarea nivelului de zahăr din sânge și la stimularea digestiei. Cu toate acestea, este contraindicat să se realizeze antrenamente de o intensitate crescută. Consumul unei cantități moderate de apă după fiecare masă poate ajuta corpul să elimine excesul de sare și să împiedice astfel constipația și simptomele asociate acestei condiții. Apa nu trebuie să lipsească de la nicio masă, nu doar în timpul sărbătorilor, ci și în mod general. Evitarea băuturilor carbogazoase sau a celor bogate în zaharuri este aproape obligatorie după consumul unei cantități mult prea mare de alimente. Atât zahărul, cât și dioxidul de carbon, pot amplifica indigestia. (5) (6) (7)


Data actualizare: 28-12-2020 | creare: 28-12-2020 | Vizite: 137
Bibliografie
(1) Dealing With Holiday Stress That Can Lead to Overeating, link: https://www.verywellfit.com/ate-too-much-over-the-holidays-1231184
(2) 7 tips for reining in holiday overeating, link: https://www.mayoclinichealthsystem.org/hometown-health/speaking-of-health/7-tips-for-reining-in-holiday-overeating
(3) What Happens to Your Body When You Pig Out Over the Holidays, link: https://www.healthline.com/health-news/what-happens-to-your-body-over-the-holidays
(4) What happens when you overeat? link: https://www.mdanderson.org/publications/focused-on-health/What-happens-when-you-overeat.h23Z1592202.html
(5) 23 Simple Things You Can Do to Stop Overeating, link: https://www.healthline.com/nutrition/how-to-stop-overeating
(6) 10 Ways to Get Back on Track After a Binge, link: https://www.healthline.com/nutrition/what-to-do-after-a-binge
(7) What to Do After You Overeat, link: https://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-what-to-do-after-overeating
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

 
 
 
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.