ROmedic Black Friday:  reduceri la serviciile de promovare a cabinetelor, clinicilor și firmelor medicale

Impactul dietei și al stilului de viață din timpul sarcinii asupra ADN-ului fetal

O dietă dezechilibrată, bogată în alimente cu indice glicemie crescut, grăsimi saturate, săracă în fibre și un stil de viață sedentar pot avea repercusiuni importante asupra metabolismului, a sistemului cardio-vascular și nu numai. Un studiu recent publicat în jurnalul medical PLOS a evidențiat impactul unei alimentații nesănătoase pe parcursul sarcinii asupra ADN-ului fetal.
Prevalența diabetului gestațional a crescut proporțional cu prevalența obezității la nivel mondial. Acesta predispune la complicații în evoluția sarcinii, în perioada perinatală dar predispune și copilul la tulburări metabolice pe termen lung. A fost sugerată ideea că hiperglicemia pe parcursul sarcinii poate induce modificări epigenetice fătului, modificări ce pot avea efecte negative asupra sănătații acestuia pe parcursul vieții. Se observase faptul ca nou-născuții proveniți din sarcini complicate cu diabet gestațional sunt predispuși la obezitate si toleranță alterată la glucoza, studiul de față având rolul de a cerceta un posibil mecanism genetic.

Cercetătorii de la Universitatea Southamptom și de la King’s College din Londra au efectuat un studiu asupra a 550 de femei insărcinate, cu obezitate și asupra copiilor acestora (studiul UPBEAT). S-a urmărit nivelul si tiparul metilării ADN-ului nou-născuților proveniți din sarcini complicate cu diabet gestațional față de cei proveniți din sarcini fără acest factor de risc. Este de menționat faptul ca metilarea ADN-ului este unul dintre cele mai importante mecanisme epigenetice ce controleaza activitatea genică. De asemenea, au urmărit și impactul pe care alegerea unei alimentații sănătoase si creșterea nivelului de activitate fizică în cazul femeilor insărcinate ce au dezvoltat diabet gestațional l-a avut asupra nou-născuților acestora.

Concluziile acestui studiu au indicat faptul ca diabetul gestațional si hiperglicemia în sarcină sunt corelate cu modificările funcționale ale ADN-ului fetal. Mai mult, alegerea unui regim alimentar bazat de alimente cu indice glicemic redus și creșterea nivelului de activitate fizică pe parcursul sarcinii pot reduce semnificativ reacțiile de metilare de la nivelul ADN-ului fătului. Sunt necesare studii suplimentare pentru a stabili dacă reducerea acestor modificări genetice prin schimbarea regimului și a stilului de viață matern se asociază, pe termen lung, cu reducerea riscului de obezitate si diabet în cazul copiilor.

Data actualizare: 16-11-2020 | creare: 16-11-2020 | Vizite: 147