ROmedic Cabinete medicale Bucuresti Cabinete Psihologie Psihologie Bucuresti

Etapele evaluarii psihocomportamentale

Autor: psiholog Condeescu Evelina

Pentru ca de multe ori, in timpul procesul de evaluare, parintii mi-au marturisit ca au amanat efectuarea evaluarii psihocomportamentale deoarece nu stiau la ce sa se astepte sau pentru ca au fost nemultumiti de experientele anterioare, am hotarat sa scriu un articol care sa descrie parintilor cum decurge evaluarea psihocomportamentala a copilului in cadrul Napocensis Medical Center.

Pentru inceput vreau sa punctez ca in cadrul centrului folosim doar instrumente standardizate si adaptate la populatia din Romania, iar bateria de teste pe care o avem la dispozitie este una bogata. De cele mai multe ori folosim in evaluari o scala de inteligenta pentru copiii mai mari de 6 ani sau un test care evalueaza nivelul de dezvoltare pentru copiii mai mici de 6 ani, un instrument care evalueaza comportamentul si perceptia de sine si un alt instrument care testeaza abilitatile adaptative ale persoanelor. Atunci cand este necesar utilizam si scale care masoara comportamentele asociate Tulburarii de Spectru Autist sau ADHD-ului.

Procesul de evaluare este foarte important deoarece pe baza rezultatelor obtinute in urma acestuia sunt stabilite recomandarile psihologului. Putem spune ca de evaluare depind deciziile viitoare ale parintilor si este extrem de important ca procesul de evaluare sa fie facut asa cum trebuie, respectand mai multe etape.

Prima etapa este reprezentata de efectuarea programarii. In acest moment parintii trebuie sa raspunda la cateva intrebari care sunt trecute de catre colegele de la receptie intr-o fisa care ulterior ajunge la psihologul evaluator.

A doua etapa este reprezentata de prezentarea consimtamantului informat. In acest document sunt trecute conditiile evaluarii si abia dupa ce parintele semneaza acest document se poate incepe evaluarea. Cele mai importante informatii din acest document cred ca sunt urmatoarele doua aspecte: procesul de evaluare se va desfasura respectand confidentialitatea informatiilor si parintele poate oricand retrage copilul din procesul de evaluare daca doreste acest lucru.

Urmeaza evaluarea propriu-zisa care incepe cu o anamneza complexa. In aceasta etapa parintele raspunde la intrebarile psihologului, care completeaza o fisa de anamneza. Sunt discutate pe langa motivul evaluarii inclusiv aspecte din perioada sarcinii sau din mica copilarie. Pe durata efectuarii anamnezei prezenta copilului in cabinetul de evaluare nu este necesara. Mai mult decat atat, in cazul in care copilul intelege limbajul, parintele nu va discuta aspecte sensibile in prezenta acestuia. Tot in aceasta etapa i se vor prezenta parintelui testele ce se vor folosi in evaluare. In procesul de testare se folosesc diverse teste in functie de motivul evaluarii, varsta si nivelul copilului (informatii obtinute in urma anamnezei).

In etapa urmatoare incepe evaluarea copilului. Sa nu credeti insa ca se trece direct la prezentarea cerintelor copilului. Este nevoie de o perioada in care ii dam timp copilului sa se familiarizeze cu mediul si cu prezenta psihologului. In aceste momente i se vor prezenta copilului cateva activitati distractive pentru ca ulterior, treptat, sa se introduca si cerintele. Prezentarea cerintelor se va face in joaca, astfel incat copilul sa participe cu placere. In aceasta etapa parintele poate ramane in cabinetul de evaluare daca copilul nu este obisnuit sa ramana fara el.

Evaluarea in cadrul cabinetului poate fi completata cu evaluarea copilului intr-un alt mediu (de exemplu in mediul scolar, la locul de joaca sau in cadrul familiei). Psihologul va recomanda acest lucru atunci cand va fi necesar.

Ultima etapa este reprezentata de o discutie de aproximativ o ora in care psihologul prezinta parintilor rezultatele evaluarii. Aceasta intalnire are loc in maxim o saptamana de la finalizarea testarii copilului. Rolul acestei intalniri este prezentarea informatiilor din raportul de evaluare (document scris pe care il primesc parintii la finalul evaluarii). Tot in aceasta etapa sunt descrise recomandarile psihologului si acesta raspunde tuturor intrebarilor parintilor in legatura cu rezultatele evaluarii.

Este important de mentionat ca toate aceste etape dureaza cateva ore si se pot imparti in mai multe sesiuni astfel incat sa ne asiguram ca evaluarea surprinde cat mai bine aspectele pe care doreste sa le testeze. Tot din acest motiv informatiile sunt obtinute din mai multe surse – pe langa testarea propriu-zisa a copilului, obtinem informatii de la parinti sau de la educator/ invatator/ profesor cu ajutorul testelor standardizate si adaptate la populatia din Romania care contin formulare pentru mai multe surse/ perspective.

Sper ca informatiile de mai sus sa ii ajute pe parinti sa nu mai amane evaluarea copiilor atunci cand este recomandata de catre un specialist sau atunci cand au ei insisi au  motive de ingrijorare. Atunci cand este facuta corect evaluarea este distractiva pentru copil si la final parintii vor afla o multime de informatii noi despre copilul lor.

 
Programare