ROmedic Cabinete medicale Iași Cabinete Psihiatrie pediatrică Psihiatrie pediatrică Iași

Evaluarea online-În ce măsură poate un psiholog clinician să desfășoare evaluarile în mediul online?

Evaluarea online-În ce măsură poate un psiholog clinician să desfășoare evaluarile în mediul online?
Autor: Fun-Psi Club

Informațiile au fost puse la dispoziție de către colaboratoarea noastră externă, psihologul Anca Hohotă. Pentru a vedea detalii despre aceasta, click aici.: https://funpsiclub.ro/anca-hohota/ 

 

 

Psihologia transpusă în mediul online denotă evoluție, profesionalism și adaptare. Menținând pasul cu restul lumii, și psihologia trebuie să se transpună în mediul online, însă cu o măsură, desigur. Psihologul este persoana care păstrează valoarea interacțiunilor umane și accentuează importanța acestora. În cazul copiilor, este esențială întâlnirea față în față pentru a crea realația terapeutică adecvată și, indirect, pentru a reduce „timpul de ecran”.

 

În ce măsură poate un psiholog clinician să desfășoare evaluarile în mediul online?

Psihologul clinican își poate desfășura activitatea în mediul online doar cu ajutorul platformelor online de screening și evaluare psihologică.

Acesta aplică teste iar apoi le interpretează, scriind la final un raport de evaluare psihologică. Atunci când testele sunt de tip creion – hartie, acesta nu-și poate desfășura activitatea online.

Psihologii clinicieni care au acces la platforme de evaluare online, pot realiza evaluări fără a se întâlni cu clientul față în față, deoarece completarea chestionarelor se face independent de psiholog.

Este extrem de relevant ca fiecare client să se asigure ca are intimitate în locul din care vrea să participe la evaluarea ședințele de psihoterapie online.

Ce presupune o testare psihologică și de ce este mai facilă dacă se realizează în mod online?

Pentru a realiza o testare psihologică, psihologul clinician are în primul rând nevoie de teste psihologice. În platformele online se regăsește un număr mare de teste ce acoperă întreaga gamă a unei tulburări psihice.

Astfel, clientul și psihologul au o serie de beneficii. Clientul, pe de o parte, are oportunitatea unei evaluări psihologice ample, complexe pentru a primi o analiză a tuturor aspectelor.

De exemplu, în evaluarea anxietății, se vor analiza și tulburările conexe cum ar fi: fobiile, stima de sine, depresia. Evaluarea psihologică în mediul online este benefică pentru client și pentru că îi oferă posibilitatea de a completa testele psihologice în zona sa de confort, în ritmul propriu, și, desigur, este mult mai facil decât metoda clasică creion – hârtie, pentru că se reduc șansele de a marca greșit răspunsul pe foaia de hârtie.

În cazul copiilor, cine poate completa evaluarea psihologică în mediul online?

Evaluarea copiilor se face prin completarea testelor de către părinți sau educator. Voi folosi termenul de educator pentru a desemna atât educatorul, cât și învățătorul și profesorul.

Altfel spus, părintele va avea un set de chestionare, iar educatorul alt set, iar răspunsurile le vor oferi în funcție de observațiile pe care le-au făcut de-a lungul timpului.

Este extrem de important ca părintele să nu completeze dezirabil, ci să fie cât mai sincer și obiect pntru o evaluare acurată.

În procesul de evaluare al nivelului de dezvoltare este necesară evaluarea psihologului, pentru că va aplica câteva teste în cabinet.

Auto-administrarea testelor se poate realiza la adolescenți. În cazul copiilor, pe mine ca psiholog clinician mă interesează rezultatele testelor completate de părinte și educator, însă ca psihoterapeut este necear să am ședințe de psihoterapie cu respectivul copil, iar aceste ședințe este necesar să se desfășoare față în față.

Care sunt semnele care sa-l facă pe părinte să decidă dacă fiul/fiica sa are nevoie de evaluare psihologică?

Un copil poate manifesta diverse comportamente neadecvate. În spatele fiecărui comportament neadecvat se află o emoție reprimată, o nevoie neîndeplinită.

Atunci când părintele observă că un anumit comportament neadecvat este repetat și nu se diminuează cu tehnicile aplicate de el instinctiv sau intuitiv, apelează la evaluare de specialitate.

Atenția părintelui asupra copilului este necesar să fie complexă, în sensul în care să observe în ce mediu se desfășoară un comportament; se poate întâmpla doar acasă sau doar la grădiniță/școală.

Primul aspect pe care îl discut cu părintele în ședința de evaluare constă într-o analiza comportamentală a situației problematice și întreb despre antecedentul care a provocat comportamnetul, despre cum s-a manifestat comportamentul, respectiv despre consecința copilului. În felul acesta se descoperă motivul pentru care comportamentul neadecvat este susținut.

Ce motive poate avea un copil pentru a manifesta un comportament neadecvat?

Principalul motiv pe care l-am descoperit analizând cazurile pe care le-am avut constă în atragerea atenției părinților.

Aici putem discuta despre atenția negativă, care presupune ceartă, mustrare, un ton mai ridicat al părintelui, dar și despre atenția pozitivă redată prin laude, afecțiune.

De cele mai multe ori, când comprtamentul copilului este neadecvat, atenția pe care o primește este una negativă, însă copilul își satisface nevoia aceasta, de a-i capta atenția părintelui și în acest fel va repeta comportamentul nedorit.

Am putea să ne întrebăm de ce să-și dorească copilul o atenție negativă, cînd ar putea realiza comportamente adecvate care să-i aducă atenție poztivă. Răspunsul este unul foarte simplu: copilul nu primește ateția părintelui când face ceva bine.

Să prepunem că un baiat de 8 ani își duce sngur farfuria în chiuveta după ce mănâncă; acesta este un comportament pozitiv, însă reacția părintelui nu a existat, nu a fost lăudat, nu i s-a arătat că gestul său a fost observat, prin urmare pentru a face părintele să aibă reacție la un comportamnet de-al său se va comporta ulterior negativ.

Astfel, pentru a diminua comportamentul nedorit, părintele poate suplimenta atenția pozitivă, atunci când copilul nu o cere. Acest lucru presupune ca părintele să fie atent la copilul său și fiecare comportament adecvat să fie lăudat, apreciat. Continuu. Constant. În felul acesta copilul își satisface nevoia de atenție și va reduce comportamentele neadecvate.

În sinteză, despre importanța evaluării în mediul online
  • Confortul de completa testele psihologice într-un mediul familial
  • Ușurința de a completa online, utilizand un dispozitiv electronic, fără să fie nevoie de aplicare creion hârtie
  • Obținerea imediată a raportului de evaluare psihlogică, raport ce conține interpretări ale rezultatelor și nu doar scoruri brute și scalate.
  • Posibilitatea de a parcurge module tratament aferente afecțiunii sale cu scopul de a îmbunătăți intervenția psihoterapeutică din cabinetul psihologului
    Pentru copii, evaluarea psihologică în mediul online este importantă deoarece:
  • Problema este analizată de părinte și educator și astfel perspectivele sunt mai largi iar evaluarea mai acurată
  • Adolescenții își iau o dozè de independeță utilizând această metodă de evaluare, întrucât li se creează cont în platformă cu datele lor de contact și aub responsabilitatea de a completa sincer și acurat testele psihologice
  • Părintele copilului evaluat are posibilitatea de a afla concret gradul în care afecțiunea copilului îl afectează în mediul școlar, familial sau personal.
 
Programare