Expunerea la ecrane a copilului

Expunerea la ecrane a copilului

©

Autor:

Expunerea la ecrane a copilului

Odată cu progresul tehnologiei, expunerea la ecrane (prin expunerea la dispozitive smartphone, calculator sau televizor) a copiilor a devenit o preocupare majoră pentru părinÈ›i, educatori È™i specialiÈ™tii din domeniul medical. DeÈ™i tehnologia poate oferi o serie de avantaje È™i oportunități educaÈ›ionale, moderaÈ›ia È™i echilibrul sunt cheia pentru a asigura o expunere sănătoasă. Studiile efectuate până în prezent sugerează că expunerea excesivă la ecrane poate avea consecinÈ›e negative asupra dezvoltării cognitive, socio-emoÈ›ionale È™i fizice a copiilor. (1, 3, 5)

Impactul expunerii la ecrane asupra sănătății copiilor

Unul dintre principalele motive de îngrijorare este efectul pe care ecranele îl pot avea asupra dezvoltării cognitive a copilului. Studiile arată că expunerea prelungită la ecrane poate afecta capacitatea de concentrare, memoria È™i abilitățile de rezolvare a problemelor. De asemenea, copiii care petrec mult timp în faÈ›a ecranelor pot avea un risc mai mare de a dezvolta probleme de limbaj È™i comunicare. (1, 3)

Pe lângă impactul asupra dezvoltării cognitive, expunerea excesivă la ecrane poate influenÈ›a È™i dezvoltarea socio-emoÈ›ională a copilului. InteracÈ›iunile față în față È™i jocurile în aer liber, care sunt esenÈ›iale pentru dezvoltarea socială È™i emoÈ›ională sănătoasă a copiilor, pot fi înlocuite sau diminuate de timpul petrecut în faÈ›a ecranelor, ceea ce poate duce la dificultăți în stabilirea È™i menÈ›inerea relaÈ›iilor interpersonale, în dezvoltarea empatiei È™i a abilităților de rezolvare a conflictelor. (3, 5)

Pe plan fizic, expunerea excesivă la ecrane poate contribui la un stil de viață sedentar È™i la probleme de sănătate asociate, cum ar fi obezitatea. Copiii care petrec mult timp în faÈ›a ecranelor au tendinÈ›a de a fi mai puÈ›in activi fizic È™i de a avea o alimentaÈ›ie nesănătoasă. Expunerea la ecrane a copilului înainte de culcare poate perturba ritmul circadian È™i poate face mai dificilă adormirea È™i menÈ›inerea somnului de calitate, iar asta poate duce la oboseală È™i probleme de comportament în timpul zilei. De asemenea, expunerea prelungită la ecrane poate contribui la dezvoltarea problemelor de vedere, inclusiv a miopiei. (1, 2, 3, 5)

Recomandări pentru limitarea expunerii la ecrane a copiilor

Limitarea expunerii la ecrane poate fi dificilă, dar există câteva recomandări generale pe care le puteÈ›i urma, din calitatea de părinte, pentru a ajuta la protejarea sănătății copiilor:

  • stabiliÈ›i limite clare de timp pentru expunerea la ecrane a copilului È™i respectaÈ›i-le;
  • creaÈ›i un mediu sigur de utilizare a ecranelor, unde copiii să poată naviga în siguranță în mediul digital (include setarea unor filtre de conÈ›inut È™i monitorizarea utilizării ecranelor);
  • implicaÈ›i copiii în alte activități, cum ar fi jocurile în aer liber, muzica sau arta, care să stimuleze creativitatea È™i dezvoltarea fizică È™i mentală;
  • petreceÈ›i timp de calitate cu cei mici, care să nu presupună utilizarea dispozitivelor electronice;
  • modelaÈ›i un comportament responsabil È™i echilibrat în utilizarea dispozitivelor electronice (copiii învață din comportamentul adulÈ›ilor È™i pot fi influenÈ›aÈ›i pozitiv de un comportament adecvat È™i moderat în utilizarea dispozitivelor electronice);
  • monitorizaÈ›i modul în care copiii folosesc dispozitivele electronice È™i observaÈ›i semnele de dependență de tehnologie;
  • încurajaÈ›i copiii să ia pauze regulate de la utilizarea dispozitivelor electronice (pauzele regulate pot ajuta la prevenirea oboselii oculare È™i la menÈ›inerea sănătății generale). (2, 3, 4)


Recomandări specifice pentru diferite grupe de vârstă

Recomandările pentru utilizarea ecranelor pot varia în funcÈ›ie de vârsta copilului. Câteva recomandări specifice pentru diferite grupe de vârstă:

Pentru copiii sub 2 ani:

  • nu permiteÈ›i acestora utilizarea ecranelor în mod regulat sau ca formă de divertisment (limitaÈ›i utilizarea ecranelor la situaÈ›ii specifice, cum ar fi convorbiri video cu membrii familiei sau pentru accesul la resurse educative specifice pentru vârsta lor).

Pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 È™i 5 ani:

  • asiguraÈ›i-vă că cel mic este implicat într-o varietate de activități care pot susÈ›ine dezvoltarea abilităților sociale, fizice È™i mentale, inclusiv jocuri în aer liber, jocuri de construcÈ›ii È™i activități artistice È™i muzicale;
  • limitaÈ›i utilizarea ecranelor la maximum o oră pe zi;
  • selectaÈ›i conÈ›inut adecvat vârstei È™i de calitate, cum ar fi jocuri interactive È™i aplicaÈ›ii educative care promovează dezvoltarea cognitivă.

Pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 6 È™i 12 ani:

  • limitaÈ›i utilizarea ecranelor la maximum două ore pe zi;
  • promovaÈ›i activitățile fizice È™i interacÈ›iunea socială prin organizarea unor jocuri È™i activități cu alÈ›i copii;
  • monitorizaÈ›i timpul petrecut pe ecrane È™i fiÈ›i atenÈ›i la semnele de dependență de tehnologie.

Pentru adolescenți:

  • limitaÈ›i utilizarea ecranelor la maximum trei ore pe zi;
  • încurajaÈ›i interacÈ›iunea socială È™i activitățile în aer liber, cum ar fi sportul, voluntariatul sau evenimentele culturale;
  • stimulaÈ›i creativitatea adolescenÈ›ilor, prin încurajarea acestora să participe la activități artistice sau sportive, printre altele;
  • încurajaÈ›i utilizarea ecranelor în mod educativ È™i responsabil. (1, 2, 4)


Cum pot părinÈ›ii să-È™i monitorizeze È™i să-È™i controleze propriile comportamente în ceea ce priveÈ™te expunerea la ecrane?

Pentru a monitoriza È™i controla propriile comportamente în ceea ce priveÈ™te expunerea la ecrane, puteÈ›i încerca următoarele strategii:

  • stabiliÈ›i reguli pentru utilizarea ecranelor, inclusiv limitarea timpului petrecut pe dispozitive È™i evitarea utilizării lor în timpul mesei sau înainte de culcare;
  • monitorizaÈ›i propriul timp petrecut pe dispozitive electronice È™i luaÈ›i măsuri pentru a reduce timpul petrecut pe ecrane atunci când apar primele semne de dependență;
  • asiguraÈ›i-vă că utilizaÈ›i dispozitivele în mod intenÈ›ionat, nu din obiÈ™nuință sau din plictiseală;
  • implicaÈ›i-vă în activități în familie care nu implică utilizarea ecranelor, cum ar fi jocuri de masă sau activități în aer liber;
  • fiÈ›i un model pozitiv pentru copii (o abordare echilibrată în ceea ce priveÈ™te utilizarea tehnologiei poate ajuta copilul să înÈ›eleagă importanÈ›a echilibrului în viaÈ›a lor È™i să adopte obiceiuri sănătoase). (2, 3)


Reguli clare pentru toată familia

Este important ca toÈ›i membrii familiei să fie informaÈ›i cu privire la regulile impuse copilului pentru limitarea timpului petrecut în faÈ›a ecranelor È™i să înÈ›eleagă importanÈ›a lor pentru sănătatea È™i bunăstarea lor. Prin stabilirea unor reguli clare È™i prin monitorizarea È™i controlul utilizării ecranelor, toată familia poate beneficia de o experiență mai echilibrată È™i mai sănătoasă în ceea ce priveÈ™te tehnologia.

Câteva exemple de reguli pe care părinÈ›ii le pot impune pentru toată familia includ:

  • stabiliÈ›i un timp maxim zilnic pe care fiecare membru al familiei îl poate petrece pe dispozitive (timpul poate varia în funcÈ›ie de vârsta È™i nevoile individuale ale fiecărui membru al familiei);
  • stabiliÈ›i reguli clare care interzic utilizarea ecranelor în timpul meselor de familie, pentru a putea petrece timp de calitate împreună È™i pentru a îmbunătăți comunicarea în familie;
  • stabiliÈ›i zone libere de ecrane (desemnaÈ›i anumite zone din casă unde utilizarea ecranelor nu este permisă, cum ar fi camera de masă sau dormitorul, pentru a reduce expunerea la ecrane);
  • încurajaÈ›i activitățile în aer liber È™i interacÈ›iunea socială (încurajaÈ›i membri familiei să petreacă timp în aer liber, să se implice în activități sportive sau culturale È™i să interacÈ›ioneze social cu alÈ›i oameni pentru a încuraja un stil de viață activ È™i sănătos). (1, 2, 3)

Data actualizare: 29-05-2023 | creare: 29-05-2023 | Vizite: 713
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Urmărirea programelor TV ori statul pe telefon, o problemă reală pentru părinÈ›ii cu mai mulÈ›i copii
  • Două ore de utilizare pasivă sau activă a dispozitivelor cu ecran poate afecta sănătatea mintală a tinerilor
  • Timpul petrecut jucând jocuri video poate îmbunătăți performanÈ›ele È™colare ale copiilor
  • Forumul ROmedic - întrebări È™i răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum