Evaluarea copilului de 2 ani
Autor: Costin Alexandra

După ce È™i-a câÈ™tigat independenÈ›a din punct de vedere fizic, micuÈ›ul învață să se bucure din ce în ce mai mult de libertatea de expresie. Este perioada în care îÈ™i dezvoltă imaginaÈ›ia È™i experimentează primele jocuri de rol, improvizând scenarii È™i costumaÈ›ii ce negreÈ™it vă vor surprinde prin originalitate.
Dezvoltarea socială și emoțională
Copilul de doi ani este caracterizat din punct de vedere socio-emoÈ›ional printr-un egocentrism inconÈ™tient, percepându-se pe sine - in mod automat - drept centrul întregului univers.
MicuÈ›ul are impresia că toate persoanele din jurul său există doar pentru a-i oferi confort È™i satisfacÈ›ie, iar atunci când nu i se răspunde pe măsura aÈ™teptărilor, poate manifesta crize de nervi È™i iritabilitate. Nu vă îngrijoraÈ›i însă, aceste ieÈ™iri temperamentale sunt specifice vârstei È™i, gestionate cu răbdare, vor dispărea fără a necesita măsuri speciale.
Alte aspecte normale ale dezvoltării socio-emoționale la copilul de doi ani:
- începe să aibă o atitudine sfidătoare față de părinÈ›i – face exact opusul a ceea ce i se zice să facă;
- prezintă episoade intense de anxietate de separare la plecarea mamei sau a tatălui;
- manifestă entuziasm atunci când se află în compania altor copii È™i se joacă împreună cu aceÈ™tia;
- experimentează È™i exprimă noi emoÈ›ii È™i stări – frustare, ruÈ™ine, gelozie;
- dovedeÈ™te din ce în ce mai multă independență în alegerile pe care le face È™i în activitățile pe care le întreprinde. (1), (2), (3)
Dezvoltarea limbajului
Vorbirea reprezintă una dintre cele mai importante realizări ale copilului în primii ani de viață È™i, la fel precum cele de natură socio-emoÈ›ională, fizică sau cognitivă, trebuie monitorizată îndeaproape. „Cât de bogat ar trebui să fie vocabularul copilului la vârsta de doi ani?”, „Câte cuvinte ar trebui să poată rosti?”, „ÎnÈ›elege ceea ce îi comunic?” - acestea sunt doar câteva dintre întrebările pe care È™i le adresează orice mamă.
UrmăriÈ›i în continuare principalele indicii ale dezvoltării normale de limbaj la copilul de doi ani:
- arată cu degetul obiectele și imaginile la care faceți referire verbal;
- recunoaște persoanele familiare după nume;
- vorbeÈ™te în propoziÈ›ii formate din două-patru cuvinte;
- înÈ›elege instrucÈ›iunile È™i comenzile pe care i le adresaÈ›i, chiar dacă acestea sunt mai elaborate – de exemplu, „Lasă mingea jos È™i vino la masă!”;
- îÈ™i poate exprima nevoile – aceea de a bea apă, de a mânca, de a merge la toaletă;
- repetă după auz cuvintele care îi atrag atenÈ›ia într-o conversaÈ›ie;
- foloseÈ™te în medie 50 de cuvinte, dar înÈ›elege 200-300;
- îi place să asculte poveÈ™ti. (1), (2), (4), (5)
Dezvoltarea fizică și motorie
Până la vârsta de doi ani, orice copil trebuie să fie independent din punct de vedere fizic È™i să aibă libertate deplină de miÈ™care. Marile provocări tocmai au fost depășite, iar de acum înainte micuÈ›ul se poate bucura, în sfârÈ™it, de „autonomie”.
Iată principalele caracteristici ale dezvoltării fizice și motorii normale la copilul de 24 de luni:
- merge fără a necesita sprijin;
- poate alerga, având din ce în ce mai multă stabilitate;
- se apleacă fără dificultate È™i ridică obiectele care îl interesează;
- transferă cu uÈ™urință jucăriile dintr-o parte în alta a camerei sau dintr-o încăpere în alta;
- poate lovi mingea cu piciorul;
- se ridică pe vârfuri pentru a ajunge la obiectele care îi atrag atenÈ›ia;
- apasă cu forță pe clanță, reușind să deschidă ușile;
- poate coborî È™i urca singur pe scaun/pat sau alte obiecte de mobilier care îi sunt accesibile;
- nu prezintă dificultăți în a urca È™i coborî treptele, dar simte nevoia de a se sprijini;
- poate răsfoi singur o carte, pagină cu pagină;
- manipulează stângaci obiectele de scris, dar reuÈ™eÈ™te să realizeze, după model, linii sau cercuri;
- cooperează atunci când îl îmbrăcaÈ›i È™i dezbrăcaÈ›i;
- bea singur din căniță È™i foloseÈ™te tacâmurile din ce în ce mai corect;
- ar trebui să aibă 16 dințișori. (1), (2), (3), (5)
În ceea ce priveÈ™te aspectul său general, copilul de 2 ani are, în medie, înălÈ›imea de 86,4-87,8 cm; cântăreÈ™te între 11,9-12,4 kg, iar circumferinÈ›a capului măsoară 47,2-48,2 cm. FetiÈ›ele înregistrează valori mai mici decât băieÈ›eii, deci nu vă îngrijoraÈ›i dacă remarcaÈ›i deosebiri la nivelul greutății È™i lungimii corporale între copiii de aceeaÈ™i vârstă, dar de sexe diferite. (6), (7)
Dezvoltarea cognitivă
Monitorizarea corectă a dezvoltării cognitive a copilului reprezintă una dintre cele mai mari provocări pentru părinÈ›i, neexistând dovezi palpabile care să indice dacă micuÈ›ul urmează un traseu evolutiv normal pentru vârsta sa ori nu.
Nu vă grăbiÈ›i să dezertaÈ›i! Există totuÈ™i câteva semne care „vorbesc” despre progresele înregistrate la nivel psihic. Iată principalele caracteristici ale dezvoltării cognitive normale la copilul de doi ani:
- poate sorta obiectele în funcÈ›ie de formă È™i culoare;
- îÈ™i îmbunătățeÈ™te capacitatea de a găsi lucrurile pe care le ascundeÈ›i;
- intră în pielea a diverse personaje atunci când se joacă, imitând comportamentul acestora;
- construiește turnulețe din 4-6 cuburi;
- realizează puzzle-uri simple, adecvate vârstei;
- reÈ›ine anumite cuvinte sau expresii din poeziile pe care i le citiÈ›i cu regularitate È™i poate interveni pe parcursul lecturii, completând, din când în când, câte un vers. (1), (2)
Cum am grijă de sănătatea copilului de 2 ani?
Fiecare copil este unic È™i la fel este È™i ritmul în care se dezvoltă de-a lungul timpului! Vârsta nu reprezintă un barem exact pentru progresele pe care ar trebui să le înregistreze la nivel socio-emoÈ›ional, fizic sau cognitiv.
Vă recomandăm totuÈ™i să parcurgeÈ›i lista de mai jos. ConsulataÈ›i-vă cu medicul specialist dacă regăsiÈ›i aceste aspecte în evaluarea copilului de doi ani:
- nu poate merge fără sprijin;
- nu foloseÈ™te toată talpa piciorului atunci când pășeÈ™te, mergând exclusiv pe vârfuri;
- nu se exprimă în propoziÈ›ii de două cuvinte;
- are un vocabular sărac, folosind până în 20 de cuvinte;
- nu cunoaÈ™te modul de utilizare al obiectelor comune – perie de păr, telefon, tacâmuri etc.;
- nu înÈ›elege comenzile simple pe care i le indicaÈ›i verbal;
- nu imită comportamentul și limbajul persoanelor din jur;
- nu caută confort fizic È™i emoÈ›ional în braÈ›ele mamei atunci când este neliniÈ™tit sau agitat;
- îÈ™i pierde abilitățile dezvoltate pe parcursul timpului. (1), (2), (3), (4)
2. Important Milestones: Your Child at Two Years, link: http://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-2yr.html
3. 18-24 months: toddler development, link: http://raisingchildren.net.au/articles/child_development_18-24_months.html/context/563
4. Milestones: Children 0-4 years, link: http://www.cyh.com/HealthTopics/HealthTopicDetails.aspx?p=114&np=122&id=1906
5. Developmental milestones record - 2 years, link: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002012.htm
6. Girls' growth chart: 12 to 24 months, link: http://www.babycenter.in/a25010661/girls-growth-chart-12-to-24-months
7. Boys' growth chart: 12 to 24 months, link: http://www.babycenter.in/a25010657/boys-growth-chart-12-to-24-months
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
- Nu vrea sa vorbeasca
- Baiatul meu are o problema: nu vorbeste aproape deloc
- Dilatare vena jugulara interna la copil 3 ani
- Copilul meu nu respira deloc pe nas si nici un tratament nu da rezultat
- A inghitit o baterie!
- Fetita de 2 ani, picior plat
- Cand incep copiii sa vorbeasca?
- Baietel nu spune cuvinte
- Întârziere în vorbire