Ce să nu faci dacă ești însărcinată? (activități cu risc în sarcină)

Ce să nu faci dacă ești însărcinată? (activități cu risc în sarcină)

Femeile obțin numeroase beneficii în urma activităților fizice din timpul sarcinii, dar uneori sunt necesare precauții suplimentare din cauza riscurilor apărute odată cu modificările instalate.

Ritmul cardiac, debitul cardiac, ventilația și energia consumată cresc în timpul sarcinii, astfel că o activitate fizică energică poate accentua acești parametri.

Schimbările hormonale cresc laxitatea articulară și atrage după sine un risc mai mare de accidentări.

Activități de risc în timpul sarcinii:

  • Căderile/traumatismele: datorită relaxării ligamentare, femeile însărcinate au risc sporit de accidente. Evitarea sporturilor sau a mișcărilor ce predispun la aceste complicații sunt de evitat.
  • Poziția: exercițiile realizate din poziție supină (pe spate) după primul trimestru sau săptămâna a 16-a nu sunt recomandate. Scăderea debitului cardiac și hipotensiunea ortostatică sunt posibile consecințe. O alternativă oferită este: poziția laterală sau ortostatismul.
  • Altitudinea/înălțimea: exercițiile la înălțimi peste 1800-2500 m sunt nerecomandate. Femeile trebuie să cunoască semnele răului de înălțime. Scufundările sunt interzise deoarece fătul este neprotejat în fața depresurizării și pot apărea trombembolii în circulația fetală.
  • Frigul/căldura: temperaturile extreme trebuie evitate.
  • Sedentarismul: poate conduce la un debit cardiac redus.
  • Activitatea fizică viguroasă: excluderea competițiilor atletice, locurilor de muncă stresante ce implică călătorii lungi. (1)
  • Ridicarea de greutăți: mișcările izometrice supun corpul la un stres cardiovascular și musculoscheletal suplimentar.
  • Yoga: acest sport necesită uneori apnee voluntară (oprirea respirației).
  • Exerciții pentru întărirea mușchilor abdominali: Din cauza slăbirii musculaturii abdominale, poate apărea o condiție numită diastasis recti (separarea mușchilor drepți abdominali).
  • Activități ce necesită schimbarea centrului gravității (tenis/squash): apar tulburări de echilibru. (2)


Cele mai importante modificări apărute în sarcină sunt creșterea în greutate și schimbarea centrului de greutate, acestea ducând la apariția lordozei progresive.

În absența complicațiilor sau a condițiilor speciale, mișcarea și exercițiile fizice sunt indicate în sarcină. Pentru femeile cu anumite afecțiuni, exercițiile fizice pot produce anumite efecte negative.


Contraindicații relative ale aerobicului în sarcină:


Există situații când programul creat de medic sau intructorul de fitness necesită întrerupere. Printre aceste situații se numără:


  • Sângerarea vaginală
  • Contracțiile regulate, dureroase
  • Pierderea de lichid amniotic
  • Dispneea de efort
  • Amețeli
  • Cefaleea
  • Durerea precordială
  • Slăbiciunea musculară cu tulburări de echilibru
  • Durerile gambiere sau edemul


S-a demonstrat că un efort fizic ușor-mediu crește ritmul cardiac fetal cu 10-30 bătăi/minut peste limita normală maximă. Greutatea fătului nu este afectată considerabil pentru femeile care au un program fizic față de cele care nu au, dar totuși gravidele care au continuat efectuarea unui efort fizic viguros în ultimul trimestru au dat naștere unor copii cu 200-400 g mai mici decât cele care au renunțat. Oricum, nu s-a demonstrat o întârziere de creștere intrauterină.

Cu toate schimbările anatomice și fiziologice de-a lungul sarcinii, exercițiile fizice au riscuri minime și aduc numeroase beneficii, atât mamei, cât și fătului.

Femeile cu sarcini cu evoluție normală, fără complicații ar trebui sfătuite să facă exerciții în timpul sarcinii și după naștere. (3)


Data actualizare: 28-02-2018 | creare: 28-02-2018 | Vizite: 1077
Bibliografie
1. Kelly R. Evenson, Ruben Barakat, Wendy J. Brown, Patricia Dargent-Molina, Megumi Haruna, Ellen M. Mikkelsen et al. Guidelines for Physical Activity during Pregnancy: Comparisons From Around the World. Am J Lifestyle Med. 2014 ; 8(2): 102–121. doi:10.1177/1559827613498204.
2. Exercises To Do and Avoid During Pregnancy. Web link: https://www.myvmc.com/pregnancy/exercises-to-do-and-avoid-during-pregnancy/
3. Physical Activity and Exercise During Pregnancy and the Postpartum period. The American College of Obstetricians and Gynecologists. December 2015, number 650.
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Interdictii in sarcina
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.