Dezvoltarea cognitiva a adolescentului

©

Autor:

Dezvoltarea cognitiva a adolescentului
Dezvoltarea cognitiva in adolescenta se remarca prin progresele in aptitudinile de rationament - evaluarea optiunilor si rationament ipotetic, gandire abstracta, precum si capacitatea de a analiza propria gandire - metacognitia denumeste abilitatea adultilor de a analiza si a se gandi si la ceea ce simt si ceea ce gandesc. Aceste schimbari cognitive produc mai multe fenomene tranzitive la adolescentii:
Apare problema stabilirii personalitatii - "Cine sunt eu?", "La ce sunt bun?", "Ce voi face in viitor?". La inceputul adolescentei tanarul se foloseste de grupul de prieteni - anturaj - pentru a-si afirma identitatea si a obtine recunoastere.
Tinerii devin prea constienti de propria persoana, ceea ce le da impresia ca toata lumea ii priveste si ii analizeaza, dar si ca nimeni nu ii intelege. Treptat, interesul adolescentului migreaza dinspre sine spre ceilalti si astfel se dezvolta relatiile interpersonale.
Un "sindrom" specific adolescentei este credinta ca "mie nu mi se poate intampla" - acest fenomen ii poate impinge pe tineri sa ia decizii riscante: fumat, sex neprotejat, etc.
Alta caracteristica a adolescentei este simtul critic si capacitatea de a milita pentru o cauza.

Toate aceste faze prin care trec adolescentii ii faca sa para ciudati pentru adulti, insa parintii trebuie sa invete sa aiba rabdare si sa incerce sa inteleaga ce simt tinerii. Datorita noilor aptitudini de gandire, acum este timpul ca adolescentul sa aiba un rol mai important in propria educatie. Incercati sa aveti o relatie adevarata cu tanarul - impartasiti-i propriile temeri, puncte vulnerabile si sentimente si incercati sa-l intelegeti. Este important ca adolescentul sa aiba oportunitatea de a experimenta diverse comportamente si atitudini - lasati-i sa urmeze un sport cu un oarecare nivel de risc (alpinism, parasutism), sa se implice in diverse activitatile in care sunt interesati (voluntariat) .

Dezvoltarea cognitiva in adolescenta propriu-zisa 14, 15 - 18, 20 ani

Transformarile cognitive in adolescenta variaza de la un tanar la altul, dar si intre fete si baieti - fiecare isi formeaza propria viziune asupra lumii. Flexibilitatea gandirii aduce schimbari in constiinta sinelui, aptitudinile scolare si intelectuale, precum si in relatiile cu ceilalti. Adolescentii incep sa filosofeze si sa se gandeasca la viata in general; incep sa isi faca planuri pentru viitor. Continua sa fie influentati de grupul de prieteni, insa puterea presiunii anturajului scade. Emotiile puternice pot interveni in capacitatea tanarului de a gandi logic. Pentru perioada adolescentei propriu-zise este caracteristic tipul de memorie de lunga durata. Intre 16 si 18 ani inteligenta atinge nivelul maxim de operativitate.

Dezvoltarea cognitiva in adolescenta prelungita 18, 20 - 25 ani

La aceasta varsta tinerii incep sa isi mute sfera de interes dinspre sine spre ceilalti - apare preocuparea pentru conceptele globale precum justitia, istoria si politica, tinerii se implica in dezbateri pe teme legate de etica sau diverse interese personale si capata puncte de vedere idealiste, creste interesul pentru traditiile socioculturale si cele din cadrul familiei. Pentru perioada adolescentei prelungite sunt caracteristice tipurile de memorie de lunga durata si de scurta durata. Motivatia tanarului in aceasta perioada este necesitatea de autorealizare. Multi tineri incep sa isi asume roluri si responsabilitati specifice adultilor, actionand independent, asumandu-si raspunderea pentru propriile decizii si sustinandu-se financiar.

Data actualizare: 03-09-2019 | creare: 28-01-2010 | Vizite: 9678
Bibliografie
1. Dezvoltare cognitiva, link:
http://pubs.ext.vt.edu/350/350-850/350-850.html

2. Cine sunt eu? - Dezvoltarea cognitiva, link:
http://www.education.com/reference/article/Ref_Helping_Teens_Who_Am/

3. Mari teorii ale dezvoltarii adolescentilor, link:
http://social.jrank.org/pages/16/Adolescence.html

4. Dezvoltarea cognitiva la adolescenti, link:
http://www.associatedcontent.com/article/78169/cognitive_development_in_adolescents.html?cat=25

5. Deavoltarea cognitiva la adolescenti, link:
http://www.mentoring.org/downloads/mentoring_431.pdf

6. Dezvoltarea adolescentului, link:
http://yourtotalhealth.ivillage.com/adolescent-development.html?pageNum=2

7. Dezvoltarea dupa varsta de 18 ani, link:
http://www.education.com/reference/article/Ref_Growth_Ages_18_Over/

8. Dezvoltarea cognitiva, link:
http://www.lpch.org/DiseaseHealthInfo/HealthLibrary/adolescent/cogdev.html
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Stereotipul creierului de adolescent
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
     
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.