ROmedic Cabinete medicale Bucuresti Cabinete Psihoterapie Psihoterapie Bucuresti

Interventia timpurie in autism

Autor: Psiholog clinician Paul Moroşanu
Vechea zicala legata de cei sapte ani de-acasa are o greutate si mai mare in situatia copiilor cu autism. La majoritatea acestora, legaturile si traseele neuronale pe care le dezvolta tind sa fie foarte fixe; acest lucru da nastere la comportamente de rutina si de autostimulare. Astfel, cu cit trece mai mult timp, aceste trasee se rigidizeaza si devin mai greu de modificat. Cu alte cuvinte, cu cit un copil cu autism creste, cu atit mai greu va fi pentru cei din jur sa intervina pentru a-i modela comportamentul. Se poate face ceva si in astfel de situatii pentru recuperare, insa cu efort mult mai mare si cu reusita mai slaba.
In interventia timpurie se pune accent pe modelarea comportamentului copilului in conditii structurate. Dintre acestea, o serie de factori se disting prin importanta:
-mediul de lucru. Acesta trebuie organizat in asa fel incat sa faciliteze invatarea copilului si sa minimizeze distragerea atentiei si sansele de "evadare" din lectii. Copiii cu autism sunt foarte usor distrasi de detalii particulare ale mediului in care lucreaza, iar puterea de influenta a acestora asupra capacitatii lor de concentrare este cu atit mai mare cu cat factorii de mediu corespund mai mult modalitatii principale de autostimulare a copilului. Astfel, daca copilul are tendinta de a se autostimula vizual, o buna organizare a spatiului de lucru va presupune eliminarea acelor detalii din camera care ii distrag atentia (ex: obiecte viu colorate, stralucitoare, aglomerarile de detalii - un raft cu multe obiecte poate fi acoperit); pentru stimularile auditive, se poate izola fonic fereastra sau se poate alege o camera de lucru mai putin expusa la zgomot.
-programul de lucru. Pe linga structura programului in sine, care este data de coordonatorul echipei, copilul cu autism are nevoie de o predare structurata, in care sa poata vedea si intelege lucruri previzibile; aceasta este o particularitate a invatarii copiilor cu autism, cu atat mai mult cu cat interventia se afla intr-un stadiu incipient. Ceea ce caracterizeaza invatarea majoritatii copiilor cu autism este afectarea, uneori severa, a capacitatii de generalizare a notiunilor invatate si a celei de a invata prin imitatie. Acestea pot fi recuperate lucrand din aproape in aproape, cu pasi mici la inceput. Ulterior, programul isi poate flexibiliza structura deoarece, treptat, copilul invata sa generalizeze cunostintele.
-consistenta persoanelor din anturaj. Este foarte importanta pentru ca ii ofera copilului cadrul de referinta pentru relatiile sociale. Cu cit persoanele din jur (familia) au o atitudine mai asemanatoare raportat la copil, cu atit copilul se va simti mai in siguranta in contexte sociale. In plus, mai ajuta la ceva: la construirea limitelor, fara de care nici un copil tipic nu se poate dezvolta normal. In cazul copiilor cu autism importanta limitelor este accentuata de faptul ca acestea devin factori decisivi in modificarea comportamentelor problema (comportamentele isterice, agresive, limbajul): daca membrii familiei nu sint constanti in atitudinea fata de un comportament anume (ex: ignorarea tipatului atunci cind este necesar), scopul interventiei asupra comportamentului-problema risca sa nu fie atins.
 
Programare